Divemaster Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 Dette er jo bare helt fantastisk service. Skulle ønske noe tilsvarende finnes i Norge. Og prisen for det hele er? <{POST_SNAPBACK}> Er en "liten" Havn, som koster £60 per meter ... det vil gi rundt £900 (NOK 10,500) per år for meg, med billigere i vinterhalvåret. Minimum lengde for fakturering er vistnok satt til 6 eller 8 M, så det betyr jo at småbåter er relativt dyre å ha liggende på sjøen hele året her.... men på en annen side, så blir det derfor færre folk som ikke bruker båten sin... Vi hjelper jo også hverandre, så hvis det er behov for tauverk og fendere for andre båter, så vet havnesjefene (Marina Manager) stort sett hvem som har hva ombord og hvor.... De har muntlig tillatelse til å "låne" under forutsetning at det blir returnert, eller erstattet. Marinaen er en tilleggs tjeneste fra havnevakten (havnesjefen) i Peterhead og fikk tilskudd av staten for opprettelsen, men driften skal være et "nullforetakende", men skal kunne holde havneanlegg vedlike, samt en fulltids (to på rotasjon som nevnt tidligere) Marina Manager. Vi har ikke slipp eller slike ting her, man tar inn kraner etter behov sammen. Dette gjør at vedlikeholdet er kun for havneanlegg, sikkerhet, dusj/vaskerom mm.,.. Is er ikke noe problem her borte pga tidevannsforskjellen (hadde 4,4 Meter i forrige uke), og har strømforsyning med måler koplet opp til alle plassene (tilleggskostnad per KW / t). Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
håvar Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 Har båten stående inne i nybygd hall på 300 kvm i Rissa utenfor Trondheim. Er der ute og jobber på den ett par ganger i måneden nå foreløpig. Blir nok mere etterhvert som våren nærmer seg. Link to post
Manito Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 har båtene i hagen rett utenfor terassen så jeg ser dem hver gang jeg tar en røyk eller går til/fra bilen Ellers blir det minst 1 tur ombord annen hver dag (opp pussing) Link to post
Andy Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 Svarte 'et par ganger i løpet av vinteren' Før noen kommer og beskylder meg for omsorgssvikt, vil jeg opplyse at båten står godt og tørt i helt ny stålhall. Med inbruddsalarm direkte til vaktsentral. Stormflo og stormene i det siste har jeg således tatt helt med ro. Jeg har dog tenkt meg et tur til båten i nærmeste framtid, bare for å hilse på den. Link to post
Intruder Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 Svarte 2-3 ganger i uken, men er det dårlig vær slik det har vært i høst/vinter er jeg nedom hver dag. Er ca 0,5 time gange fra heimen og ned og det er en passe trim tur!!!!! Intruder Link to post
Sebaldus Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 Ca 20 meter til båten fra døra. Ikke så galt det heller. Vurderer å sette opp webkamera i vinduet så jeg kan se at den har det godt når jeg er på ferie osv. Link to post
index Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 Prøver å få til en gang i uken i alle fall, samt en tur for å sjekke etter at det har vært ruskevær. Ligger på sjøen, men har lagt opp doble fortøyninger nå når det har vært så mye dårlig vær. Så den ligger jo egentlig trygt da, men jeg må jo ned og sjekke likevel... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Victora III Svart 17.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 Har tenkt tanken på at et web kamera på en av lyktestoplene i havna hadde vært tingen. Tanken er da at jeg sjekke hvordan "frøkna" har det ved å gå inn på en internett side. Er det noen som vet om dette er praktisk mulig? Her var det mye artig lesing. Fikk bekreftet min mistanke om at det her inne er mange virkelig "båtsteingale". Finnes det diagnose på sånne som oss? Men Bitteliten; du tar kaka Passer du like godt på admiralinnen? Link to post
Scand_550 Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 Er nok ikke så ofte å ser til båten nå. Fikk endelig lagerplass i et avlåst lager rett før jul,så der står den godt. Veldig bekymringsfritt. Skal tinge på plassen neste år også. Båten ble liggende ute litt for lenge i høst,fikk med to store snøfall å en sprukket kalersje som resultat før jeg endelig fikk lagerplass. Kalersjen er forøvrig til lapping.. blir nok bra Er ikke morro å ha båten liggende ute når været får herje med den. Link to post
Batdilla Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 Har hagebåt denne vinteren. I tillegg er Selco'en trygt forvart i Dillebua. Hvilket står ca. 4m fra hagebåten. Ganske greie forhold, med andre ord . Link to post
ok67 Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 Båten ligger ca 5 meter fra garasjen, så den ser jeg hver dag. Bortsett fra når det er veeeeldig mye snø, da er den bare en liten haug på snøen. Men den ligger opp ned og godt bevart i påvente av våren og mer arbeidsinnsats. Link to post
Herman Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 (redigert) Jeg fant ikke alternativet "Sjekker at fastlandet ligger der omtrent en gang om dagen". Når man bor ombord sjekkes selvfølgelig båten hele tiden. Vanligvis ligger fastlandet der også, selv om det holdt hardt i forrige uke. Vel sjekker og sjekker, jeg merker det ihvertfall fort hvis en fender skulle poppe eller fortøyninga er litt slapp. Ellers er det noe herk å bo ombord når man klør i fingrene etter å få gjort noe. Uansett hva jeg gjør, blir det i praksis som å bygge om hele huset fra kjeller til loft på en gang. Det ble unntakstilstand igår bare jeg skulle rydde litt i en luke... Det er ikke så populært blant mannskapet. Redigert 17.Januar.2005 av Lars_Herman (see edit history) All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
