Jump to content

Dieseldyr? Hammerdown vs. Bio protech 2. Noen som vet?


enere

Recommended Posts

Bio Protect dreper dieseldyrene, Hammerdown fjerner livsgrunnlaget (dvs vannet). Jeg bruker Hammerdown, mens diesellleverandøren min tilsetter Bie Protect til sine tanker. Belte og bukseseler for min del, med andre ord...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Kjenner ikke egenskapene til Hammerdown, men produsenten av Bio-Protect 2 er de eneste som antyder at deres produkt "dreper" dieseldyrene.De andre produktene kun forebygger etter det jeg har sett.

En dieseltank må likevel rengjøres etter bruk av Bio-protect 2 da Bio-protect 2 ikke fjerner/renser tanken for "døde" alger. Disse døde algene kan forårsake tette filtre på samme måte som de levende.

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post

.............

En enkel fylling på et infisert anlegg er nok for å få dette ........

 

Jeg forbruker noen tusen liter i året, så jeg er rett som det er borti morroa. Har nok hatt flaks, for dritten jeg har fått så langt gror bare sammen med vann og er derfor lett å drenere fra tanker og grovfiltre før den skaper problemer. Trenger derfor ikke bruke penger på tilsetninger.

Link to post

Det var Grothamar som vant testen.Den ikke bare drepte dieseldyrene,men knuste restene slik at det klunne passer gjennom filteret !!!!

Er det bra det eller? Å få møkka forbi filteret? hehehe

Ellers er det flott at det finnes båter hvor ikke bare separatorfilterene kan dreneres men også tankene. Jeg er fortsatt ikke sikker på at det er riktig vei å gå å emulgere inn vannet på fast basis. Gift mot mikroorganismer er derimot et must dersom du ikke sanerer tankene jevnlig.

Link to post

Nei TAKK til Begge.

 

Dieseldyrene de kom først etter at de sluttet med, å lage tanker med drenering.

Så det er ikke tvil om at vannet er en viktigfaktor for at de skal trives. Og Biodiesel er ferskvare (den råtner).

 

Er det da ikke på tide å innføre drenering igjen.

Det er nå min mening.

 

Jevnlig bruk av biocid(plantegift) kan føre til

resistente bakterier og bør unngås. •Vannabsorberende kjemikalier («kondensfjerner»)

øker faren for dieseldyr og kan føre til korrosjon i

høytrykkspumpen dersom motoren ikke brukes

jevnlig. Da kan nemlig ørsmå vanndråper bli

sittende lenge på ett sted. • Enzymbaserte stoffer(som for eksempel Alron)

dreper dieseldyr uten biocidets uheldige

virkninger, og dieselforbruket kan reduseres.

Men det fjerner ikke vann. Det må dreneres

eller suges ut.

 

kapittel 16 her

http://www.imprint.n...r/1806.1dok.pdf

 

Alle som har hatt Dieseldyr. har hatt for mye vann på tanken.

Hvorfor får dyser og brennstoffpumper RUST skader hvis emulgert vann ikke et skadelig.?

 

Den eneste tilsetningen som jeg har lest om som MOTORPRODUSENTENE godtar til Common rail-motorer er smøremidlet til Statoil.

 

http://www.batmagasi...F5?OpenDocument

 

To artikler fra Dinside Additiv-selgernesier.

Drivstoff-tilsetninger:Bortkastedepenger

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Aldri hatt kondensproblemer eller dieseldyr.

Å,hva så?

Jeg har i mitt 60 årige liv heller aldri vært plaget med dette, uten å bruke tilsettningstoffer av noen art...bare så det er sagt.

Er heller ikke tilhenger av tilsettingsstoffer og annet lurium på boks eller flaske..

Men en gang er og blir den første..jeg fikk greie på av serviceverkstedet mitt at dieseltanken på bilen var befengt med denne dritten. Tydelige forekomster av dette befant seg i dieselfiltret som ble byttet.

Link to post
  • 3 uker senere...
Trenger vi egentlig hammerdown? Da får du vel ikke ut vannet i separatoren?

