Jump to content

Båt som pendlerhybel?


semperfi

Recommended Posts

Hei. Jeg prøvde å søke på temaet, det er sikkert blitt diskutert før, men søket var mislykket...Gi meg gjerne en link til relevant tråd.

 

Jeg jobber 4 dager i uka i Horten, som er 18mil fra hjemmet mitt og bor i hybel 3 netter. Istedenfor å betale 4000kr/mnd på noe jeg ikke sitter igjen med tenker jeg heller å kjøpe båt og bo i den. Da har jeg noe som er mitt eget, og etter nedbetaling av båtlån, blir utgiftene mindre enn hybel. Men jeg lurer på hvordan skattemyndighetene tolker en slik situasjon? Får jeg trukket fra noe på skatten når jeg pendler til jobb og sover i egen båt? Med hybel får jeg jo bare trukket ca 35% av utgiften på skatten, så det er 2600kr/mnd som jeg aldri ser noe igjen for. Noen med liknende erfaring her?

 

 

Takker for all hjelp, jeg sjekker seff med skattemyndighetene, men det er både vanskelig å finne konkrete regler og ofte virker det som visse situasjoner er bundet med spesielle regler som først kommer frem etter at året er gått...Derfor er det ofte best med faktiske erfaringer fra likesinnede.

 

 

Mvh N

Link to post
Share on other sites

Du vil antakelig kunne kreve fradrag for båtplassleie + strøm evt nett. (Som du gjør i dag, det blir da 28% effektivt fradrag av betalingssummen) Du vil videre ha mulighet til å trekke kostfradraget for hver dag du bor på hybel/båt i ditt tilfelle. Du vil få trekke pendlerkjøringen som i dag. Alt dette krever at båten din oppfyller vilkårene til Hybel. Eier du hus i skattekommune, kan man ha fullverdig boløsning på inntil 50% av huset nettoareal og kreve det som hybel og dermed opprettholde pendlerstatus. Ergo skulle en båt da fylle det du spør etter, slik at du opprettholder din pendlerstatus.

 

Lån til båt etc, må du behandle på vanlig måte, med renter til bank og fradrag for renter. Du vil ikke kunne få fradrag for leie av båt tilsvarende leie av hybel, fordi du eier denne båten. Hadde du leid av noen andre hadde du fått 28% fradrag også av den summen.

 

Men poenget ditt er at du sparer masse hybelpenger, som er mye verdt i seg selv.

 

N.B. jeg er ingen advokat, dette er uttalelser på egen erfaring som ukependler i mange år. Så kan hende det juridiske kan gjøre det enda mer fordelaktig for deg.

 

 

"seff" er slang for selvfølgelig, tolker jeg det som.

Link to post
Share on other sites

Hvordan skattemyndighetene bedømmer dette vet jeg ikke, men du får jo uansett pendlerfradrag vel? Du får også trukket fra 28% av renteutgiftene til det lånet du evt må ta for å kjøpe båten.

 

Men så spørs det hva du må betale for kaiplass?

 

Nå er det vel ikke mange her som liker campingvogner, men jeg tror du kunne kommet mye billigere fra det på den måten :sailing:

Link to post
Share on other sites

tror ikke det er mange båtfolk som liker campingvogn nei hehe Tror neppe det er særlig skattemessige fordeler.. det er det nok ingenting som gjør at du slipper billigere unna med ting her til lands.. om man ikke jukser eller svindler.. Sjarmen med å bo i egen båt kontra en campingvogn er jo formidabel! kaiplass kan jo være vanskelig å finne i de store byene ihvertfal. ser for meg leie av kai som dyrt de fleste steder.. kansje noen har noen former for langtidsleie da

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Veit ikkje om det er relevant i denne saka, men hugs at båten ikkje har bustadadresse.

 

Akkurat dette må du få avklart. Det er et evig problem for båtboere at de ikke har fast bopeladresse. Noe som kreves av en rekke instanser i Norge.

 

Skatteregler for pendlere, har jeg null greie på, så der kan jeg ikke hjelpe deg.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Er ikke relevant, ei heller hybel har bostedsadresse, kun CO/adresse. Det som er relevant er at båt tilfredstiller kravene til hybel slik at man kan opprettholde pendlerstatus. Man skal ikke kunne ha både kokemuligheter og dusjmuligheter i samme bosted Hybel/Båt. (En kokeplate er ok som kokemulighet.) Dette gjelder for folk som ikke har egen bostedsadresse i hjemkommune, mao bor hjemme, hos slekt eller noe slikt.(Kan hende regelverker er noe modifisert i de senere år)

Har man egen bostedsadresse i skattekommune kommer dette jeg nevnte tidligere inn med boa. som ikke skal overstige 50% av den eindommen du allerede besitter. Da er du ikke som pendler å betrakte, bryter du dette.

