Jump to content

Volvo 41B fra 1990, med misfarging mellom turbo/intercooler

fernanda

Recommended Posts

Hei

Som dere sikkert vet vurderer vi å kjøpe en Storebro 340 fra 1990, med 41B motorer fra samme år. Disse har gått i underkant av 600 timer, dokumentert, men det er en missfarging i lakken på rør fra intercooler til turbo...

Det ser ut til at det er pga. av varme... Hva kan det skyldes, kan det indikere noe galt, eller er det helt normalt?

Motorene forøvrig ser helt fine ut, tette, og riktig farge, om enn møkkete...

Fernanda

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Er det denne du kikker på?

storebro.jpg

Gjelder det begge motorene? Jeg ville sjekket intercooleren for å se om den er full av olje og skit Ikke helt unaturlig på de motorene. Tette intercooler kan vel skape mottrykk for turboen som igjen skaper varmegang(bare spekulasjon da jeg ikke har opplevd dette selv.

Sverre

Redigert av Prolimit (see edit history)

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Dette kan se ut som en A motor med Dette veihusfilteret ?

Dette skal være originalmotorer, iflg, papirer og merkeskilt ombord, og det skal være en B motor. Men jeg har blitt lurt før, og blir det sikkert igjen... :rolleyes:

Men se nå å kjøp den båten, kan umulig bli feil :)

Denne likte jeg :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup::giggle:

Takk

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

Mine 41B motorer ser identisk ut som denne.

Problemet ditt kan jeg ikke svare på, men ser på bildene at det ser ut som det er lenge siden vevhusfilteret ble byttet. Er det blanke filteret før luftfilteret. dette må du ta av skal du bytte luftfilter, så bytt begge ting samtidig.

Du har også en sinkanode på varmeveksleren som mange glemmer å bytte. Er pluggen som er firkantet, der skal det sitte en lang anode, som tæres bort over tid.

Ser at veivhusfiltert ikke er byttet på en stund. Skal byttes lenge før de ruster! Håper han ikke har vært like sløv med vedlikehold ellers. Det som ser fordelaktig ut for deg er at det ser tørt ut på utsiden hvilket forteller at motoren puster riktig og ikke har gjennomslag. Ved gjennomslag renner deg gjerne litt olje fra hullene i filteret og ned. Jeg hadde engang en B motor som så likedan ut. Hadde ikke brydd meg om fargen. Det viktigste er at motoren går bra og at du får opp riktig turtall samt at den ikke går varm under belastning - testkjøring!

Olje og filterskift, samt reimer, impellere og sink er byttet jevnlig, ihertfall ifølge loggboka...

men ser at jeg bør sette av tid til å ta en service og sjekk av det som allerede er gjort, før en evnetuell avreise, dersom vi kommer i mål med handelen...

Takk for hjelp og gode råd.

Fernanda

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Men hva kommer olje og skitten fra? Er det indikasjoner på at noe er slitt eller galt?

Kan jeg bare rense intercooleren, så det ikke blir værre, eller må noe skiftes ut?

Er det tegn på noe alvorlig dersom intercooleren er full av skit og olje, og hva må jeg event. gjøre for å bedre dette.

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

Hei

Jeg har samme "motorer" med samme missfarging på samme sted som du , det har aldri bekymret meg siden alt fungerer som det skal , meg jeg tipper det er pga.varmgang .

Ellers kan du lett finne ut om det en A eller B motor ved å starte den opp kald , røyker den "mye" er det en A motor .

Lurer du på hvor mye "mye" er kan du kikke her....LINK

Eller kikke på denne:

:flag_bp::flag_bp:

Redigert av nimba (see edit history)

Når det gjelder skit og olje i intercooleren er dette oftest om det er en turbo som begynner å bli dårlig og lekker olje ut på insugssiden. Dette bör vise seg med blåligfarge på eksosen. Du kan enkelt sjekke Turboen ved å ta bort hele luftfilter huset fra turboen. Bare skru av åndefilteret og lösne slangeklemmen. Sjekke om det er stor slakk sideveis og at turbinen ikke er skitten. Den skal väre ren da dette er på insugssiden. Skal du demontere intercoolern vär forsiktig da VP tar betalt som det er GULD.

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...