Barbaria Startet 21.April.2012 Link til dette innlegget Startet 21.April.2012 (redigert) Det er kamp om plassene til større båter nesten overalt og man kan spørre seg, hvorfor kan man ikke leve på svai i sommerhalvåret i en lun vik nær land og jobb? Og hva er utfordringene man står ovenfor dersom man velger denne formen for båtboende? Jeg er heldig å jobbber nær vannet så jeg kan se båten. Prioritet en er vel å ligge sikkert for vær og vind, og ha et godt anker og god kjetting. Prioritet to er å komme seg enkelt og raskt til land, altså en eller annen jolle med motor. Prioritet tre er å ha strøm, altså gode batteri og en metode for å lade billig. Mat og vann tar man med seg når man kommer fra jobb. Når man er på tur så fylles diesel og gass. Varmt vann er jo et lite problem, det må man vel kjøre motor eller et aggregat. Finnes det andre løsninger? Noe jeg har glemt? Finnes det noen lover som kan hindre dette, jeg tenker på irriterte hyttefolk og andre med krav om fri sikt til horisonten? Jeg har planer om å teste dette så snart jeg henter båten. Redigert 21.April.2012 av Wesling490 (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.April.2012 Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 Varmt vann er jo et lite problem, det må man vel kjøre motor eller et aggregat. Finnes det andre løsninger? du kan jo få dieselbrennere som varmer vannet for deg, regner vel med de er billigere enn å kjøre aggregat eller motor. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
index Svart 21.April.2012 Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 Det lokale havnevesen har jo endel å si om hvor man ankrer opp da.... Sjekk bestemmelsene i din kommune, det kan godt være at det går greit! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sun Flyer Svart 21.April.2012 Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 Det er bare å prøve seg. Skal gjøre noe lignende en periode her i Vestfold da båtplassen min er slutt 1. mai. Tenker å kjøpe et stort solpanel. Og så en natt i uken i gjestehavn for lading og påfyll av vann. Har sentralvarme i båten, så varmtvann er piece of cake. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Barbaria Svart 22.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Agdrr840: Har du forslag til en type som ikke tar for mye plass og ikke bruker strøm? Index: tja tjo, det er vel bare å ankre så lenge man ikke ligger i veien for nyttetrafikk, jeg spør jo ikke når jeg vanligvis ankrer opp. Det et ikke slik at jeg blir liggende dag ut og dag inn uten at jeg flytter meg litt. Båten er jo i bruk også. Sun Flyer: kanskje vi blir kjettingnaboer. Vedr. Solpanel så fant jeg dette SANYO HIT-235SE10 Så ut som det hadde god virkningsgrad, det er stort, men det er kanskje å foretrekke fremfor flere små? Så har man denne Efoy saken som jeg ikke får helt grepet på, ser ikke ut som det er en sjel som tør å skive noe om de, og til den prisen orker jeg ikke være prototypetester. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Sun Flyer Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 I og med at jeg er i salgsmodus tenker jeg et stor som monteres relativt provisorisk for å kunne ta det med til neste båt. f.eks dette? http://www.seatronic.no/solcellepaneler-solcellepaneler-c-422_99/solara-med-aluminiumsramme-p-814 Skulle klare å holde strømmen greit i 5-6 dager? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Sun Flyer. Du får 140W solcelle fra alternativenergi til 3100.- da begynner det å monne litt uten at det koster alverdens, det er litt spinkel ramme men det går helt greit, jeg har et slikt sunel panel selv men i 85W. Sitér dette innlegget Link to post
succes 42 1980 Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Har du gassopplegg i båten er det jo bare og montere varmtvannstank som går på gass Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Har bodd noen sommer sesonger på bøye i Oslo/Bærums område. Og mitt tips er å ikke problematisere ting som ikke nødvendig vis er et problem. Bo en stund ombord så får du følt hva som er ankepunktene ved nettopp din båt. Strøm opplevde jeg sjeldent som noe problem, hadde 4 meget dårlige solcellepanel på det tidspunktet, og måtte kjøre litt motor med jevne mellomrom. Så lite poeng å dusje i båten da jeg stort sett ble våt svett på jolle og gå tur til jobben, løste det ved å dusje på jobb. Fridager og helger var jeg jo på tur uansett :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Enzo: Takk for tips! Funker det bra? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Agdrr840: Har du forslag til en type som ikke tar for mye plass og ikke bruker strøm? Vannvarmer Tror du sliter litt med å finne en som ikke bruker strøm. Men disse går jo ikke nødvendigvis så ofte. Det kommer jo helt an på hvor mye varmt vann du bruker. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Enzo Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Enzo: Takk for tips! Funker det bra? Faktisk så fungerer det imponerende bra Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Supert! Wesling: Kan du ikke dusje på jobben? I så fall kan du bare koke vann til oppvasken o.l. Hva gjør du med klesvask? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
NorSiglar Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Jeg hadde mang en hyggelig kveld / ettermiddag hos venner, familie og kollegaer mens vaskemaskinen gikk. Jeg tok ofte med mat og drikke til alle, og det ble en trivelig og sosial tid av det.. Det å bo i båt har mange sosiale sider, ikke bare med båtnaboene :-) Lurt å avtale litt på forhånd så en vet at det passer da. Ellers så har de fleste byer vaskerier, og mange båthavner har vaske anlegg. Er ikke mange ting som egentlig er et problem, en må bare sjekke litt rundt. Hvor er det du tenker å holde til Wesling?? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 25.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 succes-42 1980: Takk for tips, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. NorSiglar: Du har selvsagt helt rett, og det er også tanken å se hva man trenger etter som tiden går. Jeg kommer til å ligge i Hortens området. Sun Flyer: Joda, jeg har dusj på jobben så det går bra. Klesvasken har jeg to,tre alternativer, et er byens vaskeri ca. 50 kr. kg. Ellers blir det familie. Som Nor Siglar sier så er det selvfølgelig mulig å by på litt pizza mot en runde i vaskemaskinen. Jeg må se å finne meg en gummibåt med motor snart. Det blir hentetur 11 mai, og da vil jeg gjerne ha med en jolle.. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.