Jump to content

Dykkerkurs å anbefale i Oslo


Ronald

Recommended Posts

Min sønn som fyller 18 i løpet av året ønsker å ta dykkersertifikat. Det går an å google seg til sånt, men kvaliteten er ikke alltid like lett å avgjøre. Siden vi holder til i Oslo, så bør det av pratiske årsaker foregå der.

 

Kort sagt: Noen som har noen å anbefale? Evt. hva man bør være oppmerksom på?

 

Siden han gjør dette uten kamerater eller andre, så må/bør han jo inn i et dykkermiljø, og selvsagt et godt et. Skoler som har gode forbindelser, evt driver slike klubber, er vel da å fortrekke? Tipper det kanskje skiller seg mer fra klubb til klubb på det området, snarere enn selve kursets innhold.

 

ProDykk er en av de jeg kikket såvidt på så langt.

Link to post
Share on other sites

Melde seg inn i BAUS, snakke med de som dykker det. Vil tro fue eller dykkersport lysaker er bra. Ikke kjøpe utstyr før man har meldt seg inn i en klubb og snakket / sett hva utstyr de har. Utrolig fort gjort å gå i "fella" og kjøpe kjipt/ dyrt utstyr på kurs. Fue.no har peiling og riktig utstyr.

Link to post
Share on other sites

Om man går PADI kurs og dykker med BCD er overgangen ganske stor når man bytter til "fue" utstyr med vinge. Vet av erfaring. Jeg har modda litt på utstyret fra fue for å få det til å funke. Bare et par enkle grep - som å klippe litt i hetta så maska ikke lekker og satt på lengre høytrykkslange på manometer for å slippe å slå krok for å se hvor mye luft jeg har på flaska. Ellers funker det suverent når man blir vant til det.

 

PADI open water er etter min mening egnet til å lære å overleve under vann. Jeg bygget på med Advanced raskt for å få litt fler dykk med instruktør. Det anbefales - også fordi det er greit å kunne gå litt dypere enn 18 meter om man vil se noe.

 

Medlemsskap i dykkerklubb anbefales. I Moss har vi dykk hver søndag, tilgang på dykkerbåt og gratis luft for 800 kr i året. Klubbdykk er fint for da har man alltid noen å dykke med. Også erfarne folk å dykke med til å begynne med som sjøl vet at det kan være litt uvant i starten (jeg har noen jojo dykk bak meg...)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar så langt. Av hensyn til bl.a. avstand/tilgjengelighet blir det antakelig Dykkersport på Lysaker. Har snakket både med de og Prodykk (Nesodden), og begge ga et godt inntrykk. Mht "etterbruk" så hadde Dykkersport normalt tre turer pr uke, og alltid på lørdager (en dag som også var gratis for medlemmer i klubben). Det høres bra ut synes jeg, da bør det alltid være et tilbud der til å ha noen å dykke med om man ønsker.

 

Klubbaktiviteter i Moss hørtes jo også bra ut, men det blir for langt unna. Vi holder til i Oslo, og tilbringer store deler av perioden mai-september i Vestfold (mellom Larvi og Sandefjord). Kanskje noen gode forslag til klubber å knytte kontakter med der?

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Kan anbefale dykkersport. De er seriøse, dessuten arrangerer de ukentlig dykking, samt turer til mer eksotiske steder. Padi Advanced anbefales, som nevnt av andre.

Hei igjen.

Vil bare bekrefte sitatet over - Dykkersport ble valgt og erfaringen så langt er meget bra. Riktignok lange kvelder (ukedager) og dager (helg), men det betyr også mange timer for prisen. Jo flere timer jo mer læring, får vi håpe. To dager med sjødykk gjenstår (en dag i basseng og en i sjø er gjennomført), og iveren etter å bygge på med PADI Advanced så fort som mulig deretter ser ut til å bli en realitet. Topp også med klubbtilbud om hele tre ukentlige dykkerturer i nærområdet. Spent på fortsettelsen, både junior og hans fetter er med.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...