Jump to content

Male stripe på båten?

Jakob79

Recommended Posts

Jeg lakkerte en ca 40 cm bred mørk blå stripe på forige båten. Her benyttet jeg Jotun Hardtop (2-komp) og dette ble sprøytet på. Vet ikke om denne selges fra vanlige fargeutsalg, jeg kjøpte den fra et lokalt sandblåsing og sprøytemalings firma. Var meget fornøyd med resultatet og det holdt seg fint iallefall de tre å jeg hadde båten etterpå..

Har en kompis som fikk lagt på folie. Det syntes ikke før du kom nerme å var klar over det.

ca 2800.- kr på lagt av fagfolk.

Du slipper maskering av båten om du hadde tenkt å sprøyte iallefall.

Folien kan også pleres knall fin.

Bare et tips. 3M folie er best.

Mvh Richard

Gleder meg til våren.....

Malte en 5cm bred stripe over vannlinjen med mørk- rød Bengalakk en gang på 80-tallet på en Skibsplast. Så igjen båten 15-20 år etter, og malingen var faktisk utrolig like fin og blank som den gang da jeg malte den på, noe ikke den orginale røde gelcoaten på øverste bordgang var. Den var veldig falmet og stygg, så det virket derimot som at Bengalakken hadde veldig god holdbarhet.

Malte min "stripe" med Bengalakk. Brukte korthåret liten rulle beregnet for blank maling. Resultatet ble helt OK. Blankt og fint, men litt appelsinoverflate kan sees når du står helt inntil.

Bengalakk er imidlertid ikke like sterkt som 2-komp., men jeg foretrekker i allefall dette fremfor det "ræle" av et resultat som nabobåten fikk. Han smurte på 2-komp.

Har en gang malt en liten seilbåt, og senere stripe på annen båt. Mener jeg brukte Jotun maling ved begge anledninger.

Vi rullet på malingen med en mophair-rull og gikk umiddelbart etter med fordriver. Resultatet ble ok - men ikke stort mer.

Det kommer selvsagt an på hvor nøye du er på sluttresultatet, men maling vi aldri bli som en lakkert finish.

Senere har jeg ved flere anledninger brukt tape/folie.

Til din stripe er jeg ikke tvil om hva jeg ville valgt - tape helt klart.

Grei påføring forutsatt at du gjør det riktig, topp resultat om underlaget er godt, flott og varig glans!

Velg gjennomfarget folie av god kvalitet.

En skiltprodusent eller reklamebyrå som har folie skjærer stripen til i den bredden du ønsker.

Redigert av jabra (see edit history)
  • 1 år senere...

Jotun Hardtop er ok, og ikke mer enn ok, når det kommer til "roll & tip" metoden. Min erfaring er at International/Interlux Perfection er mange hakk bedre, men det blir jo "ræl" om man ruller det på i 9 C en junidag i Finnmark. Har du rette forhold og har gjort rett forarbeid så ser du ikke forskjell på dét og sprøytelakkert. Ingen penselmerker - ikke noe renning. Er man av typen som inke gidder lese brukaanvisninger så funker nok bengalakk helt fint, i allefall nesten, men noen ganger er det godt nok.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...