Jump to content

Lyddempe motorrom, bråkete Sabb Diesel M4.140 hvirvelkammer motor.


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Heisann. Min forrige tråd ble stengt, så jeg lager en til nå...

Min motor(Sabb Diesel Mitsubishi M4.140) bråker og kakler så mye at det er ubehagelig å ligge på nesten full gass med motorromsluka nede. Når luka er oppe så kan man nesten ikke ha den på tomgang uten å måtte ha fingrene i ørene eller ørepropper/hørselvern.

Det er den skarpe kaklinga jeg vil mest ha bort. Jeg har mye plass å bruke på isolasjon så jeg tenker noe som er 60mm eller noe rundt der. Forrige eiere har bare lydisolert under halvparten av flatene i motorrommet så jeg lurer litt på hvordan det blir med hele rommet isolert. Jeg leste at man bør ha minst 1/3 av overflatene dekket med Bitumen for å vibrasjonsdempe. Ett uisolert motorrom kan også virke som en høyttaler der lydene faktisk kan bli forsterket.

 

 

(kameraet klarer ikke ta opp de høye lydene nede i maskinrommet)

 

P1030138.JPG

Som dere ser så er den gamle lydisolasjonen ganske fillete og svidd.

 

P1020230.JPG

 

Vil man i teorien få dobbel demping om man legger doble lag med matter?

 

Jeg tenkte på denne i 30 mm i bunn, og denne over den andre igjen.

Jeg tenkte også på Silent Coat.

Hva er best?

 

På forhånd takk

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Pass på at du ikke har åpninger fra motorrom og inn til oppholsrom. Har du ikke lufttett mellom motor og oppholdsrom, hjelper ikke all verdens matter ! :smiley:

 

Jo det er så mye rart av sprekker og åpninger, så noen luker/skillevegger må lages på nytt igjen. Bør alle overflate i motorrommet isoleres eller holder det med bare å ta noen?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Likte den løsningen med vippbare setekonsoller, kan du ta bilde av den løsningen?Er intressert i og se hvordan dette er bygd, da jeg funderer på løsninger på dette i min båt.

 

Jeg har ingen bilder her på pc'n som jeg har tatt med kameraet. Jeg har ikke mer enn de som er postet i prosjekttråden min. Jeg skal bort dit til helgen så kan jeg ta litt flere bilder av hele konstruksjonen.

 

 

Var dette så bråkete da??? høres jo ut som hvilken som helst Status Marine Diesel :lol: (og det har jeg :tongue: )

 

Så vidt jeg husker så har Status Marine samme basismotor som min Sabb :flag_bp: Og ja, det er ille bråk :thumbsup:

 

 

Takk for svar folkens :flag_bp:

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Lyd og resonans er rart, +3db er dobbel effekt, mao om et Jetfly er 130db blir 2 Jetfly 133db og ikke 260 som man skulle tro.

 

Tenk høyttaler bygging om du har vært borti det.

 

For å få bort resonans og vibrering er der ofte bare små klosser på 5x5cm eller mindre større osv. som man limer på store flater for å unngå at de transporterer lyd.

 

Du kan også prøve løse matter ifra luken som bare henger fritt bortover slik | | | |

Link to post
Share on other sites

Hørtes da ikke så ille ut dette! Men ja, tykkere isolajson og ikke minst på så mange flater som mulig er tingen. Og pass på å unngå gliper, lyden slipper lett gjennom slike. Biltema (og andre) har en type isolasjon med skugummi og innlagt tungplate, denne er veldig effektiv. Litt dyr, men den stenger mye mer lyd ute enn de mattene du har. Jeg har en kombinasjon av disse to i min båt, men motoren høres godt likevel. Men men, det er jo motorbåt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lyd og resonans er rart, +3db er dobbel effekt, mao om et Jetfly er 130db blir 2 Jetfly 133db og ikke 260 som man skulle tro.

 

Det er egentlig ikke så rart når man tenker over det teoretiske. dB skala bygger på en logarytmisk skala. Altså det du må opphøye i 10 for å få det tallet. Vi jobbet med det på skolen :wink:

 

Men er det ikke 3,33 som er det dobbelte?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig ikke så rart når man tenker over det teoretiske. dB skala bygger på en logarytmisk skala. Altså det du må opphøye i 10 for å få det tallet. Vi jobbet med det på skolen :wink:

 

Men er det ikke 3,33 som er det dobbelte?

 

Stemmer det, 3.33 er veld helt nøyaktig ja. Hadde det også på skolen så husker minimalt igjen.

 

Noen frekvenser oppfattes også høyere for oss enn det de nødvendigvis er, da gjelder det å få omdannet disse til andre frekvenser som vi ikke oppfatter som høye og skrikende.

Link to post
Share on other sites

Noen frekvenser oppfattes også høyere for oss enn det de nødvendigvis er, da gjelder det å få omdannet disse til andre frekvenser som vi ikke oppfatter som høye og skrikende.

 

Jeg tror at de tykke asfaltgummi platene omdanner enten de høye eller lave frekvenser til vibrasjoner så til varme?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Det stemmer. Men i en båt er det viktig å hindre plater i skrog og innredning i å vibrere, og da bør du ha myk isolasjon mot platene først og gjerne tunge oppå disse. Da er skumgummiplatene med tungplateinnlegg suverene, de forener egenskapene til disse to typene helt fortreffelig. Minuset er at de er dyre, men lyddempingen blir bra.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...