Jump to content

Dieseldyr? Hammerdown vs. Bio protech 2. Noen som vet?

enere

Recommended Posts

Hadde tanksjau forrige helg. Det var ikke mannhull i tanken, så saget ut et stort rektangulært rett over nivågiveren, returen og innsugsrøret. I tillegg brukte jeg hullsag på 12,5cm og lagde tre ekstra hull slik at jeg kom skikkelig til på alle sidene av skvalpeskottene i tanken. Pumpet tanken tom med drillpumpe fra Jula og tørket restene ut med billige håndkler. Siden tanken ikke har hatt mannhull tidligere er dette første gangen på 21 år at noen tar tak oppi der. Bunnen var dekket av et tykt lag med dieseldyrmøkk, så var absolutt på tide. Brukte oppvaskbørste og skrubbet godt før jeg brukte skrubbesvamp i tillegg for å få med alt driten. En Colaflaske kom godt med, borret 2-3 små hull i korken på flaska og fylte denne med diesel. Sprutet på alle vegger i tanken og tørket den ren etterpå. Gjentok dette noen ganger.

Nå er tanken gullende ren. Vil likevel fortsette fast med Hammerdown og kjøre biocidkurer av og til, selv om tanken nå har mannhull. Det skader ikke å tenke prevantivt, finnes mange jobber som er langt kjekkere enn dieselsjau :wink: Har kjøpt inn en blærepumpe fra Biltema til å ha på avtapningsslangen, heldigvis har båten avtapning montert. Med pumpe på slangen er det ikke problem å få tappet av litt i ny og ne, selv om tanken ligger lavt i båten.

Hei Nils Pils, er ikke båten din forholdsvis ny?( Gjelder det Saowanee eller Tora?) Du må ihverfall sørge for at det ikke kommer vann i tanken, uten vann, ingen dieseldyr. Og hvis du får fjernet vannet fra dieselen som du tapper fra tanken, er det fullt mulig å bruke den om igjen, hvis den ellers er ren. Det gjorde jeg etter en lignende tanksjau.

Og selvom du ikke får det "bakteriefritt" vil ikke evt. dieseldyr utvikle seg hvis det ikke kommer mer vann i tanken. :diving:

Jeg brukte en våtsuger for å suge opp siste rest av diesel og guffe. Det gikk veldig bra, og det ble "gullende" rent. :thumbsup:

Dette gjelder Saowanee. Tora går på bensin. Har ikke sett vann eller rusk i Racor filteret før nå. Mistenker at jeg fikk uren diesel da jeg fyllte opp tankene i fjor høst. Har også en liten mistanke om at det kan komme inn vann gjennom tanklokkene, men tror lite på det. For sikkerhets skyld har jeg skaffet ekspansjonsplugger som jeg vil sette på innsiden under lokket. Da vil jeg også finne ut om det samler seg vann under lokket. Trodde jeg var safe med Hammerdown, men tok tydeligvis feil der.

Starter i morgen formiddag og håper på sol og varme. Dette blir jobb i friluft på akterdekket. Satser på å ta en tank av gangen og fylle tilbake. Har drillpumpe fra Jula og våtsuger m.m.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hadde tanksjau forrige helg. Det var ikke mannhull i tanken, så saget ut et stort rektangulært rett over nivågiveren,

Nå er tanken gullende ren. Vil likevel fortsette fast med Hammerdown og kjøre biocidkurer av og til, selv om tanken nå har mannhull. Det skader ikke å tenke prevantivt, finnes mange jobber som er langt kjekkere enn dieselsjau :wink: Har kjøpt inn en blærepumpe fra Biltema til å ha på avtapningsslangen, heldigvis har båten avtapning montert. Med pumpe på slangen er det ikke problem å få tappet av litt i ny og ne, selv om tanken ligger lavt i båten.

BRUK DEN Pumpen etter hver bunkring.

Har ikke sett vann eller rusk i Racor filteret før nå. Mistenker at jeg fikk uren diesel da jeg fyllte opp tankene i fjor høst. Har også en liten mistanke om at det kan komme inn vann gjennom tanklokkene, men tror lite på det.Trodde jeg var safe med Hammerdown, men tok tydeligvis feil der.

Regner med at du også monterer et avtappingsrør så du kan sjekke om det kommer vann på tanken.

Jeg sjekker alltid tankene etter å ha bunkret på ukjente steder og tanke opp der fiskerne tanker.

