Jump to content

Prosjekt: Fra dieselsnekke til hybrid el/bensin


Eldrift

Recommended Posts

Min 1984 Hardangersnekke (21-22 fot) ble liggende på land i 7-8 år med råte i hjemmebygget innredning og en Volvo Penta MB5A, 7,5HK, som var rustet opp innvendig. I 2009 startet ideen om å bygge om til elektrisk drift.

p1010061.jpg

Planleggingen tok tid. Jeg innså etterhvert at en snekke krever høy effekt fra motoren og det ville blitt en enorm batteripakke. På amerikanske nettsider fant jeg at flere med seilbåter gikk lei av høye servicekostnader på innenbords motorer og lukt av diesel i båten. Så at flere hadde bygget "brønn" innvendig og montert en mindre påhenger i brønnen. Dimensjoneringskriterier for egen drift av båten ble således endret til innenbords påhenger (bensin) av tilsvarende effekt som den gamle dieselmotoren + 2 elektriske påhengsmotorer montert på hekken, av samme type som kan kjøpes på Biltema.

Tanken var at de elektriske motorene benyttes ved fiske og fint vær mens bensinmotoren brukes i motvind og på lengre turer.

Jeg tok ut all den gamle innredning og satt inn en enkel innredning med lav vekt. Innredningen kan enkelt fjernes fra båten og dørken er delt i elementer.

 

I fjor kom båten på vannet etter 7-8 år i dvale. Det var deilig å skli lydløst i vannet på lav fart og det viste seg at det var elmotorene som ble mest brukt i fjor sommer. Helt fantastisk båtopplevelse.

Når båten legges på bøya, fyller jeg 1 liter bensin i bensinaggregatet og lar batteriene lade seg til neste tur. Aggregatet stanser når det er tomt for bensin. Elmotorene har innebygget strømmåler i rokult og siden rokulten er fjernet, så er innmaten nå montert i et styrepanel.

Det som er utfordringen til sommeren er å bedre styreevnen med elmotorene. De ligger på utsiden av ror og således klarer de ikke å styre godt nok når det er litt vind.

 

Her følger en rekke bilder fra 2006 frem til sommer 2011:

 

p1010076.jpg Før riving

 

p1010079.jpg Motoren ble solgt i deler.

 

cimg0321.jpg Ut med den gamle dieseltanken.

 

cimg0612.jpg Test av elmotor og lading av batteri + direkte kjøring fra aggregat.

 

cimg0590.jpg Det males innvendig.

 

cimg1385.jpg Åpen løsning så man kan ha utsyn da styrplassen nå er akterut.

 

cimg1382.jpg Batteripakke 220 Ah monteres i "center of gravity" (tror jeg da).

 

cimg1383.jpg Selva 7,5HK, 2006 modell montert akter i brønn.

 

cimg1377.jpg Motor ligger bak Ikea putene i benken tilgjengelig for start og pådrag. Ratt er malt. Takk,Ikea, for 3 stk skoskap i plast som fikk plass i benken!

 

cimg1379.jpg Styrepanel for elmotorer. Elmåler og effektbryter satt før inne i styrkult på elmotorene. Styrekult er fjernet.

 

cimg1387.jpg Elmotorer heises ut av vannet når båten ikke er i bruk.

 

cimg1370.jpg Elmotorer klare for start.Vannlinjen kom vesentlig lavere etter fjerning av tung, gammel innredning.

 

cimg1369.jpg Klar for en lydløs fisketur (i fint vær).

 

Båten ligger i Svinevika mellom Sandefjord og Larvik.

Håper prosjektet inspirerer andre som sliter med gamle kasserte motorer og hvor ny motor er uaktuelt pga høy pris.

Elmotorer koster ca. 1400 per stk, batterier ca. 2400, aggregat ca. 2000, 2 stk 30A ladere ca. 2000 og ny påhenger ca. 8-12 tusen. Da har man 3 nye motorer. Og man har aggregat som kan drive PC, verktøy og kaffetrakter på 220V, eller 12 Volt.

