TICORA Startet 21.April.2012 Del på Facebook Startet 21.April.2012 Er på tur med min yngste sønn på snart 3. Bruker alltid vest når vi er på farta, både han og jeg men tanken har jo slått meg....skulle jeg dette uti når jeg klargjør til tillegging så kan det jo være kritisk. Hva sier dere? Uforsvarlig eller greit? Kona er litt bekymra ser dere så kanskje hun har rett? Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 21.April.2012 Del på Facebook Svart 21.April.2012 (redigert) Har vært mye på tur alene med små barn. Alltid vest og aldri ta noen sjangser. Det har gått bra. Seiler fortsatt ofte på tur med sønn på 16. Han er psykisk utv. hemmet med en mental alder som en 3-4 åring. Går bra det også. Er alltid på den sikre siden. Mor er alltid bekymret uansett. Kan ikke ta hensyn til det og det har ho skjønt for lenge siden. Synes ikke det er uansvarlig Redigert 21.April.2012 av jandrea (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
MaSa Svart 21.April.2012 Del på Facebook Svart 21.April.2012 Jeg hadde med meg datter på 3 år og sønn på 10 mnd alene ut en tur idag! Jeg ser ikke noe galt med det,så lenge man ikke tar noen sjanser utenom det vanlige når man kjører eller legger til fra osv. Men jeg foretrekker selvfølgelig og ha med meg en annen voksen om det er samboer,bror kamerater osv spiller liten rolle.Men det er som sagt kun mtp til og fralegging på båtplasser osv. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
TICORA Svart 21.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2012 Har vært mye på tur alene med små barn. Alltid vest og aldri ta noen sjangser. Det har gått bra. Seiler fortsatt ofte på tur med sønn på 16. Han er psykisk utv. hemmet med en mental alder som en 3-4 åring. Går bra det også. Er alltid på den sikre siden. Mor er alltid bekymret uansett. Kan ikke ta hensyn til det og det har ho skjønt for lenge siden. Synes ikke det er uansvarlig Sånn er det nok å være Mor ja. Enig med deg Jeg hadde med meg datter på 3 år og sønn på 10 mnd alene ut en tur idag! Jeg ser ikke noe galt med det,så lenge man ikke tar noen sjanser utenom det vanlige når man kjører eller legger til fra osv. Men jeg foretrekker selvfølgelig og ha med meg en annen voksen om det er samboer,bror kamerater osv spiller liten rolle.Men det er som sagt kun mtp til og fralegging på båtplasser osv. Foretrekæker også selskap men veldig hyggelig å være på tur alene med unga. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 21.April.2012 Del på Facebook Svart 21.April.2012 Helt suverent å ta med de små ut alene! Alltid vest og dødmannsknapp på, og god kommunikasjon med barnet (utrolig hva en på tre år forstår). Stopp og snakk med de før man legger til om hva som skal skje og at de skal sitte rolig i setet til man sier at alt er klart. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Rolf Svart 21.April.2012 Del på Facebook Svart 21.April.2012 Vest, dødmannsknapp og en mobil/vhf i en vantett beholder hengende på kroppen.I tillegg en avtale varsling om tid etc når en er i fart. Oppløring å trykke Distressknapp på VHF dersom slikt finnes ombord. Faren er da begrenset til å bli utsatt for uvettig kjøring av andre. I slike tilfeller skal en være mer observant enn ellers. "Vi kan ikke gå i båt fordi der er farlig" bør aldri bli noe barna hører, da vil de ikke være med når der er flere voksne. Safe Journey, kos dere. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 21.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2012 Enig med dere alle. Skal bli enda bedre til å snakke gjennom tillegging med de, spesielt yngstemann med mark i rompa. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 21.April.2012 Del på Facebook Svart 21.April.2012 (redigert) Junior har en fast oppgave når vi legger til og det er å vippe ut fenderne. Måten vi gjør det på er at jeg knyter de opp der jeg mener de skal være og han legger de over ripa, stopper båten når vi gjør dette. Deretter går ham tilbake til stolen ved siden av meg og setter seg. Dette er en innarbeidet rutine som vi alltid gjør, sitter han ikke rolig i setet så avbryter vi tilleggingen prater om hva vi begge skal gjøre og prøver på nytt.. Hadde vi hatt VHF er det rolf sier en ting vi hadde øvd på. Edit: skriveleif Føler selv at det er viktig å få frem en god dialog. Eneste som hjelper mot mark i rompa er skryt! Skryter av han når vi har lagt til, når fortjent, og til personer vi møter innen kort tid når minnet er "friskt". Om det er noen vi møter på land eller i butikk spiller mindre rolle, pleier å si noe slikt: "Sønn min var så flink når vi la til nå, gjorde alt vi var enige om på forhånd". Hvordan man kommer til den setningen er uvesentlig bare man på en måte får formidlet at man er stolt av barnet.. Redigert 21.April.2012 av Olsen83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 21.April.2012 Del på Facebook Svart 21.April.2012 Har med meg ungen på 3år i båt eg også, mora er seff bekymra fks om det skulle skje meg noe, hjerteinfarkt osv.. Men man kan jo ikke tenke sån, da kan jo eg ikke kjøre bil med han heller da hehe kan jo skje meg noe mens eg kjøre bil og, har man rask båt er det bare og ta det roligt når man har ungen med og putre rundt i 8knop og ikke suse avgårde i 30knop. