Alfonzo Startet 18.April.2012 Link til dette innlegget Startet 18.April.2012 Ja ladelampen blinker altså når motoren går på tomgang,og turtelleren hopper opp og ned og voltmeter skifter mellom 12 og 14v.Men det som er merkelig er at vist jeg slår på et lys i cabinen for eks,så slukker lampen og dynamo lader som normalt,lader også normalt ved turtallsøkning.Va kan nå dette være da? kan også nevne at det er påmontert en boks i forbindelse med dynamo,med en bryter som vender mellom vinter og sommer,er vel en laderegulator sikkert? Merker ivertfall at den lader ørlite grann mere når bryter står på vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Eg tolker dette dithen at tomgangen er so lav at dynamoen er heilt nede i grensen for det den treng for å lada. Dermed so blinker tenner ladelampen fordi dynamoen ikkje lader, voltmeteret går ned til batterispenning uten lading, og turteller, som får sitt turtallsignal frå dynamoen, går til 0. so slår dynamoen på igjen, og voltmeter og turteller kjem tilbake der det skal. Eit lys i cabinen er eit lite forbruk, gir dynamoen litt last. og so er den stabilt på. Eg ser ingen grunn til bekymring. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Sjekk strammingen av dynamoreima. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Comforthe Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Jeg er enig med Dinamo. Har du noen form for ekstern regulator montert på dynamoen din? Jeg har en Yanmar YA-12 spenningsregulator som forårsaker det samme som du ser på lave turtal og lav elektrisk belastning (batteriene ladet og lite aktivt utstyr i båten). Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Alfonzo Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Ja det er montert en ekstern regulator på dynamoen ja,for å bytte mellom sommer og vinter ettersom jeg tyder den. Dynamoreimen er stram og grei. Hva kan gjøres for å få vekk dette problemet da? må eventuellt den eksterne regulatoren fjærnes?Eller er det bare å la det være som det er? Er ivertfall veldig irriterende med den blinkingen når motoren går på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
viksund 990 Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 Sjekk størelsen på pæra i ladelampa denne bør være på 4 watt er den ikke det , kan det ordne problemet Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 18.April.2012 Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 @matros72 Er det noen annen ladekilde aktiv når dette skjer, eller er det kun motorens dynamo?? Ser for meg en annen ladekilde med en litt høyere ladespenning som forstyrrer dynamoens laderegulator. Det kan forklare at den lader normalt når du forbruker fra batteriet ! ??? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Alfonzo Svart 18.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2012 nei det er ingen annen ladekilde tilkoblet,er kun dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 19.April.2012 Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 Forutsatt at problemet har oppstått "plutselig", så villet jeg skyldt på dynamoens regulator, og uten at det nødvendigvis er noe feil med den !! En vekselstrømsdynamo er selvinduktiv. Dvs. etter "tenning" så skaper den sin egen magnetiseringsstrøm som må gå via regulatoren. Ladelampen lyser når der er forskjell på spenning fra batteri (ene siden av lampen) og rotorens magnetiseringsspenningen D+ (andre siden). På meg så virker det som at der periodevis ikke er tilstrekkelig strøm til magnetisering på rotorviklingene og dermed så opphører induksjonen i statorviklingene slik at du, foruten selve ladningen, også mister signal til omdreiningsteller (W-uttak) Kan skyldes: Når batteri(ene) oppnår en "metningspunkt" når ekstern regulator benyttes (spenningen på batterie(ene) når et punkt som tilsvarer regulatorens brytningspunkt) så må spenningen falle noe før regulatoren igjen "slår inn". Altså et offer for regulatorens hysterese. Ved å forbruke strøm så må dynamoen kompensere. Når du ikke forbruker, og batterie(ene) er proppfulle, så oppstår periodevis "dødtid" der batterispenning ligger imellom regulatorens hysterese. Isåfall et "luksusproblem" som man kan leve med !! (slå på Nav.lysene så forsvinner "problemet") Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Alfonzo Svart 19.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 joda er nok som du sier mateco,for når lys blir slått på,så forsvinner problemet og alt er såre vel. Takker for gode svar.:) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 19.April.2012 Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 Tipper at ene dioden i diodebrua er gåen jeg. En på jobben hadde samme problemet, men ikke med blinkende ladelampe. turteller hoppet og det samme med flere av instrumentene. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Alfonzo Svart 19.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 diodebru?og hvor er den? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 19.April.2012 Link til dette innlegget Svart 19.April.2012 Sitter i baklokket på dynamoen for å skape likespenning ut av vekselspenning. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Nemo Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Har du sjekket børstene? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Dårlig jording kanskje. Sjekk det enkleste først Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Hadde samme problem med ladelampen, turtelleren og alarmen ved første oppstart nå i "vår". Det viste seg å komme fra en tilkoblet lader. koblet denne fra, problem borte. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Var laderen tilkoblet landstrømmen ? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Var selv inne på samme tanke som Dieselboy ! Les innlegg #7 og svar #8. Samtidig vil jeg påpeke at min tese, i innlegg #9, ikke vil være reelt om dynamoen reguleres med internregulator hvor sensen taes fra D+. Denne regulatorformen, som også er den mest vanlige, bryr seg lite om hvilken spenning batteriene får. Den regulerer kun utifra magnetiseringsspenningen! Således vil den ikke "kutte" slik en ekstern-regulator som senser direkte på batteri(ene) vil gjøre hvis batterispenningen, av en eller annen grunn, overstyrer regulatorens "kutt"-verdi! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Dieselboy Svart 20.April.2012 Link til dette innlegget Svart 20.April.2012 Har 2 ladere, begge var tilkoblet landstrøm. Koblet fra landstrøm, alt ok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.