Noflow Startet 21.April.2012 Del på Facebook Startet 21.April.2012 skal nå i gang med båtpussen på båten min, en skibsplast 555 vector. lurer i den forbindelse på hvilke produkter det anbefales å bruke, fra A-Å? har allerede begynt å skrape bunnen helt ned og det skal legges international primer og hvitt jotun selvpolerende bunnstoff. båten har teakdørk innvendig + noen luker, hva anbefales med å gjøre med denne? skal slipe teaken helt ned pga flasset olje, hva burde jeg legge på og hvordan burde man gå fram? dette er altså ekte teak, ikke slik kunstig laminat. skroget på båten skal også ha seg en real vask og polering, hva anbefales her? vet det finnes masse tråder på forumet med slikt, men jeg oppretter denne for å få en litt bedre oversikt. kommer også til å oppdatere her i tråden etterhvert som ting blir gjort Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 båtpussen er godt i gang. bunnen er skrapet, teaken er skrapet og nå skal det gås over med smergel, både på bunn og teak. ang behandling av teaken, anbefales det tørrsliping eller våtsliping her? har 120, 240 og 400 papir. tenkte å ta med 240 og gå over med 400 etter det for å så olje. hva anbefales til påføringen forresten, skal jeg ta en liten svamp til å påføre, eller anbefales pensel? legger ved noen bilder :) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Jeg trodde ikke oljen flasset av? Er det ikke lakk det er snakk om? Jeg oljet min med en liten svamp. Biltema teakolje. Slet litt med at oljen rant en del. Vet ikke hvordan man unngår det. Ble litt søl.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Noflow Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 har ikke peiling.. det skal ihvertfall oljes opp igjen, ettersom jeg har hørt at lakk kan bli veldig glatt. hvordan ble fargen på teaken din med den biltema olja da? :) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 (redigert) http://www.finn.no/f...nnkode=34677730 Noen av bildene er fra forhandleren jeg kjøpte båten fra.. Men ble omtrent likt av biltemaoljen.. Jeg la bare på to nye strøk i løpet av sommeren. Så jeg vet ikke om det blir sånn etter rens osv. Jeg vet ikke hva som var brukt av forhandleren. Men den var renset og oljet. PS: Om dette blir tolket som reklame, så er det bare å slette linken. Redigert 14.Mai.2012 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Noflow Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 se der ja, noe slik jeg tenkte meg når det kommer til farge på teaken selv :) endte opp med å kjøpe respect teakolje, får satse på at den duger. det jeg lurer på da er, burde jeg legge flere lag? ser på demofilmen at de kun legger et lag og tørker over, anbefales det heller å legge et lag, tørke over etter 15 min, for å så legge et nytt, gjerne et par-tre ganger? her er forøvrig link til nettsiden, film finnes der: http://www.respect.no/produkter/respect-teak-olje Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 i dag ble båten grunnet med jotun sin primer, valgte denne ovenfor international sin pga. prisen, 209 mot 349 kroner gjorde ikke valget vanskelig. før grunningen ble påført gikk jeg over bunnen med 120papir og tørket så over med rødsprit. om været holder seg skal jeg prøve å få gjort meg ferdig med både dørk og bunnsmøring i morra, ihvertfall første laget bunnsmøring. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Ja få på første strøk bunnsmøring så fort primeren er tørr nk. Får den herdet for lenge risikerer du at bunnstoffet flasser. Iallefall om neste strøk er hardt. TA Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 å, så du mener jeg burde få gjort det nå i dag allerede? Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Litt sein, men til andre som måtte lese dette, så er det best etter sliping med gelcoat først, så primer( opp til vannlinja) så bunnstoff :/ Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 gjort er gjort! får satse på at det holder seg bra allikevel. nå er det frokost, så blir det ut å legge første lag med hvitt bunnstoff, begynner å nærme seg sjøsetting nå, for en glede! Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 første strøk bunnsmøring og 3 strøk med olje er nå påført, rakk ikke ta andre lag bunnstoff i dag. bilder av ferdig resultat kommer i morgen :) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 Er olja du bruker tjukk som på filmen? Den jeg brukte var tynn som vann nesten.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Noflow Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 (redigert) den er rimelig tyntflytende, ikke helt som vann, men ikke så alt for langt unna heller. var ikke noe som helst problem å påføre, nå maskerte jeg riktignok rundt kantene, så det var jo bare å klæsje på. Redigert 16.Mai.2012 av dal-z (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 Om du har for lang tid mellom primer og bunnstoff er en løsning å legge et tynt lag med primer til. Så rett på med bunnstoff. Da får du heft mellom alle lag. Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 olje er olje jeg har brukt owatrol og biltema sin forskjellen er ikke sånn syk stor her er bilde av teak etter 2 strøk med d2: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.