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 21.April.2012 Del på Facebook Svart 21.April.2012 Nå er ikke noen av barna mine så unge. men i fjor! Gikk vi fra 17-24 fot. og fikk et helt annet båt liv, selv er jeg oppvokst ved og med sjøen. og iflg kona innehar riktig respekt for sjøen. ferien i fjor. var vi nødt til og dele opp. og jeg tok med meg ungene på. 14 dagers ferie på sjøen alene. 6 og 9 år . Må si meg overasket hvor bra det gikk. Ingen som helst klaging. og i ettertid har jeg fått høre at det er den beste ferien deres noensinne. Vi har jo hatt båt siden før barna ble født. men det ble ekstremt annerledes med større båt . og barna tar til sjøvett og gleder seg til hver tur. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
M/S AIOLOS Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Kos dere på tur og det er ingen grunn til å ha antydning til samvittighetskvaler Sitér dette innlegget Link to post
Solholt 2 Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Kos dere på sjøen! Har en sønn på 3år selv, og ingen ting er som far og sønn tid! Men ta hensyn til været (som vi alltid må gjøre). Jeg dropper de vannskligste vikene når vi er alene... Men som sagt tidligere her så må vi ikke prate om at båt er farlig, da blir de redde uten grunn. Men vi må lære dem og ha resbekt for vannet. Fortsett med turene deres og kos dere! Og husk på vannet hilser vi! :-) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Det er vel bare et spørsmål om å tilpasse. Detter du uti ved tillegging så sørg for at det er andre båter i nærheten, f.eks. i en gjestehavn. Mutters alene i uthavn kan man velge å ligge på svai isteden. Og så videre ... dette høres helt glimrende ut, og blir vel det som fester seg som de første barndomsminnene. Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 (redigert) Hallo! Som folk sier her, ikke noe problem! Vest er jo selvfølge! Hadde selv to små (som har blitt større nå) som jeg har hatt med alene siden de var små da mor jobbet turnus. Vi tok steget til "større båt" fra åpen den sommeren minstemann nærmet seg et år, og eldste frøkna nærmet seg tre år. Det vi alltid har terpett inn fra de var små er hvordan man stopper båten. "Dra hendelsen pent bakover 2 klikk, og så vri på nøkkelen så motoren stopper" Senere båter (fra 3 års alder på minstemann) hvor vi alltid har hatt VHF har det vært en selvfølge å forklare bruk av distressknappen. I dag kan de også kommunisere med VHF. Nå er de 11 og 13, og jeg nøler ikke et sekund å dra ut med en eller begge to, de har vært involvert med " alderstilpassede" oppgaver ombord hver sommer og har blitt et mannskap jeg stoler 100 % på. Det er selvfølgelig ting innimellom som fysisk styrke som må hensyntas, men det er ikke noe problem å planlegge og hensynta. En litt artig greie som ble en konsekvens av å tilbringe sommeren i båt hver sommer fra fødsel var at minsten lærte seg styrbord og babord lenge før han kunne høyre og venstre.. Barnehagepersonellet hadde litt moro av forvirringene rundt det.. Ergo. Ta med ungen og en stor dose sunn fornuft og ro, så er dette bare bra for alle! God tur! / Shalom Redigert 22.April.2012 av Shalom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 23.April.2012 Del på Facebook Svart 23.April.2012 Et av de STORE båtminnene er turen fra Lindås til Stavanger i vår Saga 27, min sønn på 4 år og meg alene, mamma og tvillingene på 2 kjørte bil. Vi hadde en fantastisk tur, fikk snakket mye sammen som "voksne". Han la seg til å sove i akterkabinen ved Kopervik, og slapp dermed den svært urolige kryssingen av Boknafjorden (verre enn forventet). Vi kom oss til hjemmehavnen i Hafrsrfjord, der jeg endelig kunne stikke bak og se hvordan det sto til med ham. Han sov søtt på dørken, 3 cm over propellakslingen der et må ha bråket noe alldeles grusomt. Løftet ham opp i ene køyen, la meg til å sove i den andre. Han våknet på morgenen, "Pappa, kor e me?" "Se ut" "Pappa, me e heima!" Et av de store minnene! Det skal sies at gutten nå har fritidsbåtskippersertifikat (a.m. Baatskolen)og kan låne båten uten at hverken hans mor eller jeg får pulsøkning. Konklusjon: Den skal tidlig krøkes, som god krok skal bli! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
TICORA Svart 23.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2012 Konklusjon: Den skal tidlig krøkes, som god krok skal bli! Var på tur alene med guttungen i helgen som sagt. Flott opplevelse med "voksen" samtaler og en liten gutt som nyter å være på sjøen. Vi har dobbeltsete v førerplass og hn kroa seg i armkroken mens vi så på andre båter, bølger og hekksjøen vår (jeg så mest fremover selvsagt) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.