Espen1978 Startet 22.April.2012 Del på Facebook Startet 22.April.2012 Fant ut idag at "haifinnen" jeg har kjøpt hos maritim som er syrefast, er levert med skruer, skiver og muttere laget av et mindre edelt metall.. Regner med det er rustfritt, men de vil jo vare langt kortere enn rustfritt egentlig gjør når de brukes sammen med syrefast. Mulig det varer lenge nok for de fleste, men når man kjøper noe som er syrefast regner man vel med at alt er syrefast, ikke bare hoved-delen..? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Det er ikke uvanlig at mye av de skruene man finner ombord er A2 (304) istedet for A4 (316) som det bør være når utstyret er laget for korrosive maritime omgivelser. Å si at levetiden blir langt kortere er nok en overdrivelse men det er irriterende nok å gå med rustvasken med ujevne mellomrom og tørke av denne rusthinnen som ofte danner seg på overflaten på utstyr som er rustfritt men ikke syrefast. Prisforskjellen er heller ikke veldig stor på A2 og A4 når det gjelder skruer så det er noe merkelig at man ikke velger den høyeste klassen til maritimt bruk. Når det er sagt skal man være klar over at mye av det materiellet som kalles "syrefast" til fritidsbåtbruk i dag kommer fra Asia og holder ikke den materialspesifikasjonene som det skal iht. merkingen. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Enig med inlegg ovenfor. Er det noen som har bilder av A2/A4 skruer som står i samme applikasjon hvor denne forskjellen er merkbar? Sitér dette innlegget Link to post
Espen1978 Svart 22.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2012 Litt av poenget mitt var at rustfritt brukt på rett måte nok er tilnærmet evigvarende, men ilag med syrefast er det ikke.. hvor lenge har jeg ikke, og kommer ikke til å forske på. Og hovedpoenget er at når de skriver syrefast skal alt i pakken være det, det forventer i alle fall jeg, har også opplevd karabinkroker fra biltema som er merket med 316, hvor fjær-splinten inni der ruster som bare det. Jeg vil at alt jeg monterer på båten skal være i samme metall, slik at det om mange år er like lett å skru av uten å ødelegge noe. For det har jeg opplevd allerede, når metall råtner over tid fordi det er brukt ilag med edlere metall. Jeg synes de heller burde levere haifinnen uten skruer, slik at folk kunne velge selv og da være obs på det. A2 Rustfritt skal etter hva jeg vet ruste av seg selv i maritimt miljø, og da vil prosessen eskalere ilag med A4 Syrefast.. Tar gjerne imot en annen forklaring, påstår ikke at jeg vet best her altså ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.