Tommy E Startet 17.April.2012 Link til dette innlegget Startet 17.April.2012 Hei. Jeg skal montere ekkolodd på båten min. I den forbindelse har jeg blitt fortalt at det er dumt at svinger er nedi hele tiden fordi den lett ka bli slått i stykker når man skal på land osv.... Samme personen sier at han har sett båter som har et slags universalfeste påmontert slik at man kan løfte svinger opp med et enkel håndtering, vingmutterlåsing ect... Har lett en del på nettet etter et slikt fest og finner ingenting. Noen som har noen forslag på hvor jeg får tak i et slikt feste, evt noen gode ideer til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 (redigert) Hvis det er hekksvinger du har kan du jo vippe den opp,selve festet skal jo sitte på bakplaten av båten. Pas på at du monterer den slik at underdelen av svingeren er omtrent jevnt med skrogets underside,ellers vil det sprute mye. Redigert 17.April.2012 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 På gamlebåten monterte jeg en brakett bak på fineren på hekken. Med et rør gjennom. Så et hull på utsiden med en vingeskrue inn som låste stanga.. Da fikk jeg den ned når den ble brukt. Ellers sto den oppe. Eneste var at det sprutet en del Baki der. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Tommy E Svart 17.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Ja det er en hekksvinger, men den sitter med en bolt og låsemutter. Mulig at man bare drar den "passe" til slik at man kan vippe den opp som du sier Lars. Bare jeg når den på et skikkeli vis da Når det gjelder sprut bak båten så var også dette et av argumenten for at jeg skulle hatt et slikt arangemang for løfting.... Men kan jo prøve som du sier. Skal forske litt på dette... Takk for tips hos dere Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 17.April.2012 Link til dette innlegget Svart 17.April.2012 Jeg vipper den opp og ned på elvejolla siden den ligger nedi søla ved båtplassen. På den andre båten jeg har står den fast hele tiden og denne tar jeg opp og ned på henger etter hver tur,ikke hatt noe trøbbel med noen av dem. Det går også an å feste svingeren på et rør og dra dette opp og ned slik som gladlaksen sier. Da er det viktig å lage dette litt solid,hadde denne patenten med plastrør engang og jeg synes det ble litt vinglete. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy E Svart 22.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Ok Skal prøve meg på å bare vippe den opp først, så får jeg se om jeg lager et arangemang etter hvert Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Jeg laget meg et slik feste til slepejolla i fjor. Skal se om jeg får tatt et bilde i morgen som jeg kan legge ut. Hovedårsaken til at jeg lagde meg en slik innretning er at jeg ikke ville skru giveren rett i akterspeilet (Steady jolle), men det er også kjekt å kunne løfte giveren når man kjører inn på strender osv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tommy E Svart 23.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 Å, det hørtes flott ut. Takk Sitér dette innlegget Link to post
bella580C Svart 23.April.2012 Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 Jeg kjøpte en slik brankett som jeg skulle montere på min style, men pga bue på akterspeil passet den ikke. Brankett tilhørte vistnokk Buster sin kolleksjon og betalte 600,- Har den enda ......umontert Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
Tommy E Svart 23.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 Har du et bilde av en braketten eller en link til et slikt feste bella 580c?? Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 23.April.2012 Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 Noen som har dristet seg til å skjære inn svingeren i skroget sånn at den har fri sikt nedover og flusher med skroget sånn at det ikke blir noe hinder for farten? Sitér dette innlegget Link to post
bella580C Svart 23.April.2012 Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
Komodo Svart 23.April.2012 Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 Her er holderen jeg mekket sammen når jeg installerte ekkolodd i slepejolla i fjor Den ble smidd sammen av det jeg hadde for hånden, så det er sikkert mulig å utforme den på en bedre måte. Jeg har brukt 8mm syrefast rundstål og M6 vingeskruer. Vingeskruene fra BT var tydeligvis ikke helt patent- der har det rustet litt... Men det fungerte ihvertfall Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tommy E Svart 26.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Takker for masse tips og bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.