Det er lurt og holde seg unna sommeranlegg.

Hvorfor fortsette med lurium etter så triste historier som her er fortalt.

Så langt jeg har erfart ( hørt om) så er hender dette bare de som ikke sjekker tankene for vann.

Bare Diesel = ingen dyr.

Tilsett vann og en kan melde seg inn Bondelaget men, en blir straffet for å ha altfor mange dyr i for lite bur.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Da jeg startet med å bruke Hammerdown for noen år siden fikk motoren en merkbar, positiv effekt. Turtallet og maksfart økte merkbart, mindre røyk, generelt renere gange.

Minuset er muligens som andre nevner her at man bør bruke motoren jevnlig for å unngå at emulgert vann "slipper" etter en tids stillestående i dieselen som står i motoren. Da hevder noen at det kanskje kan bli rust i dieselpumpa etc.

Aner ikke om dette er riktig eller spekulasjoner. For sikkerhets skyld kjører jeg motoren i ren diesel fra en kanne før vinteropplaget.

Redigert av Brumm (see edit history)

Har brukt Hammerdown kontinuerlig i 7 år. Ligget flere vintere uten fulle tanker (bruker båten innimellom om vinteren også). Tapper av vannutskilleren minst to ganger pr år og har aldri sett en eneste dråpe vann. Hvis Hammerdown virker som beskrivelsen sier er vel vannet emulgert (blandet seg inn) med dieselen?

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Noen som hadde hørt om "dieseldyr" på på fks 5-60 tallet og om det den gang var et kjent og omtalt problem? Fint om noen fra den tiden kunne utalt seg med erfaring fra den tiden.

Er forskjell på hva en Sabb 5/9, en Brunvoll eller en Union aksepterte å gulpe i seg, kontra dagens motorer.

Men problematikken rundt at det vokser mikroorganisner all slags brennolje med forholdsvis høyt vanninnhold har eksistert i lange tider.

Som en over her er inne på; det var ikke for ingenting at dagtanker og settlingstanker var utstyrt med drenering.

Det fås kjøpt dip sticks for å sjekke brennolje for mikrobiologisk vekst. Disse påviser slikt lenge før man merker det i form av driftsmessige problemer.

Okei. så dette er altså ikke noe nytt/ skapt problem i nyere tid grunnet dårligere kvalitet på dieselen osv ?

Neida, dette har ingenting med dieselkvaliteten i seg selv å gjøre.

Dette har med vann på tanken å gjøre, noe man alltid har hatt. Eneste forskjellen er at tankene idag ligger klint så langt nedi båten som overhodet mulig, spesiallaget for å passe trøkt nedi et skott.

Likeledes avhengig for fødepumpe for å diesel ut av tanken, og naturligvis ingen mulighet for avtapping av tanken.

Det er mangel på avtapping av tank som er grunnen til at vi gnur på med lurium. Man har har alltid brukt kondensfjerner på biler, dette er for å binde vannet til spriten ('kondensfjerneren') og føre det gjennom drivstoffsystemet.

Problemet i båt er at det blir et belegg i tanken, ikke nødvendigvis farlig, men når du en dag har litt lite på tanken og veldig mye 'vær' så vaskes belegget løst, og i beste fall, tetter filteret (som du rekker å bytte før båten blir blåst på land). I verste fall rekker du det ikke. Har en bekjent som mistet båten men berget livet til seg og famillien på grunn av belegg på tanken i dårlig vær, bedre kjent som dieseldyr.

Redigert av valvolainen (see edit history)

http://maritim.as/norsk/kj_p_online/

Maskinforretninger som leverer til skip/offshore har også slike (Proffpartnerkjeden).

Bare husk at det er ingen vits å kjøpe en tipakning til en fritidsbåt. De er inntørka og utgått av dato lenge før du får brukt dem opp.

Og kjøper du over disk; se at de er godt innafor datomerkinga og at de blir oppbevart mørkt og kjølig hos forhandlern.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Noen som hadde hørt om "dieseldyr" på på fks 5-60 tallet og om det den gang var et kjent og omtalt problem?

På den tiden var det ikke vekstvilkår for dieseldyr.

På 50 /60 tallet var sikkert ikke spuns-en til påfyllingen av det tetteste slaget.