Vurderer å installere et mini solcellepanel for å topplade batterier.

Link to post
Share on other sites

Farten med elmotorer antar jeg ligger på 3-4 knop. Med bensinpåhenger trolig opp mot 6 knop. Med noe motvind går elforbruket opp og farten ned, da starter jeg heller bensinmotoren. Hvis jeg skulle hatt større elmotorer, så er dette ikke problem å få tak i. Dette vil i såfall medføre større batteripakke, større ladere/aggregat, kraftigere kabler etc. Dette blir vesentlige dyrere i drift når batterier skal skiftes etc. Således er eldriften basert på lav fart og fint vær - men det er akseptabelt når man likevel har en innenbords montert utenbords 7,5 HK til mer krevende oppgaver. Hvis jeg skulle valgt noe annet, ville jeg øket til 10 HK på bensinmotoren m/elstart og større propell men jeg er usikker om plassen tillater det. Motoren som sitter i har litt liten propell for oppgaven.

 

På mindre fisketurer sist sommer, brukte jeg bensinmotoren til å kjøre mot vinden når jeg dro ut og deretter elmotorer på vei tilbake. Turen tilbake var alltid den med best opplevelse.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 4 år senere...
Eldrift skrev On 11.4.2012 at 23.25:

Min 1984 Hardangersnekke (21-22 fot) ble liggende på land i 7-8 år med råte i hjemmebygget innredning og en Volvo Penta MB5A, 7,5HK, som var rustet opp innvendig. I 2009 startet ideen om å bygge om til elektrisk drift.

p1010061.jpg

Planleggingen tok tid. Jeg innså etterhvert at en snekke krever høy effekt fra motoren og det ville blitt en enorm batteripakke. På amerikanske nettsider fant jeg at flere med seilbåter gikk lei av høye servicekostnader på innenbords motorer og lukt av diesel i båten. Så at flere hadde bygget "brønn" innvendig og montert en mindre påhenger i brønnen. Dimensjoneringskriterier for egen drift av båten ble således endret til innenbords påhenger (bensin) av tilsvarende effekt som den gamle dieselmotoren + 2 elektriske påhengsmotorer montert på hekken, av samme type som kan kjøpes på Biltema.

Tanken var at de elektriske motorene benyttes ved fiske og fint vær mens bensinmotoren brukes i motvind og på lengre turer.

Jeg tok ut all den gamle innredning og satt inn en enkel innredning med lav vekt. Innredningen kan enkelt fjernes fra båten og dørken er delt i elementer.

 

I fjor kom båten på vannet etter 7-8 år i dvale. Det var deilig å skli lydløst i vannet på lav fart og det viste seg at det var elmotorene som ble mest brukt i fjor sommer. Helt fantastisk båtopplevelse.

Når båten legges på bøya, fyller jeg 1 liter bensin i bensinaggregatet og lar batteriene lade seg til neste tur. Aggregatet stanser når det er tomt for bensin. Elmotorene har innebygget strømmåler i rokult og siden rokulten er fjernet, så er innmaten nå montert i et styrepanel.

Det som er utfordringen til sommeren er å bedre styreevnen med elmotorene. De ligger på utsiden av ror og således klarer de ikke å styre godt nok når det er litt vind.

 

Her følger en rekke bilder fra 2006 frem til sommer 2011:

 

p1010076.jpg Før riving

 

p1010079.jpg Motoren ble solgt i deler.

 

cimg0321.jpg Ut med den gamle dieseltanken.

 

cimg0612.jpg Test av elmotor og lading av batteri + direkte kjøring fra aggregat.

 

cimg0590.jpg Det males innvendig.

 

cimg1385.jpg Åpen løsning så man kan ha utsyn da styrplassen nå er akterut.

 

cimg1382.jpg Batteripakke 220 Ah monteres i "center of gravity" (tror jeg da).

 

cimg1383.jpg Selva 7,5HK, 2006 modell montert akter i brønn.

