Jump to content

Trenger jeg skillerele?


Eldrift

Recommended Posts

I min plastsnekke er det montert 3 motorer, en stk innvendig montert påhenger + 2 elektriske påhengsmotorer. Se evt. https://baatplassen.no/i/topic/89958-prosjekt-fra-dieselsnekke-til-hybrid-elbensin/page__p__1274826__hl__elektrisk__fromsearch__1#entry1274826

Til hver av de elektriske motorene er det koblet et 110Ah batteri men batterier er ikke koblet sammen. Tile hvert av batteriene er det koblet en 30A lader som får strøm fra et bensinaggregat på 1kW (220V). Det hender at jeg kjører båten direkte fra bensinaggregat via ladere/batteri. Det kan tenkes at jeg senere vil oppgradere med to batterier til og seriekoble alle fire.

Jeg har montert en 50A sikring mellom batteri og elektrisk motor men ikke skillerele. Trenger jeg dette?

Link to post
Share on other sites

Skillerele trenger du vel bare om du ønsker å lade begge bankene fra samme kilde. Siden du kjører separate ladere kurde ikke det være noe problem. Eller misforstod jeg spørsmålet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Tror du har forstått mitt spørsmål.

Altså, jeg trenger ikke skillerele når jeg kjører to helt separate linjer med lader-batteri-motor. Hvis jeg kobler til ekstra batteri, altså to batterier per drivlinje, så forstår jeg deg dit hen at jeg trenger skillerele.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...