Hvis vannet ikke er emulgert inn i oljen, bør det ut for at problemer skal unngås. Men når man bruker Hammerdown eller et annet stoff som inneholder en emulgator, slik at vannet er fullstendig innkapslet i oljen, hvorfor skal vannet ut i separatoren da?

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg har brukt etpar kvelder nå på å tømme og rengjøre dieseltanker, en hekkans drittjobb for å si det pent. Jeg mottok i dag en pakke med 1,5 liter Bio Protect for å drepe dieseldyra som er i dieselen. Forsto det slik at først rense tanker så drepe, ikke omvendt. Fikk mistanke om at noe var i gjære da jeg gravde ut 1-2 eggeglass med guffe fra vannutskilleren i Racoren. Det var nok mer dritt i tankene enn jeg trodde, med herlig å være ferdig med det. Jeg kommer nok til å forebygge med BioProtect for å slippe denne jobben.

Link to post

Hvis vannet ikke er emulgert inn i oljen, bør det ut for at problemer skal unngås. Men når man bruker Hammerdown eller et annet stoff som inneholder en emulgator, slik at vannet er fullstendig innkapslet i oljen, hvorfor skal vannet ut i separatoren da?

Fordi motorprodusentene fraråder bruk av tilsetningsstoffer i drivstoffet, unntatt "statoil forbrenningsforbedrer marine".

Link to post

Motorprodusentene fraråder også vann og dieseldyr i drivstoffet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
  • 3 uker senere...
Fordi motorprodusentene fraråder bruk av tilsetningsstoffer i drivstoffet, unntatt "statoil forbrenningsforbedrer marine".

Unntatt.... Kan det ha noe å gjøre med at akkurat dette stoffet produseres og selges av Statoil? Nesten hvert år kommer jo oljeselskapene med "nye" tilsetninger i brennstoffet, så de er ikke mot tilsetingsstoffer.

Motorprodusentene fraråder også vann og dieseldyr i drivstoffet...

Klart de fraråder dieseldyr i drivstoffet. Det gjør vel alle.

Link to post
  • 10 måneder senere...

Søndagen er avsatt til dieseltanksjau. Jeg har fått tette filtere og Racorfilter fullt av vann og brun guffe. :cryin: Motor starter ikke. Heldigvis ligger jeg trygt i marinaen. Har utrustet meg med pumpe, slanger, 20 liters kanner, nye filtere, .... . Jeg har to tanker på hver 150 liter og som heldigvis er utstyrt med store og lett tilgjengelihe mannlokk.

 

Jeg planlegger fullstendig rengjøring av tanker og slanger. For å slippe demontering av slangene har jeg tatt med et trekkfjær og tenker å dra gjennom filler dynket i diesel. Jeg har ikke trykkluft tilgjengelig. Jeg vil også montere rør for avsuging fra bunnen av tankene.

 

Jeg regner med at jeg ikke under noen omstendighet får det bakteriefritt ved grundig rengjøring, så jeg planlegger tilsetning av en dieseldyrdreper. Jeg har jevlig brukt Hammerdown etter oppskriften, så det har tydeligvis ikke virket hos meg.

 

Spørsmål: Hva med gjenbruk av dieselen etter bunnfelling, filtrering og fjerning av all synlig guffe? Anslagsvis er det ca. 60 liter igjen på tankene. Det ville lett jobben betraktelig dersom jeg kunne ta en tank av gangen og helle diesel tilbake på den første før jeg tar den neste.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hei Nils Pils, er ikke båten din forholdsvis ny?( Gjelder det Saowanee eller Tora?) Du må ihverfall sørge for at det ikke kommer vann i tanken, uten vann, ingen dieseldyr. Og hvis du får fjernet vannet fra dieselen som du tapper fra tanken, er det fullt mulig å bruke den om igjen, hvis den ellers er ren. Det gjorde jeg etter en lignende tanksjau.

Og selvom du ikke får det "bakteriefritt" vil ikke evt. dieseldyr utvikle seg hvis det ikke kommer mer vann i tanken. :diving:

Jeg brukte en våtsuger for å suge opp siste rest av diesel og guffe. Det gikk veldig bra, og det ble "gullende" rent. :thumbsup:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...