Jump to content

Eberspächer DL 5 starter ikke


jonjul

Recommended Posts

Hei,

 

Klar for båtsesong men får ikke sving på varmeren, Eberspächer DL 5..

 

Ved første forsøk startet viften, men stoppet uten å tenne.

 

Forsøkte så å starte flere ganger uten å lykkes - da staret ikke viften heller.

 

Jeg ventet til dagen etter, batteri var nå fult. Varmeren starter fremdeles ikke :confused: :confused: .

 

Har feilsøkt:

- Sjekket spennning på varmer ok.

- Diesel punpe starte ikke..

 

Ved start på display virker det som ikke det aktiveres signal i varmeren - alt ifbm varmer/pumpe er taust :headbang: ..

 

Noen som har tips til feilsøking? kan det være deffekt kretskort?

 

Fant ikke noen sikring på selve varmeren, slik det er med rød knapp på eldre varmere.

 

Håper på noe tips :thumbsup:

Link to post

Har tidligere ved en anledning måtte bytte dieselpumpe etter at varmeren hadde stått lenge uten bruk da denne varmeren var en ren stdby varmer og ikke i normal bruk. Varmeren var vel 4 år gammel da og pumpen startet ikke under tenningsprosessen. Var gjort på noen få minutter å bytte saken og den var ikke særlig dyr heller. Men det kan jo være andre årsaker her. Sjekk spenningen til pumpa først.

Link to post

FÅ installert den styringsenheten som heter 801 i samme slengen. Da kan du lese av feilkoder og finne ut av dette raskt :smiley: Ikke minst slette feilkoder.

 

Jeg er ganske sikker på at etter tre mislykkede startforsøk må feilkoder slettes før du kan starte på nytt

 

Reparasjonshåndbok ligger på termomarin.no

 

Jeg tipper at du har brudd på glødetråd - det er den vanligste feilen :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hvis den virket før opplag, kan det være at du har fått tett slange dvs at uttaket i tanken er gått tett. Det er trangt "kaliber" så det skal ikke mye til. Jeg har lagt min om til å hente filtrert diesel fra et CAV-filter i stedet for eget uttak på tanken. Mye bedre løsning.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

D5L varmeren har hatt nokre feil på kretskort som hovedkabelen er koblet til. Skru på varmeren som vanlig, og så tar du forsiktig rundt hovedkabelen heilt inne ved varmeren, og løfter opp litt, riksle litt forsiktig. Eg har vert borti at loddinger på kabelsko for tillobling av kabel på kretskortet har sprukket.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Henger meg på denne tråden da jeg har samme problemet selv.Kan pumpa være gåen selv om det kommer liv i den når jeg tok den ut og satte strøm på den? Satte den inn igjen og etter noen forsøk så startet den.Prøvde igjen etter et par dager men da var det helt dødt.Er strøm på ledningen inn til pumpen.Min varmer heter D3L.

Link to post
  • 3 uker senere...

Da har jeg fått liv i varmeren, med provisorisk diesel tank.

Viser seg at strekket fra pumpe til tank trekker falsk luft.

Umulig å komme til tilkobling på topp av tanken( liggere ytterst iskåttet bak motor..)

Lurte på om noen har erfaring på uttak med Y stykke i forkant av forfilter til en av motorene?? Funker det? Blir jo fort sug her ved start av motor..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...