sjonkel Startet 18.April.2012 Del på Facebook Startet 18.April.2012 Har pusset ned diverse eiketreverk på båten (joda 7900) som bordkanter, rekkverk bak, bordkanter og andre småting. Klart til å lakkes nå. Men er det nødvendig å Olje dette når det skal lakkes 4-5 strøk? 1. Er oljen kun for farge, eller har den noen nytte for seg under lakken (eik)? 2. Er det i så fall nødvendig å Olje 20-30 strøk vått-i-vått som det står på boksen når man skal lakke i tillegg? -Første gangs lakker. Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Jeg har ikke oljet under lakken på mitt interiør. Tviler på om lakken vil sitte hvis du oljer under. Hvis det er for å justere fargen kan dette gjøres med beis. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 oljing er for trebåt for å drive ut fuktighet det er ikke nødvendig å olje innredning da de første støkene med lakk også vil trekke inn å gi farge! Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Hvorfor ikke bare olje, lakken har en tendens til og slippe når det har gått noen år, har selv skrapt ned en del av teaken i vinter, og brukt ovatrol olje etterpå, blir en silkematt finish, etter min smak, vel så pent som lakkerte overflater Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
semperfi Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Det avhenger av tretype. Teak kan jo stå ubehandlet, olje bare gjør den pen. Samme gjelder ikke eik, eller de andre tresortene. Jeg antar du mener den typen olje som skal under båtlakk, som Jotun 1 og 2 - husker ikke helt hva de heter. Oljen trekker helt klart lenger inn enn lakk, og vil gi enda penere resultat. Jeg behandlet en mahognybåt ifjor med først olje og etterpå med 3strøk lakk, det ble utrolig fint, og jeg er overbevist at uten oljen ville den ikke bli like fin. Obs på at oljen må være av typen som er ment å bli lakket/malt over for andre oljer vil jo bare få toppstrøk til å koke. Og det er nok ikke alle lakk/malinger som er kompatible med slik grunningsolje, så bruk olje og lakk fra samme produsent. (Jeg har gjordt den feilen selv, ikke morro når en mange timer har gått med til pussing, så ender man opp med å pusse ned den nye finishen fordi den koker...) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Ulempen ved å ikke olje er at når lakken slipper (det vil den gjøre... før eller siden) Så trenger vann i umiddelbart. Dette er vel treverk som sikkert får sin dose av vann/fukt. Er det oljeimpregnert, så klarer ikke vannet trenge inn når lakken slipper. Det koster lite å sause inn med olje, dog er det litt ekstra arbeid. Men det er koselig arbeid. Linolje dufter bare herlig! Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Det er ikke nødvendig å olje interiørdetaljer som skal lakkes. Jeg bruker en silkematt enkomponent lakk og legger på tre strøk. Pusser, støvsuger og vasker med rødsprit. Det blir meget pent og holbart. Materialet vi her snakker om er teak. Snakket med Nimbus om dette. De benyttet en tokomponetlakk industrilakk fra Akzo Nobel til interiør, men anbefalte meg å ikke benytte denne pga. skadelig avdamping. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Skal du ha matt interiør, anbefales det å bruke blank lakk på alle strøkene, for så å avslutte med sistestrøket i matt lakk. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Superkul Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 jeg prøvde for første gang og lakke uten olje først , tynnet ut for at den skulle trekke inn og la på 4 strøk og nå er det blitt masse bobler og kan pelle av småflak - riktignok utendørs men trodde det skulle holde litt bedre - neste gang blir det oljing først men selvsagt olje / lakk som "hører til verandre" Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Kaskazi Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Det er sikkert best å legge på blank lakk i bunnen for bedre styrke, men hvis man ønsker å gjøre det enkelt kan man legge på et par strøk til av mattlakken og oppnå tilnærmet lik slitestyrke. Min erfaring er at tre strøk lakk på interiør varer ganske lenge. Sitér dette innlegget Link to post
semperfi Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 Det er ikke nødvendig å olje interiørdetaljer som skal lakkes. Jeg bruker en silkematt enkomponent lakk og legger på tre strøk. Pusser, støvsuger og vasker med rødsprit. Det blir meget pent og holbart. Materialet vi her snakker om er teak. Snakket med Nimbus om dette. De benyttet en tokomponetlakk industrilakk fra Akzo Nobel til interiør, men anbefalte meg å ikke benytte denne pga. skadelig avdamping. Som nevnt, teak er ikke som andre treverk, trådstarter snakker om eik, et ganske hardt treverk som ikke er like råtebestandig og nok har godt av grunningsolje. Eik har også en glatt overflate som gjør at lim og lakk sitter dårlig. Prøvd å lime eik før? Det er faktisk en del møbelsnekkere som nekter å bruke eik fordi det er ikke så lett å lime. Jeg vil anta lakk har nesten like vanskelig for å sette seg på eik som lim. Tynner en ut første strøk burde det vel egentlig gå bra fordi da vil lakken trekke inn, men som noen nevnte vil olje beskytte selv etter at lakken flaker av. Noen nevnte LINOLJE! Pass på at da er ikke nødvendigvis lakken kompatibel og kan koke!!! Jeg hadde kun satset på grunningsolje fra samme produsent og serie som den lakken/malingen en vil bruke. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 når lakken flasser av ville jeg pusset ned å lagt på ny jeg... men det er karnsje bare jeg som gjør sånnt Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 når lakken flasser av ville jeg pusset ned å lagt på ny jeg... men det er karnsje bare jeg som gjør sånnt Ikke bare du, nei. Og da er ikke alle lakker like lett å fjerne. Derfor er det kun Ovatrol D1 + D2 som gjelder utendørs for meg og enkomponent PU- lakk innedørs. Teak utendørs forblir helst ubehandlet og teak innendørs får PU enkomponent mattlakk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
:båt1 Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 jeg selv bruker internarsjonal og som den perfeksjonist jeg er pusser jeg tilg ned med en gang jeg syntes noe begynner å bli stygt Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 Har pusset ned diverse eiketreverk på båten (joda 7900) som bordkanter, rekkverk bak, bordkanter og andre småting. Klart til å lakkes nå. Men er det nødvendig å Olje dette når det skal lakkes 4-5 strøk?1. Er oljen kun for farge, eller har den noen nytte for seg under lakken (eik)?2. Er det i så fall nødvendig å Olje 20-30 strøk vått-i-vått som det står på boksen når man skal lakke i tillegg?-Første gangs lakker. Har liten erfaring med Eik, men i oppussingstråden til Svaap har han lagt all eik i oljebad for at det ikke skal sprekke. Eik er som nevnt hard og med en glatt overflate som trekker lite olje eller lakk. Med andre tretyper ville jeg nok oljet først (penetrerende olje), og så brukt en tilsvarende herdende olje ovenpå. Owatrol D1 og D2, Clipper 1 og 2 mm. Mange produsenter har dette. Har sjekket litt rundt dette da jeg er pusser ned teakdekket på min Polar 17. Har fått anbefalt å skrape ned og evt sikle, ikke pusse. Dersom man skal pusse med sandpapir, så bør man ikke bruke for fint papir. Sandpapir genererer en mengde pussestøv, og dette legger seg i porene til treverket. Det er disse porene man ønsker skal trekke olje. En barberblad-kvass skrape og varmluftpistol, fjerner lakk/olje laget samt litt av treet som har trukket dette. Da kommer det frem friskt treverk med åpne porer. Disse porene trekker olje/uttynnet lakk. Dersom man pusser med sandpapir må man bruke endel tid med støvsuger, lofrie filler og rødsprit, for å fjerne det mikroskopiske pussestøvet. Regner med at disse gutta vet hva de driver med: Scraper and Shave Hook Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
SIR DAY Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 Bruker du linolje til innoljing, må du bruke en linoljebasert lakk over. Annen lakk vil boble. I kunstverden hvor man bruker linolje som ett medium har man en regel om at man skal male "fett over tørt". Da unngår man at malingen krakkelerer. Jeg er VELDIG skeptisk til å lakke over innoljing med linolje. Det er bedre at du bruker en fortynnet blanding og sauser dette inn, for deretter å bruke ren lakk over. Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Astor Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 (redigert) Skal du ha matt interiør, anbefales det å bruke blank lakk på alle strøkene, for så å avslutte med sistestrøket i matt lakk. Redigert 19.April.2012 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Vosso63 Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Har gjennom mangfoldige år med trebåt brukt alle slags blandinger, fått ok resultat, men har stort sett endt opp med å måtte skrape og slipe neste år. Noe av problemet er å få tørka treverket skikkelig ut før nye strøk påføres. Nå har jeg en båt som må ligge på sjøen kontinuerlig (tar ikke sjansen på oppsprekking). I fjor var ikke været slik laga at jeg fikk lagt tilstrekkelig mange lag Owatrol grunning. I år har jeg tenkt å prøve meg på Biltemas sortement. Har derfor noen spørsmål: 1. Jeg har brukt ymse blandinger av kokt linolje/terpentin/owatrol på både prammer, vindussprosser, hagemøbler og slikt som må holde. Dette blir fint og holdbart, men litt for matt til å bruke på dekk (bakker) og skanbord på båten. I år har jeg prøvd meg fram med Biltemas 'kinesisk treolje'. Det ble veldig bra på teakhagebordet. Kan jeg bruke den som grunnolje på båten? Og hva skal jeg legge som siste finish? Kan jeg bruke Biltemas 'Båtlakk uretanalkyd'? 2. Om jeg bruker pakkeløsninga 'Grunnolje Marin B' og 'Grunnolje Marin A', blir det omtrent det samme som å bruke Owatrol? Kan jeg legge på et tjukkere og tørrere lag båtlakk på toppen? Mye av problemene mine skyldes at skanbordet er i mahogny og at fuktigheta slår gjennom fra undersida, og så kommer frosten og sprenger overflatehinna ut. Det ser ikke ut til at årets vår blir særlig tørr, så jeg trenger noe som det går an å påføre innafor ei noe begrensa tidsperiode. Vått i vått med en viss metning av trevirket skal jeg vel få til, men så var det å få på finishen så det ser brukbart ut - i hvert fall fram til vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.