Jump to content

1979 Evinrude 55hk, gir halv gass på full gass


thberg

Recommended Posts

Jeg har en utenbords evinrude 55hk langstammet fra 1979 som jeg har hatt/har problemer med. Det første som skjedde var at motoren ikke ville starte etter at jeg kjøpte båten for ca et år siden. Da ble den sendt inn til et verksted hvor mekanikeren byttet coil, power pakken og choken. (det ble satt inn brukte deler han hadde fra før av). Når jeg fikk båten tilbake, starten den som en drøm og det hørtes ut som at motoren gikk som den skulle.

 

Da jeg skulle prøve motoren i vannet så oppdaget jeg et nytt problem. Motoren ga bare halv gass på full gass. Jeg hørte at begge sylinderne gikk, men som sagt så var det lite futt i motoren. Jeg har tenkt på å handle ny motor nå, men jeg har kunne tenkt meg å fiksa den motoren jeg allerede har. Noen som har noen ideer/erfaringer med dette problemet.

 

Nå har jeg selvfølgelig vært så heldig å hatt oversvømmelse av regnvatn i båten med lufteskruen til tanken åpen så det blir jo første step å fikse:)

 

Jeg har prøvd å søkt på forumet uten å finne noe. Ett lite problem der er jo at jeg ikke vet hva jeg skal søke etter. :)

 

 

Link to post

Dette kan være så mye. Så lenge du har gnist på begge pluggene virker sannsynligvis power pakken. Det du deretter kan sjekke er bensin tilførselen,og om choken er helt oppe. Har du gnist,bensin,choke av,og riktig blanding iforgasser(luft og bensin) og det er fortsatt problemer, kan der være read ventilene som er knekt. Men prøv det letteste først. Bensin og luft.

Link to post

jeg har hatt en 40 hk evinrude, denne gikk på maks 2000 omdr mener jeg¨å huske hvis det ble noe feil med den, dette er et såkalt nødprogram fordi en båtmotor skal ikke stoppe ved feil som ikke kan skade motoren ved sakte kjøring slik at man kan komme seg inn til havn. Om det er det på din vet jeg ikke, men min var slik etter jeg hadde startet den fordi termostaten satt fast, og den ble for varm. Vippa ut thermostaten og siden var det aldri noe tull med den. En utrolig driftsikker motor var dette.

Link to post

Har du sett på det "enkleste først" og faktisk konstatert att full gass på hendel er det samme som full gass på motor?

 

Har sett ødelagte wirestrømper, og andre ting som har hindret gassere osv å åpne helt, så fullgass gir "halvgass".

 

Trodde jeg kjørte havari i sommer da fullgass ble tomgang, slakket ned, ga full gass og fikk det for så å dabbe ned til tomgang igjen. Da hadde klemmen som holdt gasswiren påplass løsnet så den flyttet seg sakte og "slakket av"....

Link to post

Du kan og sjekke flottørnål. Hvis denne ikke beveger seg helt fritt, kan den kanskje henge igjen, og ikke gi nok gjennomstrømning. Flottørnåla i motoren din er krombelagt eller noe lignende, og dette kan flasse halvveis av. Har samme motor med kanskje samme problem :cheers: En generell rens av forgasser kan også være lurt. Søk på forumet etter "evinrude 55" Da trur jeg du vil få opp mye nyttig. GlennIversen her på forumet har masse info om disse motorene. Kanskje du kan spørre han og.

Link to post

Start med det enkleste først, sjekk at gass-spjeldene åpner seg fullt på full gass, ikke ukjent at feilen ligger der ved feil montering av gasswire eller skade på gasswire.

Virker dette normalt og ok kan du sjekke bensintilførsel, lekkasje på bensinslange blære som er defekt eller lekk, drener forgassere.

Filteret / sila på forgasser kan være tett, skru løs den MIDTRE skrue på bensinpumpen for å løsne yttrste del på bensinpumpa og sjekk at filter sil er rent uten noen avleiringer.

Er alle disse tingene som de skal og motor får bensing og har gnist på begge plugger, så kan du sjekke åpningen på pluggene 0,4 med bladsøker og har du tilgang på en strobelampe kan du sjekke tenning, kjør motor driftsvarm og gi ca 3/4 gass rundt 3000-3500rpm og tenningen skal da være på 19grader.

 

Denne motoren skal kunne klare rundt 5500-5800rpm på full gass, har du sjekket at du får dette både i nøytral og i gir, at ikke stigning på propell er for stor?

 

En annen ting kan jo selvfølgelig være slitt motor som kan ha gått varm og ødelagt en stempelfjør eller to, så sjekk gjerne om kompresjonen er nogenlunde lik på begge sylindre.

 

Har skrudd noen år på disse motorene og har 2stk pr skrivende stund, bøker og info om disse motorene finnes selvfølgelig i garasjen :thumbsup:

Jeg er nok ingen GURU på disse motorene, men kjenner de godt og liker å tro at jeg nå kan litt om det meste på dem, så fyr løs med spørsmål, så skal jeg svare på det jeg mener jeg kan.

Ha en fin dag

Link to post

jeg har hatt en 40 hk evinrude, denne gikk på maks 2000 omdr mener jeg¨å huske hvis det ble noe feil med den, dette er et såkalt nødprogram fordi en båtmotor skal ikke stoppe ved feil som ikke kan skade motoren ved sakte kjøring slik at man kan komme seg inn til havn.

 

Jeg kjenner ikke den motoren veldig godt, men jeg tviler sterkt på at en påhenger fra ´79 har elektronikk som begrenser motoren ved feil.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...