Jump to content

båtpussen 2012, hvilke produkter til glassfiberskrog og teakdørk?

Noflow

Recommended Posts

skal nå i gang med båtpussen på båten min, en skibsplast 555 vector. lurer i den forbindelse på hvilke produkter det anbefales å bruke, fra A-Å?

har allerede begynt å skrape bunnen helt ned og det skal legges international primer og hvitt jotun selvpolerende bunnstoff. båten har teakdørk innvendig + noen luker, hva anbefales med å gjøre med denne? skal slipe teaken helt ned pga flasset olje, hva burde jeg legge på og hvordan burde man gå fram? dette er altså ekte teak, ikke slik kunstig laminat. skroget på båten skal også ha seg en real vask og polering, hva anbefales her?

vet det finnes masse tråder på forumet med slikt, men jeg oppretter denne for å få en litt bedre oversikt. kommer også til å oppdatere her i tråden etterhvert som ting blir gjort :thumbsup:

• 4 uker senere...

båtpussen er godt i gang. bunnen er skrapet, teaken er skrapet og nå skal det gås over med smergel, både på bunn og teak. ang behandling av teaken, anbefales det tørrsliping eller våtsliping her? har 120, 240 og 400 papir. tenkte å ta med 240 og gå over med 400 etter det for å så olje. hva anbefales til påføringen forresten, skal jeg ta en liten svamp til å påføre, eller anbefales pensel?

legger ved noen bilder :)

20120512_182920.jpg

20120513_120842.jpg

20120513_121145.jpg

Jeg trodde ikke oljen flasset av? Er det ikke lakk det er snakk om?

Jeg oljet min med en liten svamp. Biltema teakolje. Slet litt med at oljen rant en del. Vet ikke hvordan man unngår det. Ble litt søl..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

http://www.finn.no/f...nnkode=34677730

Noen av bildene er fra forhandleren jeg kjøpte båten fra.. Men ble omtrent likt av biltemaoljen.. Jeg la bare på to nye strøk i løpet av sommeren. Så jeg vet ikke om det blir sånn etter rens osv. Jeg vet ikke hva som var brukt av forhandleren. Men den var renset og oljet.

PS: Om dette blir tolket som reklame, så er det bare å slette linken.

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

se der ja, noe slik jeg tenkte meg når det kommer til farge på teaken selv :)

endte opp med å kjøpe respect teakolje, får satse på at den duger. det jeg lurer på da er, burde jeg legge flere lag? ser på demofilmen at de kun legger et lag og tørker over, anbefales det heller å legge et lag, tørke over etter 15 min, for å så legge et nytt, gjerne et par-tre ganger?

her er forøvrig link til nettsiden, film finnes der: http://www.respect.no/produkter/respect-teak-olje

i dag ble båten grunnet med jotun sin primer, valgte denne ovenfor international sin pga. prisen, 209 mot 349 kroner gjorde ikke valget vanskelig. før grunningen ble påført gikk jeg over bunnen med 120papir og tørket så over med rødsprit.

om været holder seg skal jeg prøve å få gjort meg ferdig med både dørk og bunnsmøring i morra, ihvertfall første laget bunnsmøring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...