Jump to content

Båtkallesje frå sverige


eysteind

Recommended Posts

Skal kjøpe kallesje til båten og har ringt rundt her i norge til alle produsentane eg finner. Kun eit firma har kallesje som passer båten, -Alf Hansen. Fekk ein pris på 7164+moms (totalt 8884kr).

Bladde i eit svensk båtblad og såg at Alf Hansen også solgte kallesjer i Sverige. Ringte og kapell hadde dei. Prisen var SEK8700,- som utgjer ca 7300nok. Vil med andre ord spare 1400kr.

Men så kjem frakt i tillegg. Koster det mykje meir å sende ei kallesje frå Sverige enn frå Trondheim? Må kallesja tollast? :yesnod:  

Link to post
Share on other sites

...Prisen var SEK8700,- som utgjer ca 7300nok. Vil med andre ord spare 1400kr.

Men så kjem frakt i tillegg. Koster det mykje meir å sende ei kallesje frå Sverige enn frå Trondheim? Må kallesja tollast?

Med nåværende kurs tilsvarer SEK8700,- NOK7425,-. Dette blir bare gjetninger, men jeg vil tro det ikke er all verdens forskjell på kostnader for forsendelse. Tror du må regne med MVA for å få kalesjen over grensa. Men samtidig skal du kunne forlange at de du kjøper av i Sverige trekker fra den svenske momsen. Tror regnestykket blir omtrent slik:

 

+ Svensk pris

- Svensk MVA

= Din pris fra Sverige

+ Norsk MVA av din pris fra Sverige, omregnet i norske kroner

+ Forsendelse

= Anskaffelseskostnad

Link to post
Share on other sites

.... Men så kjem frakt i tillegg. Koster det mykje meir å sende ei kallesje frå Sverige enn frå Trondheim? Må kallesja tollast? :puke:  

Du skal ikke betale toll på en vare du kjøper i Sverige. Men du må betale norsk moms i dette tilfelle. Om pakken går via Posten i Norge tar de et gebyr på kr. 149,- (se her: http://www.posten.no/portal/application/no...nkId=&headerId= )

 

Du kan også ordne moms- betalingen selv, men da må du møte hos Tollvesenet selv.

 

Kan det være en ide å høre med det svenske firma om hva kalesjen kommer på inkl. frakt når de sender den til deg? Husk å få svenskene til å trekke fra svensk moms, den skal du ikke betale i dette tilfelle.

 

Lykke til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Eysteind!

 

Har du prøvd å kontakte Saga på Selje direkte? De fikk ihvertfall før i tiden sydd kallesjer hos Måløy Søm. Du får ikke kjøpt Saga presenninger direkte fra dem men må ordne det via Saga. Jeg bytta presenning på en Saga 27 for noen år siden og fikk det beste tilbudet direkte fra Saga. Etter det jeg har erfart  finnes det ett uttall av tilfeller der ny kallesje ikke passer godt. Sjansen for å bli fornøyd er større ved å kjøpe hos original produsenten tror jeg.

 

mvh Sigurd

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...