Jump to content

Verktøy/klo til å stramme toppen på Volvo Penta MD21A


Feel del mare

Recommended Posts

Jeg ser Ingar har lagt ut et bilde av en klo/kråkefot til å stramme toppen med moment på en Volvo Penta MD21A- hvor får man kjøpt akkurat denne? Jeg har funnet lignende verktøy men de er ikke egnet pga trang plass under ventilbryggen. Hadde vært fint å slippe å ta av ventilbryggen for å stramme toppen!

Link to post
Share on other sites

aha, det er den ja. har sett slike. en slags ringnøkkel bare i annen vinkel.

 

Forslag til substitutt:

ta en stk ringnøkkel 17mm, varm opp og bøy til den underste delen som skal mot topplokksbolten (bruke volvo kråkefoten som modell)

På toppen der momentnøkkelen skal sitte: varm opp med gassbrenne og juster vinkelen 90 grader eller det som passer best.

deretter: sett inn en mutter som passer i ringnøkkelens åpning, deretter en skive over og under+ en mutter til underst og skru inn en bolt gjennom det hele som låser fast mutter, skiver og bolt til ringnøkkelen. Du plasserer nå momentnøkkelen på denne bolten og trekker til.

 

got it :-)

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forsøkte dette til en motor som riktignok krever 9kpm, men den (Biltema 10års garanti) bøyde seg. Kanskje noen som vet hvordan man kan herde?

Har sett på en fra Hazet, men den er ikke egnet..

Den jeg har er Hazet 3432. Passer perfekt, mulig det kan være flere modeller, den er 17mm. At den er uegnet er kanskje pga prisen... :sweat:
Kjøpt i en maskinforretning i Oslo, husker ikke hvilken, er 32 år siden.....


md21tool.jpg



Produktansvarlig hos VP anbefalt 7.5kpm tiltrekkingsmoment, ikke 7kpm som angitt i servicemanualen. (Ligger i Dokumentarkivet)

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg leter febrilsk etter spesialnøkkelen vist i innlegg nr. 10, men den ser ikke ut til å være lett å oppdrive. Mulig jeg må lage meg en selv....

 

Ingar: Dersom du fortsatt har denne, kunne du gitt meg noen ca. mål ift. bildet? Jeg tenker vel først og fremst på "dybden" på "bøyen", sånn at jeg ikke får den laget for snau - eller for dyp slik at den slår bort i noe. At den skal passe bolter på 17mm har jeg fått med meg.

 

Og hvis noen skulle ha en å selge, så er jeg veldig interessert... Toppen skal etterstrammes en gang i løpet av sommeren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...