enere Startet 16.April.2012 Del på Facebook Startet 16.April.2012 Har en mistanke om diesel dyr. Ser noen sverger til Hammerdown mens andre mener Bio protech 2 er best. Noen som har et nyansert syn på det. Hvordan virker de forskjellige komponentene, dreper de bakteriene eller tar de bare livsgrunlaget fra dem? (ved å fjerne vannet). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Bio Protect dreper dieseldyrene, Hammerdown fjerner livsgrunnlaget (dvs vannet). Jeg bruker Hammerdown, mens diesellleverandøren min tilsetter Bie Protect til sine tanker. Belte og bukseseler for min del, med andre ord... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rogeri Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 (redigert) Kjenner ikke egenskapene til Hammerdown, men produsenten av Bio-Protect 2 er de eneste som antyder at deres produkt "dreper" dieseldyrene.De andre produktene kun forebygger etter det jeg har sett. En dieseltank må likevel rengjøres etter bruk av Bio-protect 2 da Bio-protect 2 ikke fjerner/renser tanken for "døde" alger. Disse døde algene kan forårsake tette filtre på samme måte som de levende. Redigert 16.April.2012 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Sikkert fine greier alt sammen. Da slipper en normalt vedlikehold som å drenere for sjekk av tanker. Jeg har aldri tilsatt noen form for "lurium" hverken i egen båt eller båter på jobb og aldri hatt problemer. Flaks? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Da slipper en normalt vedlikehold ...... En enkel fylling på et infisert anlegg er nok for å få dette svineriet ombord. Vanlig dieselhygiene erstattes ikke av disse stoffene. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Motorboat & yachting hadde en stor test av slike produkter for noen måneder siden. Foreslår at du går på mby.com og søker etter diesel bug. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Trenger vi egentlig hammerdown? Da får du vel ikke ut vannet i separatoren? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 ............. En enkel fylling på et infisert anlegg er nok for å få dette ........ Jeg forbruker noen tusen liter i året, så jeg er rett som det er borti morroa. Har nok hatt flaks, for dritten jeg har fått så langt gror bare sammen med vann og er derfor lett å drenere fra tanker og grovfiltre før den skaper problemer. Trenger derfor ikke bruke penger på tilsetninger. Sitér dette innlegget Link to post
enere Svart 16.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2012 Da blir min konklusjon. Ja takk til begge deler. Virker som problemet er økende i takt med mere Biodisel. Bedre å gardere seg før, en å angre når man er ute i røff sjø. Helst da dyra begynner å røre på seg. Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Det var Grothamar som vant testen.Den ikke bare drepte dieseldyrene,men knuste restene slik at det klunne passer gjennom filteret !!!! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 Det var Grothamar som vant testen.Den ikke bare drepte dieseldyrene,men knuste restene slik at det klunne passer gjennom filteret !!!! Er det bra det eller? Å få møkka forbi filteret? hehehe Ellers er det flott at det finnes båter hvor ikke bare separatorfilterene kan dreneres men også tankene. Jeg er fortsatt ikke sikker på at det er riktig vei å gå å emulgere inn vannet på fast basis. Gift mot mikroorganismer er derimot et must dersom du ikke sanerer tankene jevnlig. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 (redigert) ..men knuste restene slik at det klunne passer gjennom filteret !!!! Hva har man filter til? Jo å forhindre urenheter og gruff å nå inn i pumpe og dyser/injektorer vil jeg tro. Kan heller ikke se at dette stemmer i presentasjon av dette stoffet på deres hjemmesider. http://www.grotamar71.no/. Redigert 16.April.2012 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Les den engelske testen som er nevnt lenger oppe tråden ! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Nei TAKK til Begge. Dieseldyrene de kom først etter at de sluttet med, å lage tanker med drenering. Så det er ikke tvil om at vannet er en viktigfaktor for at de skal trives. Og Biodiesel er ferskvare (den råtner). Er det da ikke på tide å innføre drenering igjen. Det er nå min mening. Jevnlig bruk av biocid(plantegift) kan føre til resistente bakterier og bør unngås. •Vannabsorberende kjemikalier («kondensfjerner») øker faren for dieseldyr og kan føre til korrosjon i høytrykkspumpen dersom motoren ikke brukes jevnlig. Da kan nemlig ørsmå vanndråper bli sittende lenge på ett sted. • Enzymbaserte stoffer(som for eksempel Alron) dreper dieseldyr uten biocidets uheldige virkninger, og dieselforbruket kan reduseres. Men det fjerner ikke vann. Det må dreneres eller suges ut. kapittel 16 her http://www.imprint.n...r/1806.1dok.pdf Alle som har hatt Dieseldyr. har hatt for mye vann på tanken. Hvorfor får dyser og brennstoffpumper RUST skader hvis emulgert vann ikke et skadelig.? Den eneste tilsetningen som jeg har lest om som MOTORPRODUSENTENE godtar til Common rail-motorer er smøremidlet til Statoil. http://www.batmagasi...F5?OpenDocument To artikler fra Dinside Additiv-selgernesier. Drivstoff-tilsetninger:Bortkastedepenger Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
