Jump to content

Små trykklufts system ombord i båten !


mateco

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg lurer på om det er noen der ute som har installert noen form for trykkluftssystemer ombord??

 

Har ofte savnet tilgjengelig trykkluft ved forskjellige gjøremål. Av og til bare for å blåse bort støv. Andre ganger for å tømme slanger og rør. Eller for enkel trykkprøvning av forskjellige komponenter.

Kjekt også om man må blåse ren en oljesil/vannfilter, e.l.

 

Ser at Netthandelen auksjonerer billige små 12V luftaggregater.

 

111241.jpg

 

Og disse går vistnok for noen få hundrelapper !!

 

Disse små aggregatene pumpes opp til 8 bar luftrykk i en 3 liters ståltank. Det skulle dekke mine "små-behov" som jeg beskriver over.

 

Videre så synes det som at aggregatet er utstyrt med pressostat (se bildet) som stopper kompressoren selv når arbeidstrykket er oppnådd!

Og med "full-tank" så har man jo "hele" 3 liter 8 bars luft tilgjengelig! Ikke til å sandblåse med, men nok til småtterier som nevnt over ?!?

 

Er det brukanes tro ??

Noen som har prøvet disse, eller tilsvarende ??

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Du får kjøpe litt forskjellig om du først handler. følger du med noen timer får du diverse verktøy og forskjellig fo 1 kroner og rundt der.. Kjøpte meg blå "seiljakke" der for 150 kroner. Meget pen og god.. bruker den daglig.

 

Ikke alt er bra, men mye fungerer. Brukt 2-3000 der siste halvåret jeg. Alternativ til en bytur på lørdag, ble netthandelen et par ganger.. hehe

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

He.. he.., da ble det 12V luftaggregat til den nette sum av kr.251,- :thumbsup:

 

Lenge siden jeg har handla noe på denne auksjonssiden. Sist var for flere år siden, og da havna jeg opp med 20-30 lyseblå Melka skjorter fra luftforsvaret samt en blinkende snurrebass ........

Ble så lett revet med, og som andre skriver... man må jo handle litt mere enn akkurat den gjenstanden man er ute etter. Men alle de skjortene kunne jeg godt ha vært foruten. (De ble nå brukt som arbeidsskjorter så helt bortkasta var de ikke ) :lol:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Grattis;) Ja.. Ordren blir ferdigstilt kl 2 på natta, så fram til da kan du shoppe på samme ordre :flag_bp:

 

De pleier å ha sånne 1 kroners "lokketilbud" for at du skal bestille og få en ordre. Jeg ble lurt av et pent pledd til 1 krone .. hehe..

 

Det hjelper ikke å bo i Kristiansand heller.. Lagere deres er rett borti gata her.. hehe..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
  • 2 uker senere...

Idag kom mitt nye mini-luftaggregat, fra Netthandelen, i posten ! :smiley:

 

Tok den med uti bilen for en test. Starta motor og satte strømforsyningen i sigarett tenneren, og slo på kompressoren.

 

Var spent på hvor lang tid kompressoren trykket opp den 3 ltr. tanken, samt ved hvilket trykk trykkbryteren stoppet/startet!

 

Etter 2 minutter, og ved ca. 8 bar, stanset kompressoren.

Tappet så forsiktig ut trykket og registrerte starttrykk på ca. 6 bar.

 

Kompressoren er oppgitt til å trekke 14A. Vil anta at dette gjelder når den jobber mot 8 bars trykk !?

Motoren er utstyrt med automatisk termosikring som bryter hvis den blir for varm.

 

Er fornøyd :yesnod: med investeringen :thumbsup:

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

I tillegg til nevnte kompressoragregat, så endte jeg også opp med bl.a. dette lufthornet http://www.netthande...jonsid=28351796

(Ikke mulig å navngi link i den nye versjonen??)

111244.jpg

Air Horn SK-380.

Desverre så står det ingen plass hvor stort lufttrykk/mengde som kreves. Det står derimot at det kan installeres på Trucks/Lastebiler, etc.

 

Ser for meg at det da benyttes lufttrykk fra bilens luft-bremse kompressor ???

 

Isåfall, er det noen her inne som har peiling på hvilken trykk/mengde det da er snakk om??

 

Er det i det hele tatt vits i å montere den med det lille luftaggregatet som vist over ??

 

(Ser for meg en liten Bææææært og så vente i to minutter for neste bææært :rolleyes: )

 

:confused:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Trycket i alla enstegskompressorer är väl max ungefär 7-8 bar och det gäller även för fordonssystem.

 

Beträffande luftmängden så har Du sannolikt tillräckligt med luft i tanken så att Du kan ge mistsignal eller blåsa övriga reglementsenliga ljudsignaler.

 

Sen har ju kompressorn tid att bygga upp tanktrycket tills nästa blås.

 

Så det skall nog tillgodose behovet.

Link to post

Da fikk jeg meg et stk. luftkompressor + hengestol + garasjeportal. Dette var jo gøy å være med på, men farlig, farlig da en rives med i budene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Det kan du si glalaks, jeg greide det ikke, la inn ett bud for morro skyld og "vant" auksjonen i går kveld. :rolleyes:

Så blir det å se om kompressoren kan brukes til noe fornuftig.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Litt dum spørsmål , kan hende, men kunne man ikke har brukt trykkluft for "å blåse ut" olje ved oljeskift, istedenfor "å suge opp" med tradisjonelle metoder ? Det er en tanke jeg har hatt opp i hardisken en stund og kunne tenke meg å prøve.

