Jump to content

Bobåt: Nyere båt med lån, eller eldre båt uten lån?

Dekk

Recommended Posts

Hei.

Har hatt dette med å bo i båt i bakhodet en stund nå, men vært vanskelig å finne informasjon og ikke minst egnet båtplass.

Med et eiendomsmarked som har skutt i været har det heller ikke vært fristende og ta et stort lån på noe lite å bo i, så her tenker jeg at en får mye mer båt for pengene enn en leilighet.

Nå har det seg slik at jeg har kommet over en ypperlig båtplass for å bo i båt, sentralt for meg privat og jobb.

Har nå vært i banken og fått vite ca hva jeg får i boliglån, men boliglån til båt kunne de ikke svare på. Her hadde de ingen erfaring.

Jeg ble anbefalt å høre med folk som har gjort dette selv. Slik jeg har forstått det fra ulike innlegg på nettet er det ikke mulig med boliglån på båt, men heller lån med pant i fast eiendom og dermed lavere rente enn et båtlån. At det å belåne en båt som bolig ikke eksisterer.

Er dette fasitsvaret?

Båtene som virker aktuell å bo i samtidig som en ypperlig bruksbåt ligger på opp til 1 mill.

Jeg har egenkapital, men såklart ikke 1 mill, spørsmålet er da: Er det bedre å kjøpe en eldre og billig båt uten lån, (som da kan være vanskelig å selge seinere, samt risikere dyrere vedlikhold)? Enn å ta båtlån og kjøpe en nyere båt med mer prisgaranti og fremtidige vedlikeholdsutgifter?

Hva er vanlig rente på båtlån?

Jeg tenker mest på cabincruisere, men ser at seilbåt blir oftest anbefalt til å bo i.

Hva mener dere som har erfaringer fra dette? Om det nå er en tilsvarende post som jeg ikke har sett, vennligst send link, så jeg ikke blir enda en med et oppbrukt emne:)

Takker på forhånd for alle svar.

Du kan belåne noen båter nesten som ved et huslån med pant i huset hvis båten er registrert i skipsregisteret. Da jeg lånte til min egen måtte jeg ha 20% egenkapital, resten ble lånt med pant i båten. Dette var hos Sparebank1. Av den grunn er det flere og flere som registrerer båten sin i skipsregisteret (NOR) da det er lettere å selge en båt der kjøper kan ta pant i båten. Uten en slik mulighet må nesten kjøper ha cash eller mulighet for pant i fast eiendom for å kunne kjøpe båt.

Renten vil nok variere litt fra bank til bank, men mener på at den renten jeg fikk er ca. dobbelt så høy som laveste rente ved huslån. I Sparebank1 må båtlån med pant i båten nedbetales i løpet av 15 år (eller kortere tid) i følge hun i banken. Så kjøper du deg en båt til rundt millionen trenger ikke nedbetalingene de første 15 år bli så veldig ulikt i størrelse som de med dobbelt og tredobbelt så dyre leiligheter og hus. Ser flere kamerater og venninner som har lavere utgifter i måneden enn meg, men så har de gjerne 30 års nedbetaling av leiligheten sin. Så når de fremdeles sitter og glor i veggen og betaler gjeld om 15 års tid cruiser jeg gjeldfri rundt i Karibien :lol:

Har ikke erfaring med å bo i cabincruiser, men kan anbefale seilbåt :thumbsup:

Jeg har egenkapital, men såklart ikke 1 mill, spørsmålet er da: Er det bedre å kjøpe en eldre og billig båt uten lån, (som da kan være vanskelig å selge seinere, samt risikere dyrere vedlikhold)? Enn å ta båtlån og kjøpe en nyere båt med mer prisgaranti og fremtidige vedlikeholdsutgifter?

Det med lån på båt registrert i skipsregisteret er allerede belyst, så jeg vil heller si min mening angående valget mellom ny eller hel/halv-gammel båt.

Var jeg deg, ville jeg satset på en eldre båt først, siden båten først og fremst skal være bolig.