jerognal Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Har alltid brukt produkter fra QMI både på snekka eg hadde og begge bilene. Aldri hatt kondensproblemer eller dieseldyr. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Aldri hatt kondensproblemer eller dieseldyr. Å,hva så? Jeg har i mitt 60 årige liv heller aldri vært plaget med dette, uten å bruke tilsettningstoffer av noen art...bare så det er sagt. Er heller ikke tilhenger av tilsettingsstoffer og annet lurium på boks eller flaske.. Men en gang er og blir den første..jeg fikk greie på av serviceverkstedet mitt at dieseltanken på bilen var befengt med denne dritten. Tydelige forekomster av dette befant seg i dieselfiltret som ble byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 6.Mai.2012 Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Trenger vi egentlig hammerdown? Da får du vel ikke ut vannet i separatoren? Hvis vannet ikke er emulgert inn i oljen, bør det ut for at problemer skal unngås. Men når man bruker Hammerdown eller et annet stoff som inneholder en emulgator, slik at vannet er fullstendig innkapslet i oljen, hvorfor skal vannet ut i separatoren da? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 6.Juni.2012 Del på Facebook Svart 6.Juni.2012 Jeg har brukt etpar kvelder nå på å tømme og rengjøre dieseltanker, en hekkans drittjobb for å si det pent. Jeg mottok i dag en pakke med 1,5 liter Bio Protect for å drepe dieseldyra som er i dieselen. Forsto det slik at først rense tanker så drepe, ikke omvendt. Fikk mistanke om at noe var i gjære da jeg gravde ut 1-2 eggeglass med guffe fra vannutskilleren i Racoren. Det var nok mer dritt i tankene enn jeg trodde, med herlig å være ferdig med det. Jeg kommer nok til å forebygge med BioProtect for å slippe denne jobben. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Juni.2012 Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Hvis vannet ikke er emulgert inn i oljen, bør det ut for at problemer skal unngås. Men når man bruker Hammerdown eller et annet stoff som inneholder en emulgator, slik at vannet er fullstendig innkapslet i oljen, hvorfor skal vannet ut i separatoren da? Fordi motorprodusentene fraråder bruk av tilsetningsstoffer i drivstoffet, unntatt "statoil forbrenningsforbedrer marine". Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.Juni.2012 Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Motorprodusentene fraråder også vann og dieseldyr i drivstoffet... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
DieselDahl Svart 7.Juni.2012 Del på Facebook Svart 7.Juni.2012 Det gjør de og derfor har de satt inn forfilter med separator. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 26.Juni.2012 Del på Facebook Svart 26.Juni.2012 Fordi motorprodusentene fraråder bruk av tilsetningsstoffer i drivstoffet, unntatt "statoil forbrenningsforbedrer marine". Unntatt.... Kan det ha noe å gjøre med at akkurat dette stoffet produseres og selges av Statoil? Nesten hvert år kommer jo oljeselskapene med "nye" tilsetninger i brennstoffet, så de er ikke mot tilsetingsstoffer. Motorprodusentene fraråder også vann og dieseldyr i drivstoffet... Klart de fraråder dieseldyr i drivstoffet. Det gjør vel alle. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 (redigert) Søndagen er avsatt til dieseltanksjau. Jeg har fått tette filtere og Racorfilter fullt av vann og brun guffe. Motor starter ikke. Heldigvis ligger jeg trygt i marinaen. Har utrustet meg med pumpe, slanger, 20 liters kanner, nye filtere, .... . Jeg har to tanker på hver 150 liter og som heldigvis er utstyrt med store og lett tilgjengelihe mannlokk. Jeg planlegger fullstendig rengjøring av tanker og slanger. For å slippe demontering av slangene har jeg tatt med et trekkfjær og tenker å dra gjennom filler dynket i diesel. Jeg har ikke trykkluft tilgjengelig. Jeg vil også montere rør for avsuging fra bunnen av tankene. Jeg regner med at jeg ikke under noen omstendighet får det bakteriefritt ved grundig rengjøring, så jeg planlegger tilsetning av en dieseldyrdreper. Jeg har jevlig brukt Hammerdown etter oppskriften, så det har tydeligvis ikke virket hos meg. Spørsmål: Hva med gjenbruk av dieselen etter bunnfelling, filtrering og fjerning av all synlig guffe? Anslagsvis er det ca. 60 liter igjen på tankene. Det ville lett jobben betraktelig dersom jeg kunne ta en tank av gangen og helle diesel tilbake på den første før jeg tar den neste. Redigert 4.Mai.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Figaro Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 Hei Nils Pils, er ikke båten din forholdsvis ny?( Gjelder det Saowanee eller Tora?) Du må ihverfall sørge for at det ikke kommer vann i tanken, uten vann, ingen dieseldyr. Og hvis du får fjernet vannet fra dieselen som du tapper fra tanken, er det fullt mulig å bruke den om igjen, hvis den ellers er ren. Det gjorde jeg etter en lignende tanksjau. Og selvom du ikke får det "bakteriefritt" vil ikke evt. dieseldyr utvikle seg hvis det ikke kommer mer vann i tanken. Jeg brukte en våtsuger for å suge opp siste rest av diesel og guffe. Det gikk veldig bra, og det ble "gullende" rent. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Folk I Båt Svart 4.Mai.2013 Del på Facebook Svart 4.Mai.2013 Så enig Figaro. Å fylle på all mulig lurium istedet for å opprettholde en god dieselhygiene er å prøve å kverke symptomene istedet for å kurere selve sykdommen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.