Jump to content

Trøbbel med digital timeteller i Volvo Penta turteller

oaba

Recommended Posts

Og jeg har samme klatt på mine to til KAD43 fra 2000. Jeg demonterte det ene, for å se om det var fukt innvendig som laget problemer. Men det ble ikke bedre. Funket ikke da jeg kjøpte båten, så jeg håper at timetallet selger oppga stemmer...

timeteller.jpg

Slik ser turtelleren ut noe demontert. Viser også hvordan displayet er, ledningen er av tynn plastremse klemt i kontakten type...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

For å beholde timetallet må kun displayet skiftes, men jeg har ikke vært i stand til å finne dette. Flatkabelen er støpt fast i displayenden og vanskelig å skifte. Som flere antar ser det ut til å være fuktighet som er problemet. Jeg puttet turtellerene i stekeovnen ved ca. 75 grader i 2-3 døgn og vips så var alt i orden (frem til neste vinter?). Husk at mange ovner har feil temperatur, og at du absolutt ikke må over 100 grader - jeg tar ikke ansvar for eventuelle skader...

• 6 måneder senere...

Har KAD44 og FB. Begge timetellerne streiker. Fikk en ny på reklamasjon. Denne streiker også. Prøvde å lodde kontaktene til display, fikk frem tallene. Neste gg var de vekk. Har gitt opp. Installerer egen timeteller seperat. Fikk ødelagt det ene instrumentet ved nytt loddeforsøk. Er på jakt etter brukt 873992 med defekt timeteller. Turteller må virke.

Var ombord hos en i sommerferien med samme turteller og samme problemer + noe til.

Han fortalte at timetall dukket opp av og til, men at timetall stemte da antallet økte. Men turteller gikk heller ikke til 0 når han stoppet motor. Viseren ble stående på ca 700 omd. (tomgang) etter at motor var stoppet og hovedstrøm slått av. Der sto den helt til neste gang han skulle bruke båten.

For å unngå det fant vi ut at han kunne slå tenning på igjen etter at motor var stoppet. Da falt nåla til 0. Men det skal vel ikke være slik :nonod: .

Ellers var det mye rart med alarmen. Ved å trykke inn testknappen gikk alarmen, men lysene for oljetrykk og tempratur lyste ikke. Det gjorde de derimot hvis han trykket inn testknappen når motor var i gang.

Problemet var at han visste ikke om han kunne stole på om han fikk alarm hvis motor fikk lavt oljetrykk eller høy tempratur :confused: . Instrumentene viste derimot normale verdier, så han holdt ett godt øye til dem.

Jeg rådet ham til at neste gang han byttet olje og filter, så skulle han høre alarmen. Det tar noen sekunder før det nye filteret fylles med olje, og dermed er det ikke trykk like etter start, og da bør ihvertfall alarmen gå. Hvordan dette gikk(eller går) vet jeg ikke, men har hørt at det er flere som sliter litt med samme problemer.

Vet heller ikke hvordan dette panelet skal fungere når alt er som det skal være da jeg ikke har det selv.

Han fortalte at timetall dukket opp av og til, men at timetall stemte da antallet økte. Men turteller gikk heller ikke til 0 når han stoppet motor. Viseren ble stående på ca 700 omd. (tomgang) etter at motor var stoppet og hovedstrøm slått av. Der sto den helt til neste gang han skulle bruke båten.

Begge mine er slik, inkludert den nye som ble kjøpt direkte fra VDO. Så det skal nok være sånn :-)

På mine KAD32 og min forrige KAD44 hylte ikke olje alarm ved filterbytte

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 9 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Har samme problem med begge mine instrumenter. Volvo Penta har hatt mange år på seg til å gjøre dette produktet bedre, men fortsetter å selge samme "dårlige" instrument dyrt. Derfor skal jeg erstatte disse med uorginale og gi det en mulighet uansett pris nettopp for ikke å kjøpe Volvo Penta. Er det noen som vet eksakt hvor og hva jeg kan erstatte disse (KAD300 - 873992) med?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...