En fikk det inn med morsmelken den gangen at det første en sjekket når en skulle på tur, var om det var vann på tanken, tankene var laget med en bulb som en trakt med drenering i bunn, så lenset en båten for vann, skrudde en 1/4 tørn på fettkoppen til hylsa og stevnelager for de som hadde det. Og sjekket at kork livbeltene og åre-gafler var i forpiggen og at årene var under toftene. På den tiden kunne magneten være lunefull.

Så fikk motoren en dram og skipperen det samme, var en så heldig og ha en diesel ombord fikk skipperen to drammer.

Nå kunne en reise ut og fiske eller om fredagen ble en 4 til 6 båter fylt opp med slekt og venner og vi drog på helgetur mødrene lå om bord ​fedre og unger lå under gapa-huker på land.

Det var først på førsten av 80 tallet jeg hørte om guffe i dieselsystemet og tanker på småbåter og da var det ikke drenering på tankene lenger.

Vær klar over at biodisel er ferskvare på grunn av Rapsoljen.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Problemet i båt er at det blir et belegg i tanken, ikke nødvendigvis farlig, men når du en dag har litt lite på tanken og veldig mye 'vær' så vaskes belegget løst, og i beste fall, tetter filteret (som du rekker å bytte før båten blir blåst på land). I verste fall rekker du det ikke. Har en bekjent som mistet båten men berget livet til seg og famillien på grunn av belegg på tanken i dårlig vær, bedre kjent som dieseldyr.

Problemet er også at om du får det i en tank, kan du risikere å få det i en evt. tank #2 samt infisere hele dieselsystemet ombord.

For å unngå problemet er det bare å sørge for å ha et tett tankopplegg med høytmonterte påfyllinger der vann ikke kan legge seg oppå, avluftinger som er konstruert sånn at sjø ikke trenger inn, bunkre på steder der det er stor "turnover" på tankanlegget, montere vannutskiller samt ikke være kjip på dieselfiltrene.

Om man i tillegg følger med tankene i form av å rutinemessig drenere/suge fra bunnen har du en god dieselhygiene, alt vil gå deg godt og du får leve lenge i landet.

Vannutskiller har berget mange, og kan gi en tidlig indikasjon på at du har vann i drivstoffet.

Båter har en lei tendens til å slingre, stampe og ha seg. Så vannet ligger ikke bestandig pent på bunnen og lurer.

Mange av dagens påhengsmotorer, både større og mindre, har vannutskillere med alarm som standard.

Ikke fordi den er der pga. Fare for dieseldyr, men lell.

Og neste gang man går forbi en middelaldrende til eldre traktor er sannsynligheten stor for man kan se et "vannglass" på den ene eller den andre siden av motoren.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Og neste gang man går forbi en middelaldrende til eldre traktor er sannsynligheten stor for man kan se et "vannglass" på den ene eller den andre siden av motoren.

Dette finnes nok på nyere også, gjerne to stk.

Bytte filter på båt hvert å mener jeg er bortkastet, ha heller ett eller flere i reserve.

Har kjørt 50 000 l på et enkelt filter på traktor, så det skulle bli noen sesonger for de fleste det.

Rengjorde begge tankene i går. Slett litt med å få løs slanger og med pakningen på mannlokkene, men det gikk stort sett greit. Selve rengjøringen gikk lettere enn fryktet. Det var noe vann og mange slimaktige små klumper på bunnen av tankene. Men dette samlet seg på laveste punt etter avtapping av dieselen og lott seg lett fjerne med svamp og tørkepapir. Er temmeilg sikker på at dette stemmer 100% med beskrivelsen av dieseldyr. Forøvrig var det ikke noe belegg innvendig i tankene. Det ser nå rent og fint ut. Har ikke satt på mannlokkene enda, da jeg skal ordne med rør for avsuging først.

For tømming av tanken brukte jeg først denne fra Biltema til kr 319: http://biltema.no/no/Sok/?query=universalpumpe Den virket raskt og perfekt. For å ta de siste restene på bunnen brukte jeg drillpumpa fra Jula. Den gjorde også jobben. Nå har jeg ca 50 liter diesel på plastdunker. Den skal klares og "dekanteres" før den går tilbake til tankene.

Som før nevnt har jeg brukt Hammerdown jevnlig. Nå vil jeg droppe det og gå over til jevnlig avsuging fra bunnen av tanken og Bioprotekt eller lignenede dieseldyrdreper. Tankene mine har godt fall på bunnen mot midten av båten, så jeg regner med å få effektiv drenereing, men selv da vil det alltid kunne bli igjen litt vann.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...