 

cimg1377.jpg Motor ligger bak Ikea putene i benken tilgjengelig for start og pådrag. Ratt er malt. Takk,Ikea, for 3 stk skoskap i plast som fikk plass i benken!

 

cimg1379.jpg Styrepanel for elmotorer. Elmåler og effektbryter satt før inne i styrkult på elmotorene. Styrekult er fjernet.

 

cimg1387.jpg Elmotorer heises ut av vannet når båten ikke er i bruk.

 

cimg1370.jpg Elmotorer klare for start.Vannlinjen kom vesentlig lavere etter fjerning av tung, gammel innredning.

 

cimg1369.jpg Klar for en lydløs fisketur (i fint vær).

 

Båten ligger i Svinevika mellom Sandefjord og Larvik.

Håper prosjektet inspirerer andre som sliter med gamle kasserte motorer og hvor ny motor er uaktuelt pga høy pris.

Elmotorer koster ca. 1400 per stk, batterier ca. 2400, aggregat ca. 2000, 2 stk 30A ladere ca. 2000 og ny påhenger ca. 8-12 tusen. Da har man 3 nye motorer. Og man har aggregat som kan drive PC, verktøy og kaffetrakter på 220V, eller 12 Volt.

Vurderer å installere et mini solcellepanel for å topplade batterier.

Takk for inspirerende innlegg.

Har en gammel 24 fot Sagen snekke.

I den sto det en gammel saltvannskjølt Bukh som trengte en totaloverhaling.

Har fått båten hjem i hagen, og motor heist ut.

La ei plate over hullet etter motoren i dørken, og tenkte, woao! Her ble de god plass!

Tenkte også først på elmotor, fordi da slipper jeg å sette den svære kassen tilbake igjen. (For ikke å snakke om bråk, vibrasjoner, olje og dieselsøl).

Men batterikapasitet og priser skremte meg vekk fra dette.

Det var da jeg kom på at jeg har jo en relativt ny, kun ferskvannskjørt 15 hk. Johnson i boden.

Blir nok denne som skal få stå for fremdriften de neste årene.

-Men jeg tror jeg vil legge opp til styring og giring fra samme sted som nå.

Ble vel mye greiere å styre akterover også nå?

Redigert av Ungejon
Skriveleif (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Eldrift skrev On 11.4.2012 at 23.25:

Min 1984 Hardangersnekke (21-22 fot) ble liggende på land i 7-8 år med råte i hjemmebygget innredning og en Volvo Penta MB5A, 7,5HK, som var rustet opp innvendig. I 2009 startet ideen om å bygge om til elektrisk drift.

p1010061.jpg

Planleggingen tok tid. Jeg innså etterhvert at en snekke krever høy effekt fra motoren og det ville blitt en enorm batteripakke. På amerikanske nettsider fant jeg at flere med seilbåter gikk lei av høye servicekostnader på innenbords motorer og lukt av diesel i båten. Så at flere hadde bygget "brønn" innvendig og montert en mindre påhenger i brønnen. Dimensjoneringskriterier for egen drift av båten ble således endret til innenbords påhenger (bensin) av tilsvarende effekt som den gamle dieselmotoren + 2 elektriske påhengsmotorer montert på hekken, av samme type som kan kjøpes på Biltema.

Tanken var at de elektriske motorene benyttes ved fiske og fint vær mens bensinmotoren brukes i motvind og på lengre turer.

Jeg tok ut all den gamle innredning og satt inn en enkel innredning med lav vekt. Innredningen kan enkelt fjernes fra båten og dørken er delt i elementer.

 

I fjor kom båten på vannet etter 7-8 år i dvale. Det var deilig å skli lydløst i vannet på lav fart og det viste seg at det var elmotorene som ble mest brukt i fjor sommer. Helt fantastisk båtopplevelse.

Når båten legges på bøya, fyller jeg 1 liter bensin i bensinaggregatet og lar batteriene lade seg til neste tur. Aggregatet stanser når det er tomt for bensin. Elmotorene har innebygget strømmåler i rokult og siden rokulten er fjernet, så er innmaten nå montert i et styrepanel.

