Jump to content

suzuki dt 9.9hk kjøler ikke...


Neptun:)

Recommended Posts

Ta av dekselet på motoren, start den og la den gå på litt turtall, helst med belastning. Ikke bry deg om kontrollstrålen i første omgang, men kjenn med hånda på sylinderveggen til den øverste sylinderen. Hvis det ikke blir varmere her enn at du klarer å holde hånda der, så er det neppe noe feil med kjølingen. Da er det sannsynligvis bare dysa til kontrollstrålen som har tettet seg med salt. Prøv i så fall å ta av slangen ved utløpsdysa og se om det kommer kjølevann ut av slangeenden.

 

En annen forklaring kan være at kontrollstråle-vannet går via termostaten, dvs. at kontrollstrålen ikke kommer før motoren er så varm at termostaten åpner. Enkelte småmotorer har det slik - bl.a. en 6hk Mariner som jeg har selv. Klødde meg fært før jeg skjønte opplegget med denne. :smiley:

 

Red.: Ser nå den siste opplysningen din ang. manglende kontrollstråleopplegg. Likevel kan du kjøre testen med håndspåleggelse. :wink:

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post

Selv om det kommer vann ut eksosen pleier motorer ha kontrollstråle..? Husk at den strålen er ikke hvor mesteparten av vannet skal komme ut, det er bare en kontrollstråle. Ta å sjekk under deksel om det går en slange til en dyse som sitter på underdekselet.. som nevnt går denne fort tett.

 

Men hvis det er dom du sier at vann kommer ut eksosen, kan du ikke koble til en spyleklokke å se om det kommer vann ut?

Link to post
koblingen mellom kjølevannet fra undervannshus og til stammen var ikke tett, så vannet går ut i undervannshuset

Da skal den virkelig være utett, impelleren gir store mengder vann. Det vanlige når man ikke har kjøling etter å ha byttet impeller er at røret fra vannpumpen har bommet på åpningen i stammen. 5 og 6 på tegningen

 

suzuki_9.9_1986_vannpumpe.gif

 

på veldig gamle motorer så er det ikke alltid kjølestråle, flere av de gamle som får på siden:) jeg lot den gå en stundt også, ga på litt også, men ville ikke ødelegge den nye impelleren:)

Du ødelegger ikke impelleren så lenge du sørger for at vannstanden er over den. Derimot kan du ødelegge den på sekunder om du kjører motoren tørr. (la den gå en stund og gi på litt...)

 

På motorer som ikke har kontrollstråle vil det komme en spray ut fra tomgangseksosporten på stammen, man blir fuktig om man holder hånden foran.

Det må være litt gjennomstrømning av vann hele tiden ellers hadde stammen blitt glovarm før termostaten åpnet. Det må også være en vannstrøm forbi termostaten slik at den kan føle temperaturen.

Link to post

det lekker mellom nummer 5-6, det er problemet, åpnet og sjekka. det kommer vann ut der. jeg satt inn en pakning men det kom sellom ikke noe vann ut av stammen. så jeg ødelegger ikke motoren hvis jeg gir på litt over en stund? hvis det er vann over innsuget? det kommer en del røyk under dekselet. :headbang: skal prøve og filme det etterpå:)

gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3

Link to post

Om du kjørte motoren med "vann over innsuget" er det ikke rart at det ikke kom vann ut av stammen.

Som jeg skrev over her må vannstanden være over impelleren.

 

Som sagt så skal det være veldig stor lekkasje før det ikke pumpes vann opp i motoren. Sørg for at vannet står over impelleren og start motoren. om det ikke kommer vann så må du sjekke at impelleren ikke har blitt svidd og at den sitter fast på stammen.

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 3 år senere...

sliter litt med dette på min suzuki dt9.9 1980ish som jeg kjøpte igår. fikk den i gang og venta og venta så kom eksosvannet. men fryktelig lite kjølevann ;( Det kom også litt vann ut fra et hull under pluggene? var et dreneringshull rett ved siden av så jeg kjønner ikke bæææret? Hjelp og di pleace ;/

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
  • 3 år senere...

Hei 

Jeg har også en 2006 modell 9.9DT Suzuki montert på en liten RIB.

I går jeg  startet motor men jeg fikk ikke noe kjølevann ut av motor(på landet med vannbøtte).

Jeg spurte også ungene som brukte jolla siste gang hvis de har sett kjølevann og de sa at de husker ikke....

Er dette Impeller problem, eller thermostat jeg leser service manual fra 2003 nå....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...