Men alt dette står klart og tydelig i rettledning for selvangivelse.

 

Kunsten for en pendler er å opprettholde den statusen, da dette også gir en del andre fradrag.

Link to post
Share on other sites

Bodde 5 år i båt i Oslo, med bosteds adresse på sørlandet, hadde ingen problem med skattemyndighetene. Største problemet var å finne båtplass sommerstid. Vinterstid var aldri noe problem. Krem plasser med kort avstand til alt. Til veldig gode priser. Husk å snakke med havnesjef/brygge sjef i tilleg til den du evt leier av, og forsikre deg om at det er lov å bo i båt der og at det er lov å fremleie. Vann og strøm er det og lurt å sjekke opp, mange steder det stenges av på vinteren.

 

Båt som hybel anbefales på alle måter. Det er ikke noe billigere en hybel, men det er heller ikke noe spesielt dyrere. Alt er jo avhengig av hva en går for da. Send meg en PM om du vil ha mer praktiske råd :-)

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Jeg pratet med en i skatteetaten og han trodde de samme regler for bruk av campingvogn som bopæl ved arbeidsplass utenfor hjemmet kan brukes for båt. Dvs fradragene er 52kr/døgn + legitimerte kostnader. Men han poengterte at han ikke var sikker, og at hvert enkelt tilfelle måtte få en konkret avklaring. Jeg tror nok jeg tar sjansen, må bare få båtplass først...Det er en vel så vanskelig sak.

Link to post
Share on other sites

Har selv pendlet for noen år siden. Brukte også båten i et halvt år. Helt grreit det, men det var svinekalt den vinteren. Fant meg en hybel rett før jul, da dyna frøs fast i madrassen....

Bten skal være ganske stor og med godt varmeapparat hvis du skal overvintre, ville vurdert å trrekke på land midtvinters.

 

Reglene er ikke veldig vanskelige. Du får fradrag for merutgifter til kost std sats,losji, og transpport til og fra hjemmet.

Det lønner seg aldri å pendle selv om fradragene kan være store. Men siden du bruker "husleien" til å betale båt istedet blir jo regnestykket noe hyggeligere.

 

Har du familie er saken biff.

Har du ikke familie, må du oppfylle et par krav, ser ut som du fyller alle,

- Flest overnattinger hjemme

- Uselvstedig bolig på arbeidsstedet. Finn en havn med felles toalett og dusj. Evt at båt/campingvogn regnes som hybel uansett?

- Avstand bolig arbeid

TRor det er std sats for kost på hybel eller lign.

Husker ikke om det var std sats for leie, (tror ikke du kan bruke bankrenten på båten)

Bil eller offentlig er avhengig av hvor mye EKSTRA tid du bruker med offentlig (eller er det falt bort)

 

Du skal i prinsippet sende flyttemelding, men fortelle at du vil bli regnet som boende der du er.

FOrhør deg med skattekontoret i HJEMMkommunen på telefon, for de vil jo helst ha deg værende.

 

SE her for detaljer: http://www.skatteetaten.no/no/Brosjyrer-og-boker/Pendlere-bosted-skatteforhold/

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Interessant at dette kom opp nå, eg har brukt båten som hybel siden januar ifjor og lurer og på dette med fradrag.

 

I mitt tilfelle er det 16 mil ein vei fra bustad, mens fra båten er det 4 mil.

Har familie (kone og barn) som eg "besøker" i helgene. Kommer da under denne :

 

\Familiependlere

 

Er du familiependler er det ikke stilt spesifikke krav til hyppigheten av pendlingen. Pendlingen må imidlertid skje så ofte at boligen kan anses som et felles hjem, når en også tar de øvrige forhold i betraktning. Normalt bør en kreve at pendlingen har minst tre til fire hjemreiser med overnatting i året.