Det som er utfordringen til sommeren er å bedre styreevnen med elmotorene. De ligger på utsiden av ror og således klarer de ikke å styre godt nok når det er litt vind.

 

Her følger en rekke bilder fra 2006 frem til sommer 2011:

 

p1010076.jpg Før riving

 

p1010079.jpg Motoren ble solgt i deler.

 

cimg0321.jpg Ut med den gamle dieseltanken.

 

cimg0612.jpg Test av elmotor og lading av batteri + direkte kjøring fra aggregat.

 

cimg0590.jpg Det males innvendig.

 

cimg1385.jpg Åpen løsning så man kan ha utsyn da styrplassen nå er akterut.

 

cimg1382.jpg Batteripakke 220 Ah monteres i "center of gravity" (tror jeg da).

 

cimg1383.jpg Selva 7,5HK, 2006 modell montert akter i brønn.

 

cimg1377.jpg Motor ligger bak Ikea putene i benken tilgjengelig for start og pådrag. Ratt er malt. Takk,Ikea, for 3 stk skoskap i plast som fikk plass i benken!

 

cimg1379.jpg Styrepanel for elmotorer. Elmåler og effektbryter satt før inne i styrkult på elmotorene. Styrekult er fjernet.

 

cimg1387.jpg Elmotorer heises ut av vannet når båten ikke er i bruk.

 

cimg1370.jpg Elmotorer klare for start.Vannlinjen kom vesentlig lavere etter fjerning av tung, gammel innredning.

 

cimg1369.jpg Klar for en lydløs fisketur (i fint vær).

 

Båten ligger i Svinevika mellom Sandefjord og Larvik.

Håper prosjektet inspirerer andre som sliter med gamle kasserte motorer og hvor ny motor er uaktuelt pga høy pris.

Elmotorer koster ca. 1400 per stk, batterier ca. 2400, aggregat ca. 2000, 2 stk 30A ladere ca. 2000 og ny påhenger ca. 8-12 tusen. Da har man 3 nye motorer. Og man har aggregat som kan drive PC, verktøy og kaffetrakter på 220V, eller 12 Volt.

Vurderer å installere et mini solcellepanel for å topplade batterier.

Så moro å se noen som tør å være litt kreative på egenhånd, uten å bruke alt for mye penger. 
Jeg tenker å gjøre noe liknende med min Polar 20, men av andre grunner. 
Siden du allerede har delt dette prosjektet, så tenkte jeg at du eller andre kanskje har noen tips. 
Min Polar 20 har allerede en helt grei Yanmar motor. 
 Problemet er at disse klakker, bråker og rister mye på lave turtall. 
Båten blir mye brukt til dorging og annen saktekjøring. Derfor ønsker jeg eldrift når jeg kjører sakte, og dieseldrift når det skal gå fortere. 
En enkel løsning hadde jo vært en el- påhenger i tillegg, men jeg vil beholde den klassiske snekke-looken. 
Vet noen om en slik el-påhengsmotor tåler å stå permanent i saltvann?

Da kan jeg jo løse det med et undervannshus med elmotor montert under båten. 
Et annet interessant alternativ er en el-motor, montert parallelt med båtens propellaksel, elektrisk clutch og tannreim mellom motor og propellaksel.
Noen som har noe ide’ eller forslag til løsning på dette?
DC motor og regulator til dette er jo å få tak i på nettet. 
Jeg antar at 1-2 KW skulle holde til ønsket fart.

Redigert av Anders S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støtter litt større påhenger.

-flere sylindere mindre støy.

-'big foot' eller 'high trust' har litt større propell tilpasset saktegående båter.

-bedre lading underveis på de med el-start.

 

Dette var reserveplan for 'tøffeliten' vi hadde for noen år siden, med en ukurant dieselmotor det var umulig å få deler til.

Den holdt dog i vår levetid, så reservelaget var det ikke behov for. El- motor inngikk heller ikke i vår reserveplan. En 4t påhenger er nesten lydløs likevel.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...