Jump to content

Hjelp til å skru opp slitt / avrunda bolt!

Tusenårsfalken

Recommended Posts

Hei hei.

Idag gikk det i dass for nybegynnaren!

Skulle skifte sinkanode på min Yanmar 1GM. Den ligger bak ei elipseforma plate som er festa med to 10mm bolter. Eg skrudde heilt ut (tabbe, burde ha løsna begge før utskruing) den som var lengst vekk frå motorommet. Så testa eg den runde delen med tagger av en kombinasjonsnøkkel, men den fekk ikkje tak på bolten. Det gjorde fastnøkkeldelen. Skrudde i ei kvart omdreining før eg måtte skifte tak, men eg fekk ikkje tak. Prøvde med alle mulige vinklar men det gjekk ikkje. Så tenkte eg å gi opp og komme tilbake med ny kunnskap og eventuellt nytt utstyr.

Då eg skulle skru inn den mutteren eg hadde fått ut så fekk eg den ikkje inn. Fann ut at plata hadde bevega seg når eg skrudde og fekk den etter litt om og men på plass. Desverre så er det ei tynn pakning som var blitt litt herpa. Så derfor så har eg sjukt lyst å få fiksa dette.

Å skaffe en bolt som ikkje er slitt er på lista, men eg trenger tips på prosessen og nytt utstyr for å få skrudd ut den gamle.

Finnes det "spesialutstyr" for å få løsna den slitte bolten i et trangt motorrom.?

Ting å spraye på? Gå ned en nøkkelstørrelse?

Takker for all hjelp, har jo lyst at dette skal bli tett!

Har googla litt og yanmar bruker alltid metrisk, men tipset om litt 3/8 var ikkje så dumt.

Skjønner litt lite av uttrykk... men det er vel skrallefunksjon på desse 6-kanta fastnøklane?

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Fast--og-leddnokkel/Torxnokkelsett-med-sperre-4-stk-71266/

Veit jo at ikkje alle kantane på skruen er slitt ned, den løsna jo på vanlig fastnøkkel... klarte berre ikkje å få nytt grep som funka pga alt som var i vegen.... Bør funke

Skjønner litt lite av uttrykk... men det er vel skrallefunksjon på desse 6-kanta fastnøklane?

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Fast--og-leddnokkel/Torxnokkelsett-med-sperre-4-stk-71266/

Det er skrallefunksjon på dem, ja. De er også beregnet for bruk på skruer med torx-hode, og det er kanskje ikke det du har?

For vanlige skruer med sekskanthode trenger du nøkler med 6-kant eller 12-kant, f eks disse.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Dette er nøkler som er laget for å passe mm-, tomme- og torx-hoder, og gir derfor dårligere grep enn 12-kant mm-nøkler.

De eneste 6-kant nøklene jeg finner hos Biltema er åpne ringnøkler.

Ellers, hvis poenget er å skaffe det beste verktøyet for å få opp skruen så støttes adeneos forslag om vice-grip tang, eventuelt en polygriptang.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Den funker nok garantert. Vil dog prøve med ei lita skralle og 6 kantinnsats før eg smeller 500 på bordet. Ser at det finnes enkle på ebay til småpenger så det er jo et alternativ. Er vel begrensa kor ille det er om den pakninga ikkje heilt tett om båten kjem på sjøen i mellomtida... Er jo rust der frå før uansett så heilt tett har det jo ikkje alltid vært der.

LaSa har litt kjedlige åpningstider... Kjem biltema evt nokon med laurdagsope til å forstå kva bolt eg vil ha om eg seier at eg skal ha BOLT 6X 14 ?

Bor i Oslo forresten.

Ting å spraye på?

Biltema har en "freeze-shock" spray til dette formålet, den kjøler ned der det sprayes, og trekker bedre inn enn f.eks 5-56

Bolten høres ut som M6 x 14 , det er standardvare. (Bare pass på å få i rett kvalitet - skal vel være A4 syrefast..?)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Rein parafin er veldig bra rustløser! Hell på litt parafin. Dynk ei fille i parafin og legg over bolten og la den virke over natta. Har du flaks så trenger den inn der hvor bolten sitter. Deretter er varme med påfølgende rask avkjøling, f.eks. med biltemas freeze spray et bra triks for å få bevegelse i metallet. Deretter kan man prøve å løsne bolten med det man måtte ha av utstyr (uttrekker/tang/andrager).

Lykke til!

Great Success. :wink:

Problemet var ikkje at den satt så fast, men at bolten var avrunda slik at verktøyet mitt ikkje fungerte. Den runde delen på fastnøkkelen tok ikkje pga slitasje og eg klarte ikkje meir enn ei kvart omdreining med "kjeften" før grepskifte... og det gikk ikkje.

Uansett... Tok den kvarte omdreininga mi, sprøyta på med rustløyser. prøver å komme til med ei nyinkjøpt skralle frå diverse vinklar, men den var for stor. Kikker på den tanga mi, den ser stor ut og er redd for å slite ut bolten ytterligare med å rote det til...Med et lite håp om at den kvarte omdreininga var nok prøver eg med fingrane... ikkje sjans... Kikker nok en gang på tanga og gruer meg.

Eureka! Tar den 6-kanta 10 millimeter pipa og setter på bolten... Skrur den for hand og det går så greit at eg lurer på om den også glepp. Men neida. bolten er på vei ut :yesnod:

Imorra drar eg på zachariassen og får tak i en ny bolt.

Må seie at eg er imponert av alle tips og ikkje minst vilja til å hjelpe her på båtplassen. Det er faktisk stor tryggheit for meg å vite at nokon har ryggen min. Om du har vokst opp som meg og kan lite om skruing og generellt praktiske ting og uten praktisk venner så er det litt skummelt å hoppe inn i båtlivet med begge beina. Miljøet og tonen her gjer at eg tørre spørre om ting som en barska sjøulk truleg vil sjå på som banalt. Og tør å prøve og lærer.

Kansje eg svarer en nybegynner en dag. i mellomtida får eg gi et lite bidrag til forumdrifta.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...