 

Kan eg skrive av leige av båtplass, strømutgifter, vedlikeholdsutgifter o.l? Itillegg så kommer vel ein sats for utgifter til mat. Lurer på om den var ca 190kr pr døgn.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Akkurat dette må du få avklart. Det er et evig problem for båtboere at de ikke har fast bopeladresse. Noe som kreves av en rekke instanser i Norge.Skatteregler for pendlere, har jeg null greie på, så der kan jeg ikke hjelpe deg.RSL

 

 

Interessant at dette kom opp nå, eg har brukt båten som hybel siden januar ifjor og lurer og på dette med fradrag.I mitt tilfelle er det 16 mil ein vei fra bustad, mens fra båten er det 4 mil.Har familie (kone og barn) som eg "besøker" i helgene. Kommer da under denne : \FamiliependlereEr du familiependler er det ikke stilt spesifikke krav til hyppigheten av pendlingen. Pendlingen må imidlertid skje så ofte at boligen kan anses som et felles hjem, når en også tar de øvrige forhold i betraktning. Normalt bør en kreve at pendlingen har minst tre til fire hjemreiser med overnatting i året.Kan eg skrive av leige av båtplass, strømutgifter, vedlikeholdsutgifter o.l? Itillegg så kommer vel ein sats for utgifter til mat. Lurer på om den var ca 190kr pr døgn.

 

Er vel 189,- kr dager for familiependlere, hver dag som som du overnatter borte. De kan du trekke, du kan trekke kjøring/pendling til båt + reising til og fra jobb, med 1,50 for km. Jeg tror videre at du bør kunne trekke for leie av plass + strøm + internett/TV (hvis havnen tar leie for det). Tror du skal argumentere veldig godt for å få dekket vedlikehold av båt, dieselutgifter ol. Ting som er mer i gråsone er forsikring, den vil du kanskje kunne få dekket bor du i båt.

Link to post
Share on other sites

Bodde i båten for en stund siden. Snakket med likningsvesenet, og søkte først. Fikk til svar at båt ikke er fast bopel, så de godtok ikke det i utgangspunktet. Spesielt siden jeg eide hus i arbeidskommunen, så mente de at jeg måtte beholde det som registrert adresse.

 

Siden de ikke definerer båt som fast bopel, så vil jeg tro det er det samme som å si at en båt er uselvstendig bolig. Uavhengig av hvor gode fasiliteter den har?

 

Men nå løste det seg for min del med en ny mer spesifikk søknad. Der det ble belyst at jeg hadde flere overnattinger i båten en i pendlerhuset. Adressen ble også marinaen siden det stod en liten felles hytte til disp der, og marinaen hadde en gateadresse.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Er vel 189,- kr dager for familiependlere, hver dag som som du overnatter borte. De kan du trekke, du kan trekke kjøring/pendling til båt + reising til og fra jobb, med 1,50 for km. Jeg tror videre at du bør kunne trekke for leie av plass + strøm + internett/TV (hvis havnen tar leie for det). Tror du skal argumentere veldig godt for å få dekket vedlikehold av båt, dieselutgifter ol. Ting som er mer i gråsone er forsikring, den vil du kanskje kunne få dekket bor du i båt.

 

 

Hvor har du 189kr fra? Som nevnt, sa han jeg pratet med i skattsør at båt kan om mulig (det var ikke sikkert) bli regnet som campingvogn, altså reglene for campingvogn kan brukes for båt. Da gjelder: fradragene er 52kr/døgn + legitimerte kostnader. Legitimerte kostnader er slik som leie av båtplass, men ikke vedlikehold og slikt. Dessuten er det slik at som for hybel, så er de faktiske pengene en kan trekke fra lik 28% av reelle kostnader. (Den prosentsatsen er jeg usikker på, noen sier det er 28%, andre sier den er lik det du betaler i skatt, altså betaler du 36%skatt, kan du trekke fra 36% av legitimerte utgifter).

Link to post
Share on other sites

Semperfi, les vedleggene til selvangivelsen.

Jeg er registrert pendler med hybel, og har familie på hjemsted og egen bolig der. Jeg har da krav på 189,- i fradrag for kost hver dag jeg er på hybelen. Men kan hende denne satsen blir redusert bor man i campingvogn/båt, brakke eller lignende som er tilnærmet 0 i pris sammenlignet med hybel til 5000,- pr. måned. I mine fratrekk er det hybelutgifter og kost/losji på 189,- som gjør utslag. Kjøring blir lite da egenandelen er på 13.900,- som må trekkes ut fra det totale kjøreoppsettet og km. sats er 1,50.

 

(Ta tallene med en lite klype salt, da jeg nå tar dette fra hukommelsen, kan hende det avviker med noen få kroner i kost og egenandel på bilkjøring)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...