mateco Startet 22.April.2012 Link til dette innlegget Startet 22.April.2012 (redigert) Heisann! Jeg lurer på om det er noen der ute som har installert noen form for trykkluftssystemer ombord?? Har ofte savnet tilgjengelig trykkluft ved forskjellige gjøremål. Av og til bare for å blåse bort støv. Andre ganger for å tømme slanger og rør. Eller for enkel trykkprøvning av forskjellige komponenter. Kjekt også om man må blåse ren en oljesil/vannfilter, e.l. Ser at Netthandelen auksjonerer billige små 12V luftaggregater. Og disse går vistnok for noen få hundrelapper !! Disse små aggregatene pumpes opp til 8 bar luftrykk i en 3 liters ståltank. Det skulle dekke mine "små-behov" som jeg beskriver over. Videre så synes det som at aggregatet er utstyrt med pressostat (se bildet) som stopper kompressoren selv når arbeidstrykket er oppnådd! Og med "full-tank" så har man jo "hele" 3 liter 8 bars luft tilgjengelig! Ikke til å sandblåse med, men nok til småtterier som nevnt over ?!? Er det brukanes tro ?? Noen som har prøvet disse, eller tilsvarende ?? Bjørn Redigert 22.April.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
hjg Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Og disse går vistnok for noen få hundrelapper !! husk og kjekk frakt som sikkert blir rundt 130 kr. til Kristiansund, og ekspedisjonsgebyr som er på 75 kr så vist den går for rundt 150 kr, så blir det fort godt over 300 kr.....mvh: hjg Sitér dette innlegget bruk vest! Link to post
Roger jo Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Har hatt det i mange år. En litt større på 220V. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
glalaks Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Du får kjøpe litt forskjellig om du først handler. følger du med noen timer får du diverse verktøy og forskjellig fo 1 kroner og rundt der.. Kjøpte meg blå "seiljakke" der for 150 kroner. Meget pen og god.. bruker den daglig. Ikke alt er bra, men mye fungerer. Brukt 2-3000 der siste halvåret jeg. Alternativ til en bytur på lørdag, ble netthandelen et par ganger.. hehe Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
mateco Svart 22.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 He.. he.., da ble det 12V luftaggregat til den nette sum av kr.251,- Lenge siden jeg har handla noe på denne auksjonssiden. Sist var for flere år siden, og da havna jeg opp med 20-30 lyseblå Melka skjorter fra luftforsvaret samt en blinkende snurrebass ........ Ble så lett revet med, og som andre skriver... man må jo handle litt mere enn akkurat den gjenstanden man er ute etter. Men alle de skjortene kunne jeg godt ha vært foruten. (De ble nå brukt som arbeidsskjorter så helt bortkasta var de ikke ) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
glalaks Svart 22.April.2012 Link til dette innlegget Svart 22.April.2012 Grattis;) Ja.. Ordren blir ferdigstilt kl 2 på natta, så fram til da kan du shoppe på samme ordre De pleier å ha sånne 1 kroners "lokketilbud" for at du skal bestille og få en ordre. Jeg ble lurt av et pent pledd til 1 krone .. hehe.. Det hjelper ikke å bo i Kristiansand heller.. Lagere deres er rett borti gata her.. hehe.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
mateco Svart 3.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2012 (redigert) Idag kom mitt nye mini-luftaggregat, fra Netthandelen, i posten ! Tok den med uti bilen for en test. Starta motor og satte strømforsyningen i sigarett tenneren, og slo på kompressoren. Var spent på hvor lang tid kompressoren trykket opp den 3 ltr. tanken, samt ved hvilket trykk trykkbryteren stoppet/startet! Etter 2 minutter, og ved ca. 8 bar, stanset kompressoren. Tappet så forsiktig ut trykket og registrerte starttrykk på ca. 6 bar. Kompressoren er oppgitt til å trekke 14A. Vil anta at dette gjelder når den jobber mot 8 bars trykk !? Motoren er utstyrt med automatisk termosikring som bryter hvis den blir for varm. Er fornøyd med investeringen Bjørn Redigert 3.Mai.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 5.