Ribtjenester Startet 23.April.2012 Link til dette innlegget Startet 23.April.2012 Hei hva dekker egentlig medlemskapet? Står mye fint på hjemmesiden, men hva snor de seg unna vedr godt sjømanskap osv. Hva ligger under godt sjømanskap? Bensintom: Tau i Propellen. Motorhavari, pga dårlig vedlikehold: uforsiktighet, eks gå på grunn. det er vel dårlig sjømanskap og ikke følge kartet. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Kristian_H Svart 23.April.2012 Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 tenkte på det samme da jeg fikk Loggen og klistremerkene for 2012. Virker som at selve medlemskapet blir mer for å støtte de, og at man må betale for mer og mer? Sitér dette innlegget Link to post
-Shark- Svart 23.April.2012 Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 Så hvis man betaler totalmedlemskapet så har man ikke fri assistanse? Mener det sto noe med inntill 3 timer fri assistanse. Om man ikke skulle få start som følge av strømmangel, gått tom for drivstoff eller lignende burde det vel være assistanse for dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.April.2012 Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 (redigert) Les loggen. Det er den mannskapene følger+at vi gir litt ekstraservice om det passer seg, hvilket det ofte gjør. Ella, det du skriver anser jeg er dekket, samme med Shark. Ved assistanse dekkes slep til nærmeste havn der du kan få videre hjelp. Ligger du i trygg havn der du kan få hjelp og vil bli slept hjem dekkes ikke det. Da må du betale. Redigert 23.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Men hvor mye av det som står over dekkes av en god forsikring? Kanskje Redningsselskapet og forsikringsselskapet deler kostnadene seg imellom mens kundene betaler dobbelt opp? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 24.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Jeg har en pågående tvist med de, jeg gikk tom ved digerud brygge, tankmålerenb hadde hengt seg opp og sto på halv tank. jeg sa til de at måleren sikkert var blitt ødelagt. Har hatt mange mailer med er representant fra de hvos de står på sitt at det er dårlig sjømannskap og ikke ha nok drivstoff. jeg har prøvd og få de til og begrunne det, og om det er dårlig sjømannskap og gå på grunn også? Stort sett alle berginger skyldes jo menneskelig svikt, om det er dårlig vedlikehold eller uforsiktighet. De svarer bar at de er til Klippet ut fra mail: Redningsselskapet jobber kontinuerlig for å sikre drift slik at vi kan være tilstede å gi nødvendig hjelp når folk er i nød på havet, uansett om de er medlemmer eller ikke. Medlemskapene bidrar til en forutsigbar drift, flere tilgjengelige og bedre skøyter og en omfattende sjøvettopplæring av barn og ungdom. Skjønner at vi støtter osv. men utover det, hvorfor skal jeg være medlem? NSSR er informert om tråden. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
finnmarken Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 (redigert) Lå du fortøyd ved brygge da du merket at du var tom for drivstoff? Regner vel egentlig med at du fikk stopp ved Digerud brygge. Men hva krever de da? Redigert 24.April.2012 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 24.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 jeg kjørte og fikk stopp fikk tak i en bøye 10 meter utenfor digerud, som er 250m bortenfor hjemmehavn. de krever at jeg betaler ca 4000,- jeg foreslo at de kunne dra meg inn til brygga mi bare, men siden de var der slepet de meg til Sætre. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Salt Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Uansett kan du vel ta opp utgiften med reiseforsikringa di, tenker jeg. Det var åpenbart teknisk svikt i utstyret om bord som gjorde et du la ut, slik du beskriver det. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Havlengt Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Meinar å hugsa at medlemsskapet var differensisert tidlegare, no er det ein kategori " totalmedlem", - er det nokon som kjenner bakgrunnen for dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 (redigert) Hvorfor i all verden slepte de deg til Sætre? Det må jo være 3-4nm. Høres merkelig ut når bryggeplassen din var et steinkast unna. Redigert 24.April.2012 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
finnmarken Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Sætre er kanskje nærmeste sted for drivstoff? Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Det var da en merkelig fremgangsmåte da Ella. Hadde jo vært vesentlig enklere å dratt deg inn i havna, og du kunne hentet diesel med jerrykanner. Håper dette løser seg, det er jo som JanP sier, en teknisk svikt dette her, og langt fra noe dårlig sjømannskap. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Johannes Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 På hjemmesien til NSSR står det slik: " Medlemsfordeler Assistanse ved driftsstans på sjøen og i uthavn Assistanse innenfor tre timer totalt (inkl kjøring med redningsskøyta tur/retur skøytestasjonen) i Norge og Sverige. •Slep til nærmeste havn med veiforbindelse og mulighet for videre assistanse. •Hjelp og dykkerassistanse ved driftsstans og når hovedanker sitter fast Assistanse ved driftsstans i havn med offentlig veiforbindelse Assistanse innenfor tre timer totalt (inkl kjøring servicebil tur/retur Falck-stasjon) i Norge, Sverige og Danmark. •Starthjelp •Pumping av båt •Nødfylling av drivstoff •Hjemtransport av mannskap ved totalhavari " Kan ikke se noe med liten skrift. Men har en erindring til at det tidligere sto noe om at assistanse pga. tom for drivstoff ikke var dekket... Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 (redigert) I loggen "2012" (som du får tilsendt ETTER at du har betalt medlemskontigent) står skrevet under Totalmedlem - Medlemsbetingelser: "Assistanse som medlemsfordel forutsetter at fritidsbåten er sjødyktig og utstyrt i henhold til gjeldende regeleverk " Da kan man jo selv fundere på hva NSSR legger i disse begrepene; sjødyktighet og gjeldende regelverk ! Er det opp til skipsfører på NSSR's skøyte ?? Videre står å lese i Loggen 2012: "Medlemskapet dekker ikke assistanse iht. gjeldende lover eller ytelser som blir dekket av båtens forsikring" Til Ella; Sjekk båtforsikringen din om den dekker "assistanse"! Hos Gjensidige er egenandel ved "assistanse" 500,- (Altså; Ikke gratis for meg som har min båtforsikring der og samtidig totalmedlem hos NSSR!!) Bjørn Redigert 24.April.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
optimax 150 Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Men hvis man da har kaskoforsikring og egenandel på 500,- ved redning/assistanse så er jo det billigere å bruke forsikringen enn å være medlem av nssr? Når ella er totalmedlem av nssr og får krav på 4000,- for assistanse så må det jo være billigere å ta det via forsikringen hvis han da har kasko slik jeg forstår dette. Så i praksis så støtter man bare nssr med en sum og uansett om man er medlem eller ikke så må man betale for assistanse? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 (redigert) Det at en båt er sjødyktig kreves vel i de aller fleste forsikrings vilkår også. Men hvilke lover er det referer til? Hvilke lover er det som regulerer at assistanse ikke dekkes?? Optimax 150: Slik det har vert praktisert har NSSR assistert medlemmer, og ofte strukket seg langt for å hjelpe uten å kreve betaling. Kanskje har Ella. truffet noen som hadde en dårlig dag. Håper ikke det er uttrykk for en ny holdning. Redigert 24.April.2012 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 (redigert) Min forsikring (IF) dekker båtredning uten egenandel. Sett bort fra at NSSR gjør en viktig jobb og bør støttes uavhengig av min forsikring sånn sett, så trenger jeg jo ikke medlemskap....spesielt hvis jeg allikvel faller ned på akkurat samme behandling som den som har medlemskap, eller hur? I vilkårene er det tydelig definert hva som kan medføre at det ikke dekkes og det er ikke den type forutsetning som er blitt tatt for din del, Ella. Sålangt jeg oppfatter det. SITAT: "Båtredning Ved avtale om kaskoforsikring dekkes i tillegg rimelige utgifter til slep til nærmeste trygge fortøyningssted etter plutselig og uforutsett uhell som fører til at fartøyet ikke kan seiles/- kjøres videre." Redigert 24.April.2012 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Frøken Fryd Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Var dumt at de slo sammen de to medlemskapene, vet ikke lenger om jeg skal være medlem. Ønsker ikke å støtte liksom-redningsoperasjoner. Det hadde vert bedre om de som fikk hjelp til fille-ting fikk en liten regning i posten, ikke for å loppe de men for å motivere til egeninnsats før man opptar redningskøyten. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Trur ikkje at "Frøken Fryd" er åleine med dei tankane der... Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Jeg tror at "Ella"s driftsstans dekkes av reiseforsikring heller enn av kasko. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Ribtjenester Svart 24.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 De står på sitt at dette er dårlig sjømannskap, noen mailer etter dette beklaget de at de hadde utrykket seg feil. Vedr dårlig sjømannskap, og at det sto hva godt sjømanskap i loggen var. Har egentlig lyst til og legge ut helle korrespodansen men føler at det ikke er riktig. De sier også at det ville være negativt for RS og kunden dersom absolutt all informasjon som har eller kan ha en betydning for medlemskapet hadde vært pressentert i alle mulige sammenhenger. Jeg har desverre meldt meg ut av NSSR fra neste år, da jeg allerede har betalt for i år. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Mouche Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Min erfaring er at tankmålere i båt er meget "konservative" hvilket i praksis betyr at hvis måleren f.eks viser halv tank så er den kanskje heller 60/65% full og hvis det viser seg at tanken faktisk er helt tom så antyder det at man ikke følger godt nok med mht når man fyllte, hvor mye, hvor langt man har kjørt osv for jeg synes faktisk at det burde være ganske unødvendig å gå tom for bensin enten det er på veien eller til sjøs. Til sjøs får det jo også potensielt langt større konsekvenser. Jo mere denne "forsikringen" skal dekke jo dyrere blir den og jo mindre interessant blir det siden man da også skal betale for alle andre nokså unødvendige bruk av tjenestene deres. Jeg har også tatt konsekvensen av det og sagt opp medlemsskapet selv om det her på forumet er som å banne i kirken! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
baatsman Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Hadde ikke gitt meg på denne. