Jump to content

behandling av osmose...fytti katta.

beauty of aqua

Recommended Posts

under vinterlagring 2010-2011 var det en kar ved siden av meg som fikk båten sin behandlet for plastpest.

Etter litt frem og tilbake med fuktighetsmåler og funn av væskeholdige blærer på min egen båt,så bestemte jeg meg for og gjøre jobben med behandling selv.

slipte ned hele skroget med vinkelsliper med pussepapir korning 40 i oktober 2011.

Båten ble vasket jevnlig med lunkent vann og høytrykkspyler i en 2 ukersperiode.

Det ble bygget et hus over båten ,og tapet et skjørt rundt nedre del av båten som gikk helt i bakken slik at bunnen ble inni et "rom".

Inn satt to infrarøde lamper på 2 kw hver.

Begynte arbeidet med og bygge opp bunnen igjen for en ukes tid siden og har foreløbig gjort følgende.

-smurt inn laminatet med en tyntflytende gjennomsiktig epoksy.

-mattslipt denne.

-helsparklet bunnen.

-slipt sparkelen plan.

-påført ett strøk med epoksy boldsperr.

Arbeid som gjenstår:

-mattsliping av epoksy boldsperr

-ett strøk til med boldsperr

-mattliping nokk en gang :headbang:

-5 strøk med epoksyprimer

-ett lag hardet bunnstoff

-ett lag selvpolerende bunnstoff

-fytte på båten og gjenta prosessen der støttene har stått.

epoksyen jeg bruker er av merket nm.

noen bilder:

påført blank epoksy

bunn_pauline_048.jpg

bunn_pauline_050.jpg

påføring av eposy sparkelmasse

bunn_pauline_054.jpg

første strøk boldsperer

bunn_pauline_059.jpg

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Hei BoA, ser ut som du har stålkontroll på denne prosessen. Er det din Atlantic som får denne behandlingen? Tar du alt av skroget som har kontakt med vann, eller begrenser du til de områdene hvor du ser det er angrep?

Som M/S Ailos kommer jeg til å følge din tråd med stor oppmerksomhet. Man vet jo aldri selv om man må til med denne jobben.

Hvor mange arbeidstimer estimerer du at denne jobben tar? Virker på meg som vi snakker en jobb på flere hundre timer, pluss at det går med tørketid mellom de forskjellige prosessene du gjør. Hvor lang tid regner du med at dette vil ta totalt?

Jeg er imponert over din kunnskap og innsatsvilje, ønsker deg alt det beste og krysser fingrene for at resultatet blir slik du forventer.

Kommer til å følge tråden med spenning, lykke til med en enorm jobb

• 2 år senere...

Hei,

Jeg har akkurat kjøpt meg en båt som skal opp i høst og jeg må ta denne behandlingen selv. Selger opplyste om dette og prisen var halvert fra orginalpris. Om det var et godt eller dårlig kjøp vet jeg vel til våren når jeg er ferdig :)

Kanskje du kan svare meg på et par ting. Ser du har bygget et hus rundt båten, det var min tanke også. For det er veldig dyrt å ha den inne til tørrlagring. Har dette fungert godt, spesielt med tanke på tørkeprosessen.

Et annet spørsmål, de områdene krybben dekker over. Støttepilarene, hvordan får du fikset de områdene? Har hørt at det bare er ta hele båten når man først er igang. For det ligger ofte osmose latent i resten av båten.

Supert hvis du kan svare meg :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...