jonjul Startet 22.April.2012 Del på Facebook Startet 22.April.2012 Hei, Klar for båtsesong men får ikke sving på varmeren, Eberspächer DL 5.. Ved første forsøk startet viften, men stoppet uten å tenne. Forsøkte så å starte flere ganger uten å lykkes - da staret ikke viften heller. Jeg ventet til dagen etter, batteri var nå fult. Varmeren starter fremdeles ikke :confused: . Har feilsøkt: - Sjekket spennning på varmer ok. - Diesel punpe starte ikke.. Ved start på display virker det som ikke det aktiveres signal i varmeren - alt ifbm varmer/pumpe er taust .. Noen som har tips til feilsøking? kan det være deffekt kretskort? Fant ikke noen sikring på selve varmeren, slik det er med rød knapp på eldre varmere. Håper på noe tips Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Har tidligere ved en anledning måtte bytte dieselpumpe etter at varmeren hadde stått lenge uten bruk da denne varmeren var en ren stdby varmer og ikke i normal bruk. Varmeren var vel 4 år gammel da og pumpen startet ikke under tenningsprosessen. Var gjort på noen få minutter å bytte saken og den var ikke særlig dyr heller. Men det kan jo være andre årsaker her. Sjekk spenningen til pumpa først. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Sjekk kablene/ mål strøm tilførsel til diesel pumpa. Får ikke den strøm, starter ingenting Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Havde tilsvarende symptomer. Der var det viftemotoren der var gået. Et søg her på BP på eber giver en del resultater om tilsvarende problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 (redigert) FÅ installert den styringsenheten som heter 801 i samme slengen. Da kan du lese av feilkoder og finne ut av dette raskt Ikke minst slette feilkoder. Jeg er ganske sikker på at etter tre mislykkede startforsøk må feilkoder slettes før du kan starte på nytt Reparasjonshåndbok ligger på termomarin.no Jeg tipper at du har brudd på glødetråd - det er den vanligste feilen Redigert 22.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 Hvis den virket før opplag, kan det være at du har fått tett slange dvs at uttaket i tanken er gått tett. Det er trangt "kaliber" så det skal ikke mye til. Jeg har lagt min om til å hente filtrert diesel fra et CAV-filter i stedet for eget uttak på tanken. Mye bedre løsning. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 test pumpa med + og - fra batteri på kontaktene. Samma kva polaritet. Du må pulse kabelen bortpå så kommer det eit knepp i pumpa for kva gang den får strøm :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jonjul Svart 22.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2012 Kan jeg slette feilkoder selv på dagens display (ikke 801). Fant ikke hånbok på termomarin.no Takk for tips så langt. Ser jeg om glødetråd er gåen? eller kan jeg måle Ohm over glødeplugg? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.April.2012 Del på Facebook Svart 22.April.2012 D5L varmeren har hatt nokre feil på kretskort som hovedkabelen er koblet til. Skru på varmeren som vanlig, og så tar du forsiktig rundt hovedkabelen heilt inne ved varmeren, og løfter opp litt, riksle litt forsiktig. Eg har vert borti at loddinger på kabelsko for tillobling av kabel på kretskortet har sprukket. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 23.April.2012 Del på Facebook Svart 23.April.2012 Du må ha 801 for å lese og slette feilkoder. Eller få servicemanntil å gjøre det Du er ikke i tvil om glødepluggen er røket. Tar 5 minutter å skru den ut. http://termomarin.no/ext/Bruksanvisninger.aspx http://termomarin.no/pdf/eber/Eber_D5LC_feilsoking_og_reparasjon.pdf http://termomarin.no/pdf/eber/Airtronic_D5_hg_252361050000_stoer_SE_9055_04_2008.pdf Sitér dette innlegget Link to post
jonjul Svart 26.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2012 Fikk varmeren tilbake fra verksted i dag, defekt diesel pumpe. Byttet pumpe, service og slettet feilkoder som sperret oppstart :yesnod: . Kostet ca 4500,- da er den igang igjen Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Da er det nok servicen som står for hoveddelen av prisen. Jeg kjøpte ny pumpe til noen hundrelapper da jeg hadde samme feil som du og moterte den selv på 5 minutter da den ene av mine varmere fusket. Men greit med en service også om den har vært i drift en stund. Sitér dette innlegget Link to post
phjens Svart 27.April.2012 Del på Facebook Svart 27.April.2012 Henger meg på denne tråden da jeg har samme problemet selv.Kan pumpa være gåen selv om det kommer liv i den når jeg tok den ut og satte strøm på den? Satte den inn igjen og etter noen forsøk så startet den.Prøvde igjen etter et par dager men da var det helt dødt.Er strøm på ledningen inn til pumpen.Min varmer heter D3L. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.April.2012 Del på Facebook Svart 27.April.2012 Starter vifta når du slår på varmeren? eller er helt dødt, helt dødt ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
phjens Svart 27.April.2012 Del på Facebook Svart 27.April.2012 Vifta starter. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.April.2012 Del på Facebook Svart 27.April.2012 Off da. Sjekk om din varmer har "reset"knapp, at alle kabler har god kontakt. Den begynner neppe å pumpe diesel dersom den ikkje får fyr på glødepluggen, så det må sjekkes. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
phjens Svart 27.April.2012 Del på Facebook Svart 27.April.2012 Vet du hvor resetknappen eventuelt sitter henne da? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 27.April.2012 Del på Facebook Svart 27.April.2012 Da jeg hadde D5 mener jeg at jeg fikk den resatt ved å koble fra hverandre kontaktene ved varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
jonjul Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Da har jeg fått liv i varmeren, med provisorisk diesel tank. Viser seg at strekket fra pumpe til tank trekker falsk luft. Umulig å komme til tilkobling på topp av tanken( liggere ytterst iskåttet bak motor..) Lurte på om noen har erfaring på uttak med Y stykke i forkant av forfilter til en av motorene?? Funker det? Blir jo fort sug her ved start av motor.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.