Jeg har selv en gammel svensk dame fra 1987 og koser meg glugg i hjel ombord, selv om jeg vel skulle ønsket meg at den var rundt 39 fot i stedet for 34 om jeg skulle hatt det som eneste bolig. Jeg har en toroms jeg deler med en datter på 19, men tilbringer minst halve året i båten. (3 av 5 helger gjennom vinteren, alle helger og de fleste ukedager fra vår til høst).

Når du skal velge båt, er det EN ting som er viktigere enn noe annet og det er å se på båtene du vurderer. Et meget godt tips jeg fikk når jeg skulle kjøpe, var å spørre selger om å få tilbringe 5 minutter alene i salongen. Sett deg ned, sleng bena på bordet og se for deg hvordan du ville trives dag ut og dag inn i akkurat denne båten.

Jeg kikket på flere båter, fra nesten nye til enda eldre, men falt pladask for akkurat den båten jeg kjøpte. Mye pga det litt "skute"-preget det er i litt eldre Orustbåter. mange nyere båter er i overkant modernistiske etter min smak, men selvfølgelig har jeg da flere ting som går i stykker av instrumenter e.t.c. Men om du ikke har tatt opp lån for å bo, har du jo økonomi til å utbedre slikt om du finner det nødvendig.

Båter er tungsolgte om dagen uansett om de er nye eller eldre og selv om du kanskje lettere får solgt en nyere båt (jeg vet ikke om det er lettere eller ikke), vil verditapet i kroner og øre være større jo dyrere båten var i innkjøp.

Skulle det å flytte i båt vise seg at ikke passer for deg allikevel etter en sesong eller to, er det lettere å komme seg inn på boligmarkedet igjen om du ikke har lån og kanskje har klart spare opp litt egenkapital enn om du har lånt masse penger på en båt du kanskje må slite med å få solgt.

Jaja.. dette er min mening, men det er garantert andre som ser det annerledes. Jeg ville valgt seilbåt, men det er egentlig mest en personlig preferanse jeg har akkurat nå. En Grand Banks står på ønskelisten om jeg skal bo i båt etter at jeg har seilt fra meg.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Skal bort i SR bank i morgen og høre der, av alt på nettet virker de rimeligst.

De siste dagene har jeg tenkt på hvilken type båt og hvilken prisklasse så det ryker av ørene mine.

Ser at det er mange båter på finn.no som blir omtalt som ypperlige bobåter,uten at jeg ser noen dusjløsning / dusjrom. For meg må det være et eget dusjrom og ellers ståhøyde, men med mine 188cm føler jeg at det blir å være kravstor.

Er det noen båter som er ikke mer enn 40 fot med en form for dusjløsning uten å gjøre hele toalettrommet vått, og slippe og gå rundt med bøyd nakke / rygg? Har trålt meg igjennom alt av båter til salgs på nettet.

Takker for alle svar og innspill!

Dette kunne jeg sagt mye om siden jeg akkurat har hatt denne problemstillingen selv, såpass mye at man kan bli søvnløs. Våre tanker og argumenter kan sjelden brukes på andre har jeg erfart, men input fra andre kan gjøre at du selv kommer på nye og bedre argument.

Vi lå lenge an til å gå for en fullstendig gjeldfri båt. Etter å ha besiktiget 15-20 båter fant vi ut at det kanskje er mulig, men det vil bli trangt hvis vi skal ha en viss standard på båten. Båter opp i 40 fot som er i bra stand og godt utstyrt vil alltid koste mer penger. Siden vi ikke har noe lån på noe annet, og jeg skal bo i båten en stund fremover, så valgte vi å låne litt, men ikke mer enn at det kan betales på et år.

Siden det å bo i båt er ganske Gresk for de fleste Nordmenn, så blir det eksterne trykket fra folk ganske høyt, og du må forsvare deg mot de merkeligste argument lenge før du i bor i båten. Vi bestemte oss for at vi ikke skulle bo i en løen båt siden dette faktisk er ”boligen” vår. Men å ta opp lån med lang løpetid er helt uaktuelt for oss. Vi skal ikke ha gjeld, v i skal bo i båt, så kan huseiere ta seg av gjelden.

Dersom du ikke klarer å finne en båt uten å låne for mye, så ville jeg heller kjøpt en litt mindre båt. Ellers blir du bare enda en gjeldsslave her i samfunnet, bare du bor litt mer kummerlig. Ingenting kan slå følelsen av å gå rundt og ikke eie for mye og ha hele lønnen tilgjengelig hver mnd.