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 I tillegg til nevnte kompressoragregat, så endte jeg også opp med bl.a. dette lufthornet http://www.netthande...jonsid=28351796 (Ikke mulig å navngi link i den nye versjonen??) Air Horn SK-380. Desverre så står det ingen plass hvor stort lufttrykk/mengde som kreves. Det står derimot at det kan installeres på Trucks/Lastebiler, etc. Ser for meg at det da benyttes lufttrykk fra bilens luft-bremse kompressor ??? Isåfall, er det noen her inne som har peiling på hvilken trykk/mengde det da er snakk om?? Er det i det hele tatt vits i å montere den med det lille luftaggregatet som vist over ?? (Ser for meg en liten Bææææært og så vente i to minutter for neste bææært ) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
ebonita Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 Trycket i alla enstegskompressorer är väl max ungefär 7-8 bar och det gäller även för fordonssystem. Beträffande luftmängden så har Du sannolikt tillräckligt med luft i tanken så att Du kan ge mistsignal eller blåsa övriga reglementsenliga ljudsignaler. Sen har ju kompressorn tid att bygga upp tanktrycket tills nästa blås. Så det skall nog tillgodose behovet. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 Takk for svar Ebonita ! Da prøver jeg Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Jawik Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 Da fikk jeg meg et stk. luftkompressor + hengestol + garasjeportal. Dette var jo gøy å være med på, men farlig, farlig da en rives med i budene. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
LALUNA II Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Normalt arbeidstrykk på luften i lastebiler ligger på 8-10 Bar Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
glalaks Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 huff.. nå får jeg lyst til å logge på netthandelen igjen.. må stå imot!! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Mariell Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Det kan du si glalaks, jeg greide det ikke, la inn ett bud for morro skyld og "vant" auksjonen i går kveld. Så blir det å se om kompressoren kan brukes til noe fornuftig. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
haugi Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Har også handlet kompressor, pluss en gedigen krabbekoker. Kommer vel til uka tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Pescador1 Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Litt dum spørsmål , kan hende, men kunne man ikke har brukt trykkluft for "å blåse ut" olje ved oljeskift, istedenfor "å suge opp" med tradisjonelle metoder ? Det er en tanke jeg har hatt opp i hardisken en stund og kunne tenke meg å prøve. Tanken er å bruke egnet lokk (oljeingang)med luftnippel der jeg blåser inn trykkluft, for så å ha egnet slange med slangeklemme i "oljepeilerøret" >>blåse oljen rett fra slangen til en kanne deretter. Har forresten også prøvd med støvsuger: Peilerøret >slange>tett og sterk spilkanne(gammel bensintank)>støvsuger (noe a la vakuminfusjon) ved olje bytte. Gikk utrolig bra og rask !! Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Fikk meg også et sett med trykkluftutstyr og 20 m slange på rull i går. Men det beste kjøpet igår var byggesett til ett båthus på 40 m2. Kan ikke bli bedre Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
mateco Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Litt dum spørsmål , kan hende, men kunne man ikke har brukt trykkluft for "å blåse ut" olje ved oljeskift, istedenfor "å suge opp" med tradisjonelle metoder ? Det er en tanke jeg har hatt opp i hardisken en stund og kunne tenke meg å prøve. Tanken er å bruke egnet lokk (oljeingang)med luftnippel der jeg blåser inn trykkluft, for så å ha egnet slange med slangeklemme i "oljepeilerøret" >>blåse oljen rett fra slangen til en kanne deretter. ....... Nei, uffa meg ! Ikke prøv på dette !!! I værste fall så risikerer du å blåse diverse pakninger, akseltetninger ut av posisjon ! Dessuten så vil tilført trykkluft bli ventilert ut via veivhus utluftningen !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 17.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Når det gjelder Netthandelens mini-aggregat: Da har jeg fått modifisert spiralslangen med hurtigkobling fra BT slik at den passer til utstyr ifra Biltema ! Handla inn en mini-luft-pistol slik at den kan brukes slik den er tiltenkt! Nå lurer jeg på om det er mulig å benuytte dette aggregatet til lakkering ? Noen med formeninger? Og, hva er riktig pris på denne saken? Har fulgt litt med og registrert priser fra litt over 100,- til 500,- Finnes noe tilsvarende i salg andre plasser, og til hvilken pris ? Litt intressant å vite om prisen man har betalt er akseptabel eller ei! Når det gjelder dette 12V aggregatet så vurderer jeg å modifisere strømtilførselen noe. Er litt skeptisk til "arbeids-pressostaten" og vil sette inn et 30A rele som styres av selve pressostaten. (Ser for meg at den etterhvert vil brennes med startstrøm på 14A v/6bar) Enklere å skifte et brent rele til 29.- enn å skaffe en ny pressostat!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Arnie Svart 18.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 Jeg hørte om noen som brukte trykkluft til å tømme septiktanken. Er det noen her som har erfaring med det? Man må vel selvfølgelig finne ut hvor mye overtrykk tanken tåler og så ha en reduksjonsventil slik at tanken ikke eksploderer... Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
Jawik Svart 18.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 (redigert) Endte på 400,- + frakt + gebyr Å bruke trykkluft for å tømme septiken kan bli ganske moro - håper jeg ikke ligger ved siden av Redigert 18.Mai.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Pescador1 Svart 18.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 Nei, uffa meg ! Ikke prøv på dette !!! Da var det vist ikke en god idé, nei :) , og takker for varselet. Nå skal jeg prøve tradisjonelle "oljesprøyter" der jeg stikkke innsungingsslange i peile røret . Her kan vel ingenting går gal ? Har ihvertfall prøvd trykkluft som "sidepropell" til "baugstyring" og det funker :) Metoden med støvsuger som vakumpumpe funker veldig bra til oljebytte også og anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 18.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 Mateco: Detta lilla aggregat ger sannolikt för lite luft för sprutlackering plus att det troligen inte tåler att gå kontinuerligt. Arnie: Akta Dig så att Du inte blåser upp tanken. På mina tankar står det t ex instämplat: Max pressure (test) 5 psi. Inte mycket det.... Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 18.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 Mateco: Detta lilla aggregat ger sannolikt för lite luft för sprutlackering plus att det troligen inte tåler att gå kontinuerligt. ............ Takk for svar ! Hva da med en slik liten Airbrush sak?? http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Airbrush/Airbrush-lakksproyte-17373/ Ser at i spesifikasjonene så kan den drives av en "minikompressor" evt. egen drivgass patron. Nå tenker jeg vanlig spray-boks lakk. Det er jo ikke all verdens trykk i en slik heller da! ? Til sammenligning så har jeg, med mitt lille luftaggregat, 3 liter 8 bars trykk. ! Iflg. spesifikasjonene så følger der med trykkregulator også ! Men det kan jo bli en skikkelig nedtur om regulatoren ikke funker og hele greia eksploderer med en beholder full av rødmaling !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ehak Svart 18.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 Nå tenker jeg vanlig spray-boks lakk. Det er jo ikke all verdens trykk i en slik heller da! ? Bjørn Du trenger ikke så mye trykk. Det du trenger er noen liter luft ved jevnt trykk. Det blir vanskelig å lakkere hvis trykket hele tiden går opp og ned på grunn av liten kapasitet på tanken, men selvfølgelig er det mulig. Du kan bruke en sykkelpumpe til å drive en lakksprøyte, bare du har stor nok tank. Problemet er vel at du blir lei av å pumpe nok luft inn i tanken. Blir det samme med liten kompressor, du må vente til tanken er full. Har du også liten tank, får du kun lakkert i noen få sekunder før luften er brukt opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.