Neptun:) Startet 20.April.2012 Del på Facebook Startet 20.April.2012 Hei, kjøpt en suzuki dt9,9hk 86mod. det kom ikke kjølevann når ejg prøvde den. så byttet impeller. mne det kommer sellom ikke vann. hva gjør jeg? mch spierdalaj:) Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
Neptun:) Svart 20.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2012 sorry skrive feil, tastaturet er dårlig... Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
alphaman Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 pisse strålen kan være tett av salt,prøv og stak den opp med ståltråd el. Sitér dette innlegget Link to post
Neptun:) Svart 20.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2012 ddenne suzukien får vann ut av eksosen, det er ikke no pesserør:O Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
Arvid_A Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 (redigert) Ta av dekselet på motoren, start den og la den gå på litt turtall, helst med belastning. Ikke bry deg om kontrollstrålen i første omgang, men kjenn med hånda på sylinderveggen til den øverste sylinderen. Hvis det ikke blir varmere her enn at du klarer å holde hånda der, så er det neppe noe feil med kjølingen. Da er det sannsynligvis bare dysa til kontrollstrålen som har tettet seg med salt. Prøv i så fall å ta av slangen ved utløpsdysa og se om det kommer kjølevann ut av slangeenden. En annen forklaring kan være at kontrollstråle-vannet går via termostaten, dvs. at kontrollstrålen ikke kommer før motoren er så varm at termostaten åpner. Enkelte småmotorer har det slik - bl.a. en 6hk Mariner som jeg har selv. Klødde meg fært før jeg skjønte opplegget med denne. Red.: Ser nå den siste opplysningen din ang. manglende kontrollstråleopplegg. Likevel kan du kjøre testen med håndspåleggelse. Redigert 20.April.2012 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Enkelte småmotorer har det slik - bl.a. en 6hk Mariner som jeg har selv. Da er det nok en liten passasje i parallell med termostaten som er tett av korrosjon, saltavleiring etc., skal alltid komme litt vann. Sitter ofte i termostathuset. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 Selv om det kommer vann ut eksosen pleier motorer ha kontrollstråle..? Husk at den strålen er ikke hvor mesteparten av vannet skal komme ut, det er bare en kontrollstråle. Ta å sjekk under deksel om det går en slange til en dyse som sitter på underdekselet.. som nevnt går denne fort tett. Men hvis det er dom du sier at vann kommer ut eksosen, kan du ikke koble til en spyleklokke å se om det kommer vann ut? Sitér dette innlegget Link to post
Neptun:) Svart 20.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2012 jeg åpnet undervannshuset igejn, koblingen mellom kjølevannet fra undervannshus og til stammen var ikke tett, så vannet går ut i undervannshuset:O drar på biltema i morgen og finner en ny pakning;) Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
Neptun:) Svart 20.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2012 sm, på veldig gamle motorer så er det ikke alltid kjølestråle, flere av de gamle som får på siden:) jeg lot den gå en stundt også, ga på litt også, men ville ikke ødelegge den nye impelleren:) Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
Ingar Svart 20.April.2012 Del på Facebook Svart 20.April.2012 koblingen mellom kjølevannet fra undervannshus og til stammen var ikke tett, så vannet går ut i undervannshuset Da skal den virkelig være utett, impelleren gir store mengder vann. Det vanlige når man ikke har kjøling etter å ha byttet impeller er at røret fra vannpumpen har bommet på åpningen i stammen. 5 og 6 på tegningen på veldig gamle motorer så er det ikke alltid kjølestråle, flere av de gamle som får på siden:) jeg lot den gå en stundt også, ga på litt også, men ville ikke ødelegge den nye impelleren:) Du ødelegger ikke impelleren så lenge du sørger for at vannstanden er over den. Derimot kan du ødelegge den på sekunder om du kjører motoren tørr. (la den gå en stund og gi på litt...) På motorer som ikke har kontrollstråle vil det komme en spray ut fra tomgangseksosporten på stammen, man blir fuktig om man holder hånden foran. Det må være litt gjennomstrømning av vann hele tiden ellers hadde stammen blitt glovarm før termostaten åpnet. Det må også være en vannstrøm forbi termostaten slik at den kan føle temperaturen. Sitér dette innlegget Link to post
Neptun:) Svart 23.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2012 det lekker mellom nummer 5-6, det er problemet, åpnet og sjekka. det kommer vann ut der. jeg satt inn en pakning men det kom sellom ikke noe vann ut av stammen. så jeg ødelegger ikke motoren hvis jeg gir på litt over en stund? hvis det er vann over innsuget? det kommer en del røyk under dekselet. skal prøve og filme det etterpå:) Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
Neptun:) Svart 23.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2012 hvis jeg tar og fuger rundt enden på nummer5, også setter jeg på undervannshuset, venter 1 dag til det har tørka, også prøver jeg? Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
Ingar Svart 23.April.2012 Del på Facebook Svart 23.April.2012 Om du kjørte motoren med "vann over innsuget" er det ikke rart at det ikke kom vann ut av stammen. Som jeg skrev over her må vannstanden være over impelleren. Som sagt så skal det være veldig stor lekkasje før det ikke pumpes vann opp i motoren. Sørg for at vannet står over impelleren og start motoren. om det ikke kommer vann så må du sjekke at impelleren ikke har blitt svidd og at den sitter fast på stammen. Sitér dette innlegget Link to post
Neptun:) Svart 23.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2012 den er grei:) prøver i morra:) Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
Neptun:) Svart 23.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2012 men hvorfor over impelleren? undervannshuset er jo tett, så kommer ikke mer vann hvis motoren er lenger ned? Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
Ingar Svart 23.April.2012 Del på Facebook Svart 23.April.2012 Fordi impelleren ikke er selvsugende når den er tørr, den liker heller ikke å gå tørt, bare noen sekunder kan være nok til at den ødelegges. Står vannet over den, slik det alltid vil gjøre når motoren sitter på en båt, vil den være full av vann når den starter å rotere. Sitér dette innlegget Link to post
Neptun:) Svart 24.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2012 prøvde det, det funka ikke:/ noen andre forslag? Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
Skrotnisse Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 Fjern termostaten.... Sitér dette innlegget Link to post
Neptun:) Svart 4.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2012 fjerne termostaten? hjelper det no? Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
Kenneth 81 Svart 4.Mai.2012 Del på Facebook Svart 4.Mai.2012 Du får i det minste testa om det er den som er problemet Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
sebba2 Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 sliter litt med dette på min suzuki dt9.9 1980ish som jeg kjøpte igår. fikk den i gang og venta og venta så kom eksosvannet. men fryktelig lite kjølevann ;( Det kom også litt vann ut fra et hull under pluggene? var et dreneringshull rett ved siden av så jeg kjønner ikke bæææret? Hjelp og di pleace ;/ Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Posidon Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 Hei Jeg har også en 2006 modell 9.9DT Suzuki montert på en liten RIB. I går jeg startet motor men jeg fikk ikke noe kjølevann ut av motor(på landet med vannbøtte). Jeg spurte også ungene som brukte jolla siste gang hvis de har sett kjølevann og de sa at de husker ikke.... Er dette Impeller problem, eller thermostat jeg leser service manual fra 2003 nå.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.