M/S Bastard Startet 17.Januar.2005 Del på Facebook Startet 17.Januar.2005 Heisann! Jeg er i gang med byggingen igjen og lurer på følgende: Jeg har tenkt og plassere diesel tanjen under dørken i salong, må diesel filteret også plasseres under dørk?? Kan dieselfilteret stå høyere enn tanken? Og vil fødepumpa klare og løfte opp dieselen? Dette må jeg ha ett svar på! Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 (redigert) Hos meg ligger tankenene i bunnen på båten. Første filter med vannutskiller står over både tanker og motor. Finfiltrene like så. Fungerer helt ok... Redigert 17.Januar.2005 av bmo (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
M/S Bastard Svart 17.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Hos meg ligger tankenene i bunnen på båten. Første filter med vannutskiller står over både tanker og motor. Finfiltrene like så. Fungerer helt ok... <{POST_SNAPBACK}> aahh...kjempeflott, en bekymring mindre Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Kan dieselfilteret stå høyere enn tanken? Og vil fødepumpa klare og løfte opp dieselen? Fødepumpa vil nok klare å løfte dieselen. Men, for lettvindthetens skyld ville jeg satt på en kuleventil på dieselfilterets (CAV296)/ vannutskillerens inntak / nippel (der hvor dieselen går inni filteret, FRA tanken). Med denne ventilen stengt, kan du skifte filter / tømme vann, uten at hele "greia" tømmer seg tilbake til tanken. Åpner du bunnventilen i vannutskilleren, uten at du har stengt ventil, vil du isteden suge inn luft der! Du vil spare deg for mye bryderi, tror jeg. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 17.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Fødepumpa vil nok klare å løfte dieselen. Men, for lettvindthetens skyld ville jeg satt på en kuleventil på dieselfilterets (CAV296)/ vannutskillerens inntak / nippel (der hvor dieselen går inni filteret, FRA tanken). Med denne ventilen stengt, kan du skifte filter / tømme vann, uten at hele "greia" tømmer seg tilbake til tanken. Åpner du bunnventilen i vannutskilleren, uten at du har stengt ventil, vil du isteden suge inn luft der! Du vil spare deg for mye bryderi, tror jeg. <{POST_SNAPBACK}> Hmm....det må jo være smart, så slipper man og pumpa opp dieselen igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Hmm....det må jo være smart, så slipper man og pumpa opp dieselen igjen! Hulda har en meter (minst) ned til bunnen av tanken. Går så det griner. Jeg har satt inn kuleventil på toppen av tanken før filter. Noen motorer kan være avhengig av at diesel reutr går under dieselspeilet for ikke å få luft inn bakveien. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Har montert kraner på inngangen til filter/vannutskiller. Dette gjør at jeg også kan velge vilken tank som benyttes, i tillegg har jeg på slangene opp fra tanken montert en håndpumpe -samme som brukes på eksterne tanker til påhengeren. Disse gjør det mye lettere å fylle systemet igjen dersom behovet skulle oppstå.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
M/S Bastard Svart 17.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Takker for svar og tips! Hva skulle man gjort uten baatplassen.no Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Hva skulle man gjort uten baatplassen.no Lært av erfaring, smertefullt til tider, men effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Hva skulle man gjort uten baatplassen.no Uten baatplassen.no? Lært den harde veien, klødd seg foran og bak, og bannet ustanselig..... ...og tørket masse dieselsøl etterpå! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 17.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 (redigert) Uten baatplassen.no? Lært den harde veien, klødd seg foran og bak, og bannet ustanselig..... ...og tørket masse dieselsøl etterpå! <{POST_SNAPBACK}> Når man snakker om dieselsøl! I Aurora (savner Sabb´en) så lakk det litt i krana på tanken, jeg frem med skiftenøkkel for og stramme til litt......halve tanken i kjølen før jeg fikk rota frem noen kanner! Aldri om jeg skal ha kobbertank med sølvloddet stuss igjen Jammen godt jeg lå i havn, med den ristinga i motor og skrog så er det bare flaks at det ikke datt fra hverandre før! Redigert 17.Januar.2005 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.