Jump to content

Lading på en Mercury 40hp fra 1982


-Shark-

Recommended Posts

Lurer på om det er noen form for Lading av batteri fra denne motoren?

 

Jeg skal se om jeg får tatt med en Ampertang og klype på plusskabelen til batteri, men misstenker at det ikke er noen lading av batteriet.

Dette fordi det er et Voltmeter i båten som er koblet til batteriet, dette viser ikke noe høyrere enn 12,2v ved motor igang.

Er det kanskje bare en generator for å lage strøm for coilen til motoren?

Kan man eventuelt lage til noe så denne lader batteriet også?

 

Motor: Mercury 40hp fra 1982 med El start.

 

Ifølge denne linken gått utifra serienr på motor så ser det ut til å være en form for lading under svinghjulet?

 

http://www.mercruise...+AND+SWITCH+BOX

 

 

Men på denne linken ser det anderledes ut:

 

http://www.mercruise...+AND+SWITCH+BOX

Link to post

Motor med original elstart vil ha egen ladespole, nr 8 STATOR, ALTERNATOR (ELECTRIC), på den 1. tegningen.

Denne gir vekselstrøm så den må være koblet til batteriet via en likeretter, følg kablene. Det er ingen regulering, systemet er basert på at batteriet skal tåle overladning. Det bør derfor være på minst 60Ahr.

 

12.2V betyr at du ikke har lading i det hele tatt. Start med å sjekke at du har vekselspenning ut fra nr 8. Obs, ubelastet kan den være opp mot 100V....

Link to post
Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Motor med original elstart vil ha egen ladespole, nr 8 STATOR, ALTERNATOR (ELECTRIC), på den 1. tegningen.
Denne gir vekselstrøm så den må være koblet til batteriet via en likeretter, følg kablene. Det er ingen regulering, systemet er basert på at batteriet skal tåle overladning. Det bør derfor være på minst 60Ahr.

12.2V betyr at du ikke har lading i det hele tatt. Start med å sjekke at du har vekselspenning ut fra nr 8. Obs, ubelastet kan den være opp mot 100V....

Takk for hjelp.

Ja batteriet er på 60AH. Men er det en likeretter på motoren et sted? Eller går det bare vekselstrøm rett til coilen?
12.2v betyr som du sier at det ikke er noe lading ja, kun batteri i ok stand. SKal som du sier, få målt det. Må bare få koblet til en vannslange og startet den opp.
Kjekt å ha lading da, så vet man at man har strøm til det som trengs. Selv om 60AH holder en god stund, men tanke på at Lanterner og stereo trakk 5.5Ampere.
Link to post

Du sier noe, på de motorene jeg har skrudd på, bl a nyere mercury, så har tenningsanlegget og batteriladingen hver sin adskilte strømgenerator-spole. 1 og 3 på denne tegningen: http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=802804001&ivar=images/COMMON/2088.png&inbr=11400&bnbr=30&bdesc=Electrical+Components

 

Dette er det samme som på den siste linken du postet, 9 og 11.

Den første linken ser ut til å ha en felles stator for både lading og tenning, 8.

 

Her må du nok få tak korrekt tegning ut fra motornummeret.

Link to post

9299530 er motor nr på Mercuryn jeg har.

Men de to bildene jeg linker til er inne på serienr jeg har iallefall. kanskje det er et eget skille noe sted, fra et årstall til annet.

Men hvis jeg tar med meg et multimeter og amperetang så får jeg sjekket dette mens båten står på vannet? Kanskje litt vanskelig å komme til på motoren, men håper det går.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...