 

Tanken er å bruke egnet lokk (oljeingang)med luftnippel der jeg blåser inn trykkluft, for så å ha egnet slange med slangeklemme i "oljepeilerøret" >>blåse oljen rett fra slangen til en kanne deretter.

 

Har forresten også prøvd med støvsuger: Peilerøret >slange>tett og sterk spilkanne(gammel bensintank)>støvsuger (noe a la vakuminfusjon) ved olje bytte. Gikk utrolig bra og rask !!

Link to post

Fikk meg også et sett med trykkluftutstyr og 20 m slange på rull i går. Men det beste kjøpet igår var byggesett til ett båthus på 40 m2.

 

Kan ikke bli bedre :flag_bp:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Litt dum spørsmål , kan hende, men kunne man ikke har brukt trykkluft for "å blåse ut" olje ved oljeskift, istedenfor "å suge opp" med tradisjonelle metoder ? Det er en tanke jeg har hatt opp i hardisken en stund og kunne tenke meg å prøve.

 

Tanken er å bruke egnet lokk (oljeingang)med luftnippel der jeg blåser inn trykkluft, for så å ha egnet slange med slangeklemme i "oljepeilerøret" >>blåse oljen rett fra slangen til en kanne deretter.

.......

 

Nei, uffa meg ! Ikke prøv på dette !!!

 

I værste fall så risikerer du å blåse diverse pakninger, akseltetninger ut av posisjon ! Dessuten så vil tilført trykkluft bli ventilert ut via veivhus utluftningen !!

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
  • 2 uker senere...

Når det gjelder Netthandelens mini-aggregat:

Da har jeg fått modifisert spiralslangen med hurtigkobling fra BT slik at den passer til utstyr ifra Biltema !

Handla inn en mini-luft-pistol slik at den kan brukes slik den er tiltenkt!

 

Nå lurer jeg på om det er mulig å benuytte dette aggregatet til lakkering ? Noen med formeninger?

 

Og, hva er riktig pris på denne saken? Har fulgt litt med og registrert priser fra litt over 100,- til 500,-

Finnes noe tilsvarende i salg andre plasser, og til hvilken pris ? Litt intressant å vite om prisen man har betalt er akseptabel eller ei!

 

Når det gjelder dette 12V aggregatet så vurderer jeg å modifisere strømtilførselen noe. Er litt skeptisk til "arbeids-pressostaten" og vil sette inn et 30A rele som styres av selve pressostaten. (Ser for meg at den etterhvert vil brennes med startstrøm på 14A v/6bar) Enklere å skifte et brent rele til 29.- enn å skaffe en ny pressostat!!

 

 

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Jeg hørte om noen som brukte trykkluft til å tømme septiktanken. Er det noen her som har erfaring med det? Man må vel selvfølgelig finne ut hvor mye overtrykk tanken tåler og så ha en reduksjonsventil slik at tanken ikke eksploderer... :puke:

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to post

Nei, uffa meg ! Ikke prøv på dette !!!

 

Da var det vist ikke en god idé, nei :) , og takker for varselet. Nå skal jeg prøve tradisjonelle "oljesprøyter" der jeg stikkke innsungingsslange i peile røret . Her kan vel ingenting går gal ? Har ihvertfall prøvd trykkluft som "sidepropell" til "baugstyring" og det funker :) Metoden med støvsuger som vakumpumpe funker veldig bra til oljebytte også og anbefales.

Link to post

Mateco:

 

Detta lilla aggregat ger sannolikt för lite luft för sprutlackering plus att det troligen inte tåler att gå kontinuerligt.

 

 

Arnie:

 

Akta Dig så att Du inte blåser upp tanken. På mina tankar står det t ex instämplat: Max pressure (test) 5 psi. Inte mycket det....

Link to post

Mateco:

 

Detta lilla aggregat ger sannolikt för lite luft för sprutlackering plus att det troligen inte tåler att gå kontinuerligt.

............

 

Takk for svar !

 

Hva da med en slik liten Airbrush sak??

 

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Airbrush/Airbrush-lakksproyte-17373/

 

Ser at i spesifikasjonene så kan den drives av en "minikompressor" evt. egen drivgass patron.

 

Nå tenker jeg vanlig spray-boks lakk. Det er jo ikke all verdens trykk i en slik heller da! ?

 

Til sammenligning så har jeg, med mitt lille luftaggregat, 3 liter 8 bars trykk. !

Iflg. spesifikasjonene så følger der med trykkregulator også !

 

Men det kan jo bli en skikkelig nedtur om regulatoren ikke funker og hele greia eksploderer med en beholder full av rødmaling !!

 

:confused:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

 

Nå tenker jeg vanlig spray-boks lakk. Det er jo ikke all verdens trykk i en slik heller da! ?

 

:confused:

Bjørn

 

Du trenger ikke så mye trykk. Det du trenger er noen liter luft ved jevnt trykk. Det blir vanskelig å lakkere hvis trykket hele tiden går opp og ned på grunn av liten kapasitet på tanken, men selvfølgelig er det mulig.

Du kan bruke en sykkelpumpe til å drive en lakksprøyte, bare du har stor nok tank. Problemet er vel at du blir lei av å pumpe nok luft inn i tanken.

Blir det samme med liten kompressor, du må vente til tanken er full. Har du også liten tank, får du kun lakkert i noen få sekunder før luften er brukt opp.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...