Lykke til!

Men å ta opp lån med lang løpetid er helt uaktuelt for oss. Vi skal ikke ha gjeld, v i skal bo i båt, så kan huseiere ta seg av gjelden.

Ingenting kan slå følelsen av å gå rundt og ikke eie for mye og ha hele lønnen tilgjengelig hver mnd.

Lykke til!

Høres jo deilig ut men hva sitter man igjen med etter 10-20-30 år til slutt? Alle tilgjengelige lønningene er svidd bort på moro, inget nedbetalt hus som mange da har etter 20-25 år. Bare en gammal båt som ikke er verdt mye. Ingen kritikk men ser bare en liten fare her hvis man ikke er veldig strukturert.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Høres jo deilig ut men hva sitter man igjen med etter 10-20-30 år til slutt? Alle tilgjengelige lønningene er svidd bort på moro, inget nedbetalt hus som mange da har etter 20-25 år. Bare en gammal båt som ikke er verdt mye. Ingen kritikk men ser bare en liten fare her hvis man ikke er veldig strukturert.

Hehe, det er akkurat et slikt ”trykk” jeg snakker om. Dogmene du drar frem frue er gamle og kjente, og de er gjerne alltid velmenende og uten kritikk, men den ligger der mellom linjene. Den bærer ikke med seg noe særlig positivt, snarere en fornærmende holdning om at folk ikke klarer å styre sin økonomi. Det som har styrt folk ut i uføre er bankene og deres billige gjeld og lek med folks penger.

Hvis man skal ta noe positivt ut av det du sier, for det skal man alltid, så er det at det er viktig å være bevisst på hva man gjør, og ikke gjør. Jeg har faktisk tro på at mennesker kan klare seg uten en bank eller en finansinstitusjon som skal passe på at vi kommer oss på jobben slik at vi får betjent vår evige gjeld..

Hva sitter du igjen med om 10-20-30 år frue? Lever du i det hele tatt om 30 år? Usikkerheten er stor i livet, og du kommer til å dø like sikkert som jeg, og alle andre rundt oss. Spørsmålet er; har du gjort det du har lyst til når du kommer til enden? Har du hatt en plan med det livet du hadde, eller bare forsvant det i hverdagen?

Jeg trodde også at det var gjeldslaven som måtte være strukturert får å få endene til å møtes, eller? Faren er snarere større dersom du ikke klarer å betjene gjelden.

Med hele lønnen tilgjengelig til din disposisjon kan du, ja du ja, styre dine egne investeringer og endre på dem når du føler for det. Båter kan kjøpes og selges enkelt, på den måten slipper man å bo i samme båt evig, slik du må i et hus. Hvis du ikke vil betale hundretusen til en japp med rosa slips for å selge det da.

Kjøper du ikke for dyr båt, så kan du spare deg enkel opp til bedre og større. Går det i dag med et hus uten å slite seg ut på oppussing? Hus har riktignok vært en formidabel investering frem til nå, og som jeg selv har gjort.

Vi kan godt diskutere livsfilosofi, planer og økonomi, morsomt det, men det må bli en ny tråd.

En gjeldsfanget mann vil bare en ting, en fri mann vil mye og kan mye.

Å ja, det er deilig :cheers_wine:

Det er et poeng det der, altså. Men nå skal jo boligrenta opp neste år, så i år er mao. ikke året å entre boligmarkedet uansett ...

Ville startet opp med et 2-3-årsperspektiv. Innen den tid har det nok dukket opp et kvinnemenneske som setter seg på bakbeina. Og i motsatt fall; desto enda bedre (eller omvendt :o). Men etter den tiden har gått får man snurre igang pensjonssparestrategien ...

Vel talt, wesling :)

Et par momenter fra en som har bodd i båt i 9 år nå.

- man bor ikke i båt for å spare penger, men for at det er den beste måte å bo.

