Jump to content

Trøbbel med digital timeteller i Volvo Penta turteller


oaba

Recommended Posts

Byttet det på den ene av mine KAD32, samme type truteller. Velkjent fenomen, bare å bytte.mvhBavaria32sport

Hvordan er kontaktene bak på turteller? er det løse enkeltvis, eller er det en unik VP-kontakt?

Må også bytte på sikt, men lurer på å bytte alle instrumentene til noe mer moderne Faria f. eks. derav spørsmålet

I dette tilfelle stemmer det jo emd at VP er dyrt og dårlig, hehe (Kanskje ikke alltid originalt er best)

Link to post
Share on other sites

På mine TAMD63P er timetellerne blanke i begge turtellerne. Som andre har nevnt, så er det nok det digitale displayet som er gåent, mens selve tellingen av timer er i en annen del av instrumentet, og sannsynligvis helt ok. Siden originale turtellere koster mer en 4000,- pr. stykk, har jeg tenkt å åpne turtellerne og bytte ut timeteller-displayet med et uoriginalt display med innebygget timeteller.

 

Det kommer med flere detaljer hvis det blir vellykket.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Jeg har en MB W210 hvor deler av de små displayene til temp, klokke og gear-indikator vises har blitt mørke, noen kommer og går. Fant et sett på eBay til en hundrings som inneholder de nødvendige delene for å reparere dette samt instruksjoner. Det er ikke feil på selve displayene men på etpar plast-strimler med baner på som ligger klemt inntil hovedkortet og displayene som en slags fleksibel flatkabel. Mistenker noe tilsvarende på disse timetellerdiplayene. Får demontere litt.....

Link to post
Share on other sites

Jeg har en MB W210 hvor deler av de små displayene til temp, klokke og gear-indikator vises har blitt mørke, noen kommer og går. Fant et sett på eBay til en hundrings som inneholder de nødvendige delene for å reparere dette samt instruksjoner. Det er ikke feil på selve displayene men på etpar plast-strimler med baner på som ligger klemt inntil hovedkortet og displayene som en slags fleksibel flatkabel. Mistenker noe tilsvarende på disse timetellerdiplayene. Får demontere litt.....

 

Det stemmer, skjer på 2000 modell og nyere. Face liften av W210. Det eneste man trenger å gjøre er å sette leningskabelen mer i klem, men for å gjøre det m¨å man åpne hele instrumentet. Har selv gjort det og det ble veldig bra.

Har også tenkt tanken når det gjelder i båten, men det var en tråd her hvor en delte instrumentet tørket ut alt og monterte det sammen uten at det ble vellykket.

4000,- og jeg trenger to, No way, kjøper jo hele serien av instrumenter for begge motorene til den prisen på Ebay av Faria f, eks.

Link to post
Share on other sites

Hallo!

 

Samme problem på min TAMD63P, fikk pris på ny fra Volvo i fjor våres med samme beskjed at dette var vanlig. Dyr var den også.

VP sa at informasjonen lagres i instrumentet og teller videre selv om det ikke synes, min orginale timeteller glimter til en gang i mellom, og timetallet stiger som de sa.

Jeg løste det ved å montere en "god gammeldags" VDO analog timeteller på en brakett inne bak luken i konsollen under rattet. (ville ikke ha den synlig).

Denne koblet jeg på et ledig stikk bak på insrumentpanelet som gir 12V når motoren går.

Noterte diferansen mellom ny og gammel teller og har full kontroll på timene ut fra den.

Innimellom når den orginale "kommer til syne" ser jeg at teori og praksis stemmer.

 

/Shalom

Link to post
Share on other sites

Samme problem på mitt digitale instrument tilhørende TAMD22 og der er det vel ingen hjerne. Hvor ligger egentlig informasjonen lagret når jeg tar strømmen på vinteren? Er det et backup-batteri i selve instrumentet?

 

Samme motor som deg, med samme feil her. Merket i høst når det begynte å bli kaldt da begynte displayet å flimre.

Link to post
Share on other sites

Har hatt 5 motorer med samme instrument og alle har feilet mellom 5 og 10 år.

Tallene blir borte i perioder, for så å komme tilbake ved spesielle anledninger som feks når dynamoene lader hardt.

 

Tror dette problemet rammer alle disse displayene før eller siden.

Link to post
Share on other sites

Men timetallet som vises når displayet virker er riktig? Lagres det virkelig i instrumentet slik noen antyder?

 

Displayet har intet med telleverket å gjøre, det er kun en visuell visning av hva som ligger lagret i minne..

 

Jeg har sett et utall av denne type displayfeil på tidligere displayer brukt i audio/video utstyr. Problemet er gummilisten med kontaktflater som ligger mellom display og printkortet. Denne blir komprimert over tid og man mister helt eller delvis kontakt til displayet. En fiks er, som nevnt, å stramme rammen mellom display og print. En annen er å ta ut gummilisten, rense kontaktflater og varme den opp i varmt vann for så å legge den i (lett) press. Dette vil få listen tilbake til opprinnelig høyde og vil da kunne virke lengre..

 

Jeg har ikke gjort dette på et VP instrument, men har fikset "bøttevis" av AV utstyr på denne måten....

 

Lykke til...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...