Jump to content

Johnson 40hk 85mod stopper

White Sjark

Recommended Posts

Hei:)

Jeg har en Johnson 40hk 85mod.

Sliter litt med denne da motoren sliter litt i starten med å gå på tomgang, samt at etter å ha kjørt i noen minutter på Max gass så "dør" motoren. Etter dette er den litt vrien å starte og den kommer bare opp i et altfor dårlig turtall og veldig dårlig respons.

Eks: 20knop ut og 9knop hjem igjen.

Jeg har byttet olje(det er separat oljetank) fersk bensin, renset forgassere.

Jeg er også helt fersk med det flotte båtlivet men har ikke noe særlig erfaring.

Om noen har noen tips og råd, skulle jeg bli evig takknemlig:)

Som Lars skriver, sjekk at lufteskruen på bensintanken er skrudd opp.

Blæra/blåsa på bensinslangen er det hard eller myk, eller blir den flat når du kjører?

Blir blæra sugd sammen så er ikke luftingen på tanken skrudd opp og du får vakuum.

Blir blæra myk så kan det tyde på at slangen og eller koblingene kanskje ikke er tett og den suger falsk luft og at motor ikke får nok bensin.

Er blæra hard så kan du begynne å sjekke bensinpumpa på motoren at sila der ikke er tett, eller at forgassere ikke er grodd igjen slik at motor ikke får nok bensin.

Sjekk også at choke-spjeldet åpner seg slik at den får den luften den skal ha.

Ha en fin dag

Takker for svar:)

Joda, bensinblæra virker normal den men kunne se ut som om det sprutet ut bittelitt bensin i overgangen blæra-slangen.

Det stoppet opp og skjedde ikke igjen. Kan det lille der være nok til at det kommer luft i systemet?

Lufteskruen er åpen.

Blæra på oljeslangen derimot er steinhard.

Blæra og slangen bør nok være helt tett for å være sikker på at det ikke er det som er feilen.

Du vil nok greie å klemme litt på blæra under kjøring,men du skal ikke kunne klemme den flat med en hånd.

Du har vel et glass med filter inne på motoren før bensinpumpa,sjekk om dette er fullt eller tomt når motoren stopper.

Er dette tomt drar tyder det på at den suger luft et sted bakover mot tanken.

Motoren har ikke gått for varm på noe tidspunkt?

Hvis motoren er varmskjært kan du kunne få samme symptomer som du har nå.

Ikke for å skremme deg,men bare slik at du er klar over det ;)

Redigert av Lars K (see edit history)

Kjølestrålen er bare en indikatorstråle som viser at motor får kjøling, men stak den gjerne opp med en tykk kantklipper tråd, IKKE bruk ståltråd da du kan skade slangen med denne.

Hvis motor har gått varm og skjært seg så vises dette fort med en kompresjonstester, hvis det er stor variasjon på sylindrene så kan det tyde på at den har gått varm.

Jeg har en misstanke om at probleme ditt ligger i drivstoff-systemet.

Ha en fin dag

Da har jeg byttet alle slanger og koplinger slik at nå skal drivstoffanlegget virke bra. Testet båten på sjøen nå og dessverre så skjer samme skiten:(

Motoren går i ca 5min, da blir den varm. Så varm at det ryker heftig i sekundene før den stopper. Da er blokka på stekepunktet. "starthjulet" er lett å snurre rundt og det skal det vel helst ikke være, tyder ikke dette på dårlig komp?

Kan vi konkludere med at motoren er vrak?

Er det kostbart å reparere?

Evt. Om noen vet om noen steder som selger brukte, gode motorer?

Jeg vil på sjøen!

Takk for all hjelp!:)

Hvis motoren din blir så varm som du beskriver så virker det som at den ikke får kjøling, og sikkert ikke har fått det på en stund heller.

SMetallet utvider seg ved varme og dermed så stopper motoren pga varmegang, dette er ikke bra for hverken stempelringer, stempler og ikke minst sylinderveggene.

Hvis du kan svinge motorens svinghjul lett rundt når motor er kald og / eller driftsvarm, tyder det det på svak kompresjon, som kan tyde på skader innin sylinder, da gjerne defekte stempelfjærer, stempler og ikke minst skadde sylindre.Kan selvfølgelig også tyde på skadet og defekt reedventil som ikke tetter skikkelig, men side du skriver at motor blir varm og stopper er det nok dessverre større mulighet for at reedventilene er ok.

Ta med båt/motor til ett lokalt verksted bil eller båt spiller ingen rolle, de tar fort en kompresjonstest på din motor, enten det eller så stikker du opp på Sofienmyr og kjøper deg en komp-tester av dem og sjekker dette selv med den.

Jeg er nok redd motoren din er ferdig, men det er farlig å stille noen "diagnose" uten å ha sett den selv, men symtomene dine tilsier dessverre at motor er ferdig slik du beskriver dette.

Hva det angår pris på å fikse dette, så vil jeg nok tro at de alle fleste verksteder sier at dette ikke er lønnsomt ihht alder kontra kostnad, for det vil fly en del båtlapper ja.

Brukte motorer finner du nok på finn.no eller reis en tur ned på nesset og spør gutta der nede.

PS jeg har en kompresjonstester du sikkert kunne få låne, men da må du hente den i ski.

Send meg en PM hvis det skulle bli aktuelt å låne denne.

Ha en fin dag

Takk skal du ha:)

Stikker opp å kjøper meg en komp.tester (kjekt å ha)

Ja, da er jeg på jakt etter en motor da.

Får dra litt rundt å sjekke om jeg finner en.

Er det en motor å anbefale der ute, sånn i 60-75hk? Brukt!

Båten den skal stå på er en alicraft norwind 18.

Igjen, takk for hjelpa GlennIversen:)

• 2 uker senere...

Hei igjen:)

Da har jeg fått kjøpt meg ny motor (brukt)

Ble en mercury 75hk som jeg synes virker stabil og god.

Men denne må jeg jo få montert på. Vet du, GlennIversen hvor mye nesset eller noen nærliggende verksteder tar for å gjøre jobben med å monter motor m/tilbehør?

Hei igjen:)

Da har jeg fått kjøpt meg ny motor (brukt)

Ble en mercury 75hk som jeg synes virker stabil og god.

Men denne må jeg jo få montert på. Vet du, GlennIversen hvor mye nesset eller noen nærliggende verksteder tar for å gjøre jobben med å monter motor m/tilbehør?

Det er ikke store jobben å montere denne selv, med litt teknisk innsikt regner jeg med at du klarer det,

Er jo bare å ta en telefon, så får du sikkert en ca pris. Men alt avhening av tidsbruk.

Hei igjen og gratulerer med ny motor :thumbsup:

Hva de tar på nesset vet jeg dessverre ikke, men som shark skriver ta gjerne en ringerunde til de eller ravns i båstad og kanskje den båtbutikk/verkstedet i mysen.

Prisen kan nok variere en del her og nå er det vel også høysesong for dem, så det er ikke sikkert de får tatt denne jobben med en gang.

Jobben er ikke så innviklet som folk kanskje tror, så gar du litt teknisk innsikt og verktøy pluss gjerne en tajle for å heise motor opp og ned har du kommet langt på kort tid.

EDIT:

har sendt deg en IM, les denne og svar meg gjerne på mobil

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...