Det kan være en lang eller kort periode av livet. Men hvis man tror det blir best å bo i båt, da gjør man det. Hvis man gjør det for å spare penger blir det bare tull. Man ender lett opp med en gammel haug som ender med å ligge på samme sted hele tiden fordi mye ikke virker og båten er ubrukelig for tur.Tusen prosjekter som man bare ikke orker å gjøre fordi det innebærer å snu hele "huset" på hodet i et ukjent antall dager, uker eller måneder. Dette er et typisk sånt eksemplar: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34296664

- endel ting som andre båteiere kan bruke en hel vinter på blir umulig å gjøre når du bor i båt.

Eksempler på dette er: bytte av elanlegg, skifte motor, fikse plastpest, reparere bunn etter grunnstøting osv..

Sjekk hva du kjøper!

- ta opp lån men i en størrelse du kan betale fort ned!

Fort er 10 år eller mindre. Vi velger f.eks å betale 10 000,- på båten hver måned. Dette kompenserer for de høye rentene. Så en huseier som har lavere rente men betaler over 30 år bruker da mer penger på renteutgifter enn oss. Høres dyrt ut å betale så mye? Vel, man bor ikke i båt for å spare penger men for at det er den beste måten å bo på.

Når det bare er 5 år igjen betale på båten er det på tide å skifte båt. Eller bare fortsette og gjøre seg gjeldfri slik at det blir mulig å dra på langtur.

- hold båten i orden!

Hvis man presser seg selv til å delta på regattaer, reise på turer, ut å seile ofte; da merker man med engang når noe ikke virker. Og da må man fikse problemene. For hvis båten ikke er mulig å ta med ut å seile; da forsvinner noe av fordelen med å bo i båt. Og da er ikke det lenger den beste måten å bo på. Flytt da heller på land og kjøp en rimelig båt som er billig å holde iorden.

- salg av båten

Det er vanskelig å selge en båt som er brukt som bobåt i norge. Nordmenn forventer at en båt brukes 4 uker pluss noen helger i året. Dermed forventer de at en 5-10 år gammel båt er som ny. Skepsisen til at båter tåler helårsbruk hver dag året rundt er ganske utbredt og mange tenker at en båt som er brukt 5 år som bobåt er like slitt som en 30 år gammel vanlig båt. Husk også at endel ting i båten tåler bruk bedre enn å stå i ro. Jeg har skiftet båt 2 ganger (kanskje 3 om en stund?). Begge gangene solgte jeg til personer som skulle bo i båten. Selv om de på ingen måte var typiske bobåter.

Lykke til med valget. Jeg er vanligvis i bergen men bor i vestfold i år. Kom gjerne innom Sun Flyer engang i høst når jeg kommer tilbake :)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Det er et poeng det der, altså. Men nå skal jo boligrenta opp neste år, så i år er mao. ikke året å entre boligmarkedet uansett ...

Javel? Du får vel idag et fastrentelån på 10 år til rundt 4,5%. Nå er jeg generelt skeptisk til de såkalte ekspertene, men kan i farten ikke huske å ha sett en eneste en som ikke mener at boligprisene skal opp de nærmeste årene.

Min påstand; over tid vil eiendomsverdiene gå opp og verdien på båter gå ned og så får den enkelte treffe sine egne valg og leve med konsekvensene av disse!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Javel? Du får vel idag et fastrentelån på 10 år til rundt 4,5%. Nå er jeg generelt skeptisk til de såkalte ekspertene, men kan i farten ikke huske å ha sett en eneste en som ikke mener at boligprisene skal opp de nærmeste årene.

Min påstand; over tid vil eiendomsverdiene gå opp og verdien på båter gå ned og så får den enkelte treffe sine egne valg og leve med konsekvensene av disse!

Å så sint! :cheers_wine:

Ja, det er derfor jeg skrev at det er et poeng å tenke seg om to ganger før man kjøper båt istedenfor bolig.

Men så er det også slik at renta påvirker boligprisene. Ikkesant? Og renta er - som du kanskje vet - varierende. Dermed kan du - kanskje - resonnere deg fram til resten selv? Hvor mange eksperter sier at både renta og boligprisene skal i været på en gang?

Her er det mange krystallkuler å velge mellom. Valget blir nok bra - helt uavhenglig av renta - bare man er litt bevisst hvilke kriterier man legger til grunn. Det er lurt å tenke på pensjonisttilværelsen, men man kan nok tillate seg et par år uten å la dét styre tilværelsen helt.