fernanda Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 Er selvfølgelig nedom båten hver dag. Dersom det har vært mye vind eller vann, så er jeg nedom flere ganger i løpet av dagen, og event. natten....., så båtgal....., ja det er meg det! Har båten liggende på land i båthavn ca. 3 km. hjemmefra. Jeg ser også etter et par andre båter, for folk som bor langt unna. Og det er bare gøy, jeg kjører allikevel rundt i båthavner for å kikke en gang iblandt. Men jeg overraskes stadig av hvor få mennesker som ser etter båtene sine, enten de ligger på land eller på vannet. Det er gjerne de samme tre fire stykkene jeg ser igjenn i hele havnen. Og dette ser en igjen også om sommeren. Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Laholm Svart 17.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2005 Svarte 2-3 ganger i uken, regner da ikke med den daglige sjekken med kikkert hjemmefra. Da ser jeg at båten ligger der den skal og ikke har noen form for slagside. Men den skikkelige sjekken (fendere på plass, fortøyninger som de skal være) kombineres gjerne med en kopp kaffe i styrehuset mens man tenker på hvor fint det blir til våren, eller i alle fall når været bedrer seg! Rydding og småstell blir det også tid til. Det var en etterlysning av diagnose. Jeg finner ikke noe i de relevante standarder, men navigofili er kanskje en veldig sosialt akseptabel variant? Laholm Link to post
Trophy Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 Svarte også 2-3 ganger i uken. Siden båten ligger innendørs så er det relativt ofte, men det er meningen at det skal jobbes en del med båten. P.g.a at jeg har skadet ryggen så har jeg ikke vært der på en mnd. Savnet er stort Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
LALUNA II Svart 19.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2005 Svarte daglig da jeg ikke kan unngå å se den.. den står på utsiden har den i opplag hjemme Er så mildt nå i vinter at en snart kan begynne å musle litt under presenningen , overhale dieselpumpe skifte div pakninger/tetningsringer da den begynte å dryppe diesel der gasshendelen går inn Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Hebbe Svart 19.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2005 Ser etter båten ca 2-3 dager hver uke. Ved dårlig vær minst 1 gang pr dag. 15 km å kjøre hver veg, men den må passes på... Bedre forrige år for da var båten hjemme, men desverre har jeg ikke henger til den jeg har nå. Har nå delvis fått lovnad på en henger til neste år slik at båten kan få komme hjem eller enda bedre inn i hus... Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
sirius Svart 19.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2005 Prøver å se etter båten en gang for dag men det ender oftest opp med 2-4 ganger i løpet av uken selv om den ligger 5 min. gåtur fra huset. Med ukurant arbeidstid, lange dager og natt på pelagisk mottak så er det ikke hver dag det passer. Men heldigvis så bryr alle seg om alle sine båter så det er ingen bekymringer om det går noen dager mellom hver gang jeg ser etter båten. Sirius Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
frk. joro Svart 19.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2005 I vinter: omtrent annenhver uke. I fjor vinter: nesten hver dag! Opplever nå andre vinter som båteier og dette er en god vinter (til tross for alle vinterstormene). I fjor stod båten riktignok på land, men utendørs. Plutselig opplevde vi nye sider ved det å være båteier: bekymringer og dårlig nattesøvn. Vil presseningen tåle kraftig vind og mye snø? Regner båten full? Holder krybben? Frost? mm... I år derimot var vi så heldige å få opplagsplass under tak: lunt, ingen vind, tørt og tilgang til strøm! Har sovet trygt gjennom mange stormer nå i vinter :-) Nå er dessuten vårpussen i gang: snart kan vi alle kan diskutere bunnsmøring og sjøsetting igjen! Link to post
Tine IV Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Nå har det regna og snødd endel di siste ukene . Kom litt tung snø idag torsdag , og den satt nok litt fart i sakene . Og det setter fart i ubåtprosjekta i havna og tipper jeg .Ganske mange flotte opene båter store og små som er på vei ned til nøkken nuh . Det er joller og båter opp til 20" med svindyre motorer på som mest sannsynelig går en tur under . Begriper ikke hvorfor folk ikke ser etter og passer båten sin. Disse båtene skulle jo stått på land , blir jo mest sannsynelig ikke brukt enyway . Klart vi få som står og prater nedepå brygga kunne jo øsa litt , men da må vi jo bare forsette ut over vinteren og våren , og det blir for dumt vel ? Har enkelte som har gummijolla på vannet bak snekka si med motoren på enda , og snart tom for luft . Blir jo ikke billig og fixe opp når våren kommer .Men hører at det er stort sett di samme folkene som har verkstedfolk i havna når sankt hans nærmer seg . Men men......... Tine II Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Intruder Svart 21.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Har nå første vinteren med litt størrelse på båt. Må si det har vært endel bekymring, men har jammen lært mye om hvordan neste vinter skal gjøres. Følgende skal lages fast til neste høst: - Dobble fortøyninger forut og akter - Spring begge veier på begge sider - Kraftig pressening med faste fester over kalesjen Med disse enkle sakene blir det å være båteiger om vinteren en fryd!!!! Intruder Link to post
giver Svart 22.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2005 Hei Jeg var ute en aldri så liten tur i går. Er innom havna 2 til 3 ggr. i uken, tillegg har vi en helårs fast ansatt vaktmester i båthavna som holder oppsyn alle hverdager. Alt funket som det skulle. Det bli i hvert fall ingen lang vinter. mvh giver <{POST_SNAPBACK}> Idag 22. januar så det slik ut på fjorden: Alt virket som det skulle; Motorer, aggregat og Ebersprëcher. mvh giver Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn