fernanda Startet 18.April.2012 Del på Facebook Startet 18.April.2012 Hei Prøver igjen... Vurderer sterkt å kjøpe en Storebro 340 fra 1990 i Sverige, for å importere denne til Norge. Ser at en må regne inn hk. avgiften, som er 155.50/hk, + frakt, + kjøpesummen omregnet i Norske kroner, og så ta 25%mva på dette. Dvs. at om en tar kjøpesum på: (700 000.- Skr x dagens kurs 85,08) = 595560,-Nkr + Motor Volvo 41B fra 1990 - (2x198Hk x 155,50)=61578,-Nkr + Frakt på egen kjøl(diesel+mat++) =15000.-Nkr + Mva (595560.- + 61578.- + 15000.-)x1,25 =168034,-Nkr = Totalkost båt ferdig ferdig importert til Norge =840172,50Nkr Ser dette regnestykket riktig ut, eller er det noe mer jeg må tenke på? Dersom båten eies av et firma i sverige, er det da noen mulighet til å få tilbake Svensk MVA, eller er det nytteløst på en så gammel båt uansett? Når det gjelder CE merkingen, har jeg forstått det slik at det ikke gjelder denne, da den er produsert før 1998, men hva med motorene, vil jeg møte noen avgasskrav her jeg kan slite med å få godkjent? Takknemlig for svar... Fernanda (båtløs, men veldig på "kjøpern") Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Ida Marie III Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Ser riktig ut ang avgiftene til staten. Båter inne i EU, skal i prinsippet kunne handles fritt, så ogå med denne, men er litt usikker ang. at den er fra før CE merk var standard. En tlf til Sjøfartsdir. eller Tollvesen vil jo avklare det.... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Alt ser greit ut, men jeg ville tonet ned frakten, 15000.- virker mye. CE problemer kan du glemme, båten er produsert innen EU området. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 De spør ikke om hvor mye du har spist, men kun dieselutgiftene Det er det du skal betale moms av mht. frakten. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Stemmer ikke helt det " Tom Rør " . Har selv hentet båter fra utlandet en del ganger. En som ble hentet fra England, tok de som en kort ferie tur, 3 mann ombord X anntall dager, som fort ble regnet ut fra Tollvesenet X antall personer X antall dager er X antall kr til den Norske stat... Ble en del ekstra for de å betale for ferie tur hjem... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Hentet selv min båt i England, og vi var to ombord. Fikk kun spørsmål om hva jeg hadde brukt av diesel.Rart hvis det praktiseres forskjellig Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 (redigert) Regnestykket ser helt riktig ut. Det er viktig å merke seg at du tar umiddelbart kontakt med Tollvesenet når du kommer til Norge med båten du skal innføre. Tollvesenet vil beregne avgiftene du skal betale. Ta kontakt med nærmeste tollsted. Det er en virkelig fin båt du har kjøpt deg. Lykke til Hvis det er et svensk firma som har eid båten er det muligheter for å slippe dobbelt mva. Jeg ville tatt kontkat med norsk tollvensen. De plikter å gi deg veiledning. Redigert 18.April.2012 av Toscana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Jeg ringte tollvesenet da jeg hadde krysset grensa, og de noterte navn på meg og båten. Hvis du da blir stoppet, så er det loggført hos dem. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Ja ikke vet jeg, men det er reelt nok, han har kvittering på det ennå, ca 4 år siden.. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 I Mars 2010 spurte de ikke om det på tollboden i Oslo ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Dersom båten eies av et firma i sverige, er det da noen mulighet til å få tilbake Svensk MVA Tror det er vanskelig... Da måtte det svenske selskapet trekke fra 25% på salgsprisen som de skulle betalt til den svenske stat? Og det er vel ikke særlig aktuellt... Om bruktbåter fra sverige hadde blitt 25% billigere i norge vil jeg tro at det hadde vært 4787873 brukthandlere på svinesund som hadde annonsert på finn.no... Men det er mulig jeg har feil. Kan ikke så mye om dette med import. Sikkert noen andre som kan denne papirmølla... KK Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 18.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2012 Hei og takk for svar! Jeg har lett litt rundt dette temaet, og mener dette skal være riktig, men føler det trygt å spørre dere som har erfaring med det først. Jeg har ikke kjøpt denne båten enda, men er i forhandlinger, og da må jeg vite hva det koster ferdig inn i Norge. Dersom båten leveres med fulle dieseltanker, og jeg ikke behøver å tanke igjen, må jeg allikevel betale for frakten? Må alle avgifter til staten betales umiddelbart etter innførsel, eller har jeg noen dager på meg? Betales dette på tollkammeret, eller skal det gjøres før jeg møter opp? Må båten besiktiges av tollvesenet, eller trenger de noen form for dokumentasjon utover en salgskontrakt? Takk igjen for svar fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Kent Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Klart at du overtar båten i Strømstad, det er selfølgelig en del av avtalen som du skriver med selger... Da får du bare kost diesel hjem til Vestfold!! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Hei og takk for svar! Dersom båten leveres med fulle dieseltanker, og jeg ikke behøver å tanke igjen, må jeg allikevel betale for frakten? Må alle avgifter til staten betales umiddelbart etter innførsel, eller har jeg noen dager på meg? Betales dette på tollkammeret, eller skal det gjøres før jeg møter opp? Må båten besiktiges av tollvesenet, eller trenger de noen form for dokumentasjon utover en salgskontrakt? Det var ikke noe stress med å betale med en gang, men det er viktig at du har meldt fra at du har krysset grensa. Jeg kunne vente til over påske, da jeg kom hjem rett før. Hvis tankene er fulle, så er jo dieselen betalt for i kjøpesummen på båten, så da får de jo momsen sin uansett, men dette ville jeg snakket med tollvesenet om. Hvis de skal ha moms på dieselen uansett, så får du bare finne ut hvor mye duhar brukt, så får de regne ut hvor mye de skal ha. Jeg viste bare alle kjøpsdokumentene på båten, og ingen har sett på båten fra myndighetene. Ikke spesielt komplisert Sitér dette innlegget Link to post
jkn Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Jeg hentet båt i England og gikk den hjem på sjøen. Tollvesenet her brukte en standard takst på frakt av båter rundt nordsjøen på 5000,- Ellers er regnestykket OK. Siden båten er i EU og var der før CE-merkingen er ikke dette et tema heller. Ingen krav til avgasser eller slikt når båten kommer fra EU. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Jeg måtte betale moms av diesel for 20000; som frakt! :-( Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 18.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2012 Supert! Da blir det forhåpnetligvis handel i morgen... Takk for all hjelp! Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Tom Rør Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 Lykke til :-) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 To ting her. For det første, handler du fra et svenskt registrert firma får du refundert moms. Du betaler da til full pris inklusive moms i Sverige, og får momsen refundert i ettertid fra det svenske firmaet etter at båten er momset inn i Norge. For det andre skal heller ikke du betale moms av ferieturen. Arranger dette som en ferietur, og du slipper moms på frakt. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Careka Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 Hvordan kan de forlange toll på en ferietur. ? Gjøres det på alle ferier ? henter du båten hjem som endel av ferien din, så bør der ikke betales 1 kr. i toll.(å for meg vil alle slike turer være ferier. av beste sorten.) For drivstoff brukt eller hvor mange som spiste hva latterlig. :headbang: De kan da ikke toll-belegge ferien din. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Mouche Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 For det første, handler du fra et svenskt registrert firma får du refundert moms. Du betaler da til full pris inklusive moms i Sverige, og får momsen refundert i ettertid fra det svenske firmaet etter at båten er momset inn i Norge. Har alltid trodd at poenget her er at det svenske firmaet ikke har betalt moms og at den pris man må betale reflekterer dette (tilsvarende lavere enn om man kjøpte fra en privat selger), men at man må betale moms ved innførsel? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BOBO II Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 Hei var i kontakt med tollvesenet angående kjøp av båt i Strømstad for 2 år siden. Fikk da opplyst fra en hyggelig dame hos tollvesenet at faktura på båt + HK avgift og ca kr 1000.- i frakt skulle momses.Moms på HK avgift skal også beregnes. Selger var et firma. Når dukumentasjonen på innbetalt Norsk moms var ok sender du denne til Selger(firma) og Svensk moms vil bli utbetalt til deg. Enkelt og greit... Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Mouche Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 SNakker man nå om en ny båt fra forhandler/selger eller en bruktbåt registrert på og brukt av et svensk firma? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jori Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 Hei var i kontakt med tollvesenet angående kjøp av båt i Strømstad for 2 år siden. Fikk da opplyst fra en hyggelig dame hos tollvesenet at faktura på båt + HK avgift og ca kr 1000.- i frakt skulle momses.Moms på HK avgift skal også beregnes. Selger var et firma. Når dukumentasjonen på innbetalt Norsk moms var ok sender du denne til Selger(firma) og Svensk moms vil bli utbetalt til deg. Enkelt og greit... Dette er en evigvarende diskusjon ser det ut som. Jeg mente at man ikke legger ut for svensk MVA i det hele tatt. Dette ordner firmaet selv opp i. Slik at når man kommer på grensen så betaler man norsk MVA på kjøpesum før svensk MVA. Alt dette forutsetter at du kjøper av Firma, da privatpersoner ikke kan kreve refundert MVA. Med den andre metoden her, sikrer selger seg for at de får MVA, får de den ikke refundert kommer heller ikke du som privatperson å få summen igjen fra selger, er ikke slik eksport skal foregå, mener jeg. Kan hende jeg er helt på bærtur, men de gangene jeg har importert og krevd MVA fradrag har det skjedd på den måten jeg beskriver. Da har jeg også betalt MVA på grensen, men som flere sier litt vanskelig når du kommer i båt. Jeg ville da ha avtalt alt på forhånd skriftlig med toll og avgiftsvesenet, slik at du får en dag på etter at du har lagt til hjemmekai. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 To ting her. For det første, handler du fra et svenskt registrert firma får du refundert moms. Du betaler da til full pris inklusive moms i Sverige, og får momsen refundert i ettertid fra det svenske firmaet etter at båten er momset inn i Norge. Vil det si at regnestykket til trådstarter er feil? At han i praksis ikke skal legge til mva inn i Norge (siden mva på 25% får igjen fra svensk selger)? Kk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.