Penger og verdiøkning av bolig er noen av de viktigste verdiene i livet, angrer hver dag på at jeg ikke har valgt en mer mainstream måte å bo på 301.gif

Neida, men som andre har nevnt, å bo i båt er et valg man tar fordi man har lyst til det, ikke fordi man nødvendigvis skal spare/tjene penger på det. I alle fall ikke hvis man satser på litt komfort og en egen eid plass i god havn.

Økonomisk sett er det helt klart en fordel å satse på fast eiendom. Men det trenger ikke nødvendigvis være kjekkere å bo slik og gir (i alle fall for min del) ikke på langt nær samme frihetsfølelse :smiley:

Men så er det også slik at renta påvirker boligprisene. Ikkesant? Og renta er - som du kanskje vet - varierende. Dermed kan du - kanskje - resonnere deg fram til resten selv? Hvor mange eksperter sier at både renta og boligprisene skal i været på en gang?

Kan du på noen måte sannsynliggjøre at å investere i en båt er, eller noen gang har vært, gunstigere enn å kjøpe fast eiendom som bosted?

Ja, tror også at renten skal opp, hvem gjør ikke det (?), men uenigheten er stor mht når, hvor raskt og hvor høyt. Uansett så er det vel nettop ting som båter som vil lide først og ikke boliger mht verdiutvikling og problemer med å omsette disse.

Folk må gjerne velge kjøp av båt fremfor bolig, bryr ikke meg, men sannsynligheten for at det er fornuftig utifra et rent økonomisk perspektiv blir det vanskelig å finne støtte for.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nå er det sånn at nordmenn er utrolig heldige. Hvis man har mulighet, kan man kjøpe et hus og vips etter 15 år er man nærmest garantert rik. Mange familier baserer økonomien sin på dette. Flott.

I resten av verden funker det ikke sånn. Og en gang slutter det å funke sånn i Norge òg. Ikke i dag og ikke i morgen. Men en gang. For det er helt jo søkt at bare ved å eie et hus blir rik?

Men uansett; avsporing.

Å bo i båt er den beste måten å bo. Og da gir det seg selv. Men er man kapitalsterk kan man jo kjøpe et hus og leie dette ut først. Så får man båtlån i huslånet og vips går dette helt greit. Dessverre var jeg dum nok til å selge leiligheten når jeg flyttet i båt. Burde heller leid den ut.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Alle vet at boligene har hatt en uvirkelig prisøkning de siste årene, det er vel åpenbart for de fleste. Jeg har selv tatt fordel av det. Men, er det et sannhetsargument for at det kommer til å være slik de neste 20 år, neppe. 

Det som er sansynlig er at du vil lide mer ved en renteoppgang og mulig arbeidsledighet med et lån på 2 mill kontra et på hundre tusen. Risikoen for at du sitter igjen med en mye større gjelsbyrde hvis du selge, er selvsagt større med stor gjeld. Hvem husker ikke krisen på slutten av 80 tallet da mange måtte selge for mye mindre enn de hadde i gjeld. Nå finner staten stadig nye måter å skattlegge boligeiere som sitter fast i sine hjem, og det er ingen grunn til å tro at det skal stoppe.

Man kan finne argumenter for å bruke båt som bolig når kostnadene blir høye og arbeidsledigheten øker. Man er fleksibel og kan flytte båten der det er arbeid å finne. Har men ikke gjeld er man heller ikke avhengig av til enhver tid å ha arbeid. Det viktigste er å ha et sted å bo som ikke koster mer enn det smaker.

Man kan agrumentere i det uendelige, men de fleste argumenter ser bakover i tid. Og ser man bakover i tid, så det er vel helt klart for de fleste at vi står ovenfor en like gigantisk endring i økonomien de neste 30 år som i de siste 50. 

Alle er vi i samme "båt", at vi velger forskjellig er en verdi i seg selv syntes jeg. Om du bor i hus eller båt, så er jeg ganske sikker på at det å ha lite eller ingen gjeld vil være en stor fordel fremover.

Skal man bli litt filosofisk kan man nå lese boken "Top five regrets of the dying" det kan gi noen nye perspektiver for de som liker å titte bakover.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...