Jump to content

Fargekode gelcoat Flem 340?

Speedy

Recommended Posts

Dette er ikke enkelt, kjenner til problemet. Jeg har ikke Flem, men tok med meg gelcoatefargekartet til Jotun hjem, og prøvde å finne den nærmeste riktige fargen. Et tips er å ta et sort ark, lage en firkant i dette, og holde over fargeprøven og skrogsiden, da ser du hvilke farge som er tilnærmet lik. Mulig du må blande feks 50/50 hvit og skumhvit, det er bare å prøve seg frem. Håpløst for båteieren når båtbyggeriet ikke lenger eksisterer.

Heisann!

Om ikke noe annet hjelper !

Hadde samme problem med å finne riktig farge på gelcoat til min P414.

Forleden dag var jeg tifeldigvis hos en forhandler som også solgte Jotun-maling.

Der var det et gedigent fargekart med tilhørende farge-prøver. Disse prøvene var noen små ark som målte ca. 10x15 cm.

Jeg tok med meg flere slike ark som jeg trodde ville være nærmest båtfargen.

I båthavna så forsøkte jeg alle alternativene i sollys og i skygge, og fant til slutt den korrekte. Koden, med navn og nummer, var merket på prøven. Nå vet jeg hvilken farge jeg skal ha, men om den kan skaffes som gelcoat vet jeg ikke.

Jeg har iallefall den korrekte "prøven" og kan evt. forsøke å blande den selv !!

Lykke til med søken !!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Finnes det noen her på forumet som vet om fargekode på gelcoat til Flem 340?

Ta kontakt med Silver Plast AS 6475 Misund Tlf: 71 27 88 90

Oppgi byggenummer, noen ble støpt med standard GS gelcoat og noen med NGA.

De kan helt sikkert sende deg en boks med rett farge.

Så får du håpe din er støpt med NGA gelcoat, GS falmer mye.

Redigert av Mix (see edit history)

Takk spesielt til Mix for godt forslag.

Til dere andre så setter jeg også stor pris på tilbakemelding.

Jeg har ikke tid til selv å drive å forske på fargenyanser og blandinger av forskjellige så derfor vil jeg forsøke å ta kontakt med Silver Plast i håp om her å komme til bunns i min søken på rett fargekode.

Takk uansett til alle for deres tilbakemeldinger.

• 4 måneder senere...

Har hatt samme problemet selv. Selv om du kjenner fargekoden eller får tak i original gelcoat, vil ikke denne nødvendigvis stemme med din båt fordi fargen endrer seg med årene. Bruk av fargekoder forutsetter også at fargehandleren faktisk bruker fargesystemet fargekoden tilhører. Det finnes masser av ulike fargesystemer og ingen oversettelser dem i mellom.

Hadde jeg vært deg hadde jeg oppsøkt en fargehandler som kan låne deg en elektronisk fargekodemåler. Da vil du komme nærmest den fargen båten din faktisk har i dag, og ikke fargen den hadde som ny. Jeg har hatt suksess med denne metoden.

Selv om du kjenner fargekoden eller får tak i original gelcoat, vil ikke denne nødvendigvis stemme med din båt fordi fargen endrer seg med årene.

Ja dette har jeg hørt mange ganger.

Har vel også sagt dette selv.

Dette er vel mest fordi solen bleker fargen over tid.

Men hva hvis reparerer med denne fargen man finner i dag og så siden rubber ned båten?

Vil den da få tilbake sin opprinnelige farge og det reparerte område komme bedre til syne?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Men hva hvis reparerer med denne fargen man finner i dag og så siden rubber ned båten?

Vil den da få tilbake sin opprinnelige farge og det reparerte område komme bedre til syne?

Nei, ikke etter min erfaring. Forutsetningen er selvsagt at det ikke er manglende rengjøring som er primærårsaken til fargeendringen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...