Guest Kaptein Fredrik Startet 16.April.2012 Del på Facebook Startet 16.April.2012 Heisann. Min forrige tråd ble stengt, så jeg lager en til nå... Min motor(Sabb Diesel Mitsubishi M4.140) bråker og kakler så mye at det er ubehagelig å ligge på nesten full gass med motorromsluka nede. Når luka er oppe så kan man nesten ikke ha den på tomgang uten å måtte ha fingrene i ørene eller ørepropper/hørselvern. Det er den skarpe kaklinga jeg vil mest ha bort. Jeg har mye plass å bruke på isolasjon så jeg tenker noe som er 60mm eller noe rundt der. Forrige eiere har bare lydisolert under halvparten av flatene i motorrommet så jeg lurer litt på hvordan det blir med hele rommet isolert. Jeg leste at man bør ha minst 1/3 av overflatene dekket med Bitumen for å vibrasjonsdempe. Ett uisolert motorrom kan også virke som en høyttaler der lydene faktisk kan bli forsterket. (kameraet klarer ikke ta opp de høye lydene nede i maskinrommet) Som dere ser så er den gamle lydisolasjonen ganske fillete og svidd. Vil man i teorien få dobbel demping om man legger doble lag med matter? Jeg tenkte på denne i 30 mm i bunn, og denne over den andre igjen. Jeg tenkte også på Silent Coat. Hva er best? På forhånd takk Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 16.April.2012 Del på Facebook Svart 16.April.2012 (redigert) Nye isolasjonsplater i motorrommet samt byttet til enkelgradsolje -30 burde fikse biffen. så kan du jo sjekke at ventiler er riktig justert og at det ikker noe annet som skramler eller vibrerer. Har god erfaring med disse foliebelagte skumplatene fra f.eks biltema. Jon Redigert 16.April.2012 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Ventiler skal justeres, men oljen behøver ikke byttes da jeg bruker SAE 15W-40 ? Hvordan tror du det blir med dobble lag med skumplater? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Pass på at du ikke har åpninger fra motorrom og inn til oppholsrom. Har du ikke lufttett mellom motor og oppholdsrom, hjelper ikke all verdens matter ! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Pass på at du ikke har åpninger fra motorrom og inn til oppholsrom. Har du ikke lufttett mellom motor og oppholdsrom, hjelper ikke all verdens matter ! Jo det er så mye rart av sprekker og åpninger, så noen luker/skillevegger må lages på nytt igjen. Bør alle overflate i motorrommet isoleres eller holder det med bare å ta noen? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Likte den løsningen med vippbare setekonsoller, kan du ta bilde av den løsningen? Er intressert i og se hvordan dette er bygd, da jeg funderer på løsninger på dette i min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Var dette så bråkete da??? høres jo ut som hvilken som helst Status Marine Diesel (og det har jeg ) Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Likte den løsningen med vippbare setekonsoller, kan du ta bilde av den løsningen?Er intressert i og se hvordan dette er bygd, da jeg funderer på løsninger på dette i min båt. Jeg har ingen bilder her på pc'n som jeg har tatt med kameraet. Jeg har ikke mer enn de som er postet i prosjekttråden min. Jeg skal bort dit til helgen så kan jeg ta litt flere bilder av hele konstruksjonen. Var dette så bråkete da??? høres jo ut som hvilken som helst Status Marine Diesel (og det har jeg ) Så vidt jeg husker så har Status Marine samme basismotor som min Sabb Og ja, det er ille bråk Takk for svar folkens Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Ikke noe hast, er bare spent på og se hvordan denne løsningen er bygget Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Lyd og resonans er rart, +3db er dobbel effekt, mao om et Jetfly er 130db blir 2 Jetfly 133db og ikke 260 som man skulle tro. Tenk høyttaler bygging om du har vært borti det. For å få bort resonans og vibrering er der ofte bare små klosser på 5x5cm eller mindre større osv. som man limer på store flater for å unngå at de transporterer lyd. Du kan også prøve løse matter ifra luken som bare henger fritt bortover slik | | | | Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Hørtes da ikke så ille ut dette! Men ja, tykkere isolajson og ikke minst på så mange flater som mulig er tingen. Og pass på å unngå gliper, lyden slipper lett gjennom slike. Biltema (og andre) har en type isolasjon med skugummi og innlagt tungplate, denne er veldig effektiv. Litt dyr, men den stenger mye mer lyd ute enn de mattene du har. Jeg har en kombinasjon av disse to i min båt, men motoren høres godt likevel. Men men, det er jo motorbåt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Lyd og resonans er rart, +3db er dobbel effekt, mao om et Jetfly er 130db blir 2 Jetfly 133db og ikke 260 som man skulle tro. Det er egentlig ikke så rart når man tenker over det teoretiske. dB skala bygger på en logarytmisk skala. Altså det du må opphøye i 10 for å få det tallet. Vi jobbet med det på skolen Men er det ikke 3,33 som er det dobbelte? Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Det er egentlig ikke så rart når man tenker over det teoretiske. dB skala bygger på en logarytmisk skala. Altså det du må opphøye i 10 for å få det tallet. Vi jobbet med det på skolen Men er det ikke 3,33 som er det dobbelte? Stemmer det, 3.33 er veld helt nøyaktig ja. Hadde det også på skolen så husker minimalt igjen. Noen frekvenser oppfattes også høyere for oss enn det de nødvendigvis er, da gjelder det å få omdannet disse til andre frekvenser som vi ikke oppfatter som høye og skrikende. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Noen frekvenser oppfattes også høyere for oss enn det de nødvendigvis er, da gjelder det å få omdannet disse til andre frekvenser som vi ikke oppfatter som høye og skrikende. Jeg tror at de tykke asfaltgummi platene omdanner enten de høye eller lave frekvenser til vibrasjoner så til varme? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Det stemmer. Men i en båt er det viktig å hindre plater i skrog og innredning i å vibrere, og da bør du ha myk isolasjon mot platene først og gjerne tunge oppå disse. Da er skumgummiplatene med tungplateinnlegg suverene, de forener egenskapene til disse to typene helt fortreffelig. Minuset er at de er dyre, men lyddempingen blir bra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Strekkfisken Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Asfaltplater som jeg ser noen her nevne er vel brennbare, og ikke noe særlig å ha i et motorrom? -Eller gjelder dette for de fleste lydisolerende matter, og betraktes som en kalkulert risiko? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 Jeg fant denne guiden How to Soundproof your engineroom M/S Bastard, jeg la bildene inn i prosjekttråden min Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 https://baatplassen.no/i/topic/4729-stoeyisolering-med-blymatter/ http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/%28$all%29/9D180E7755BAC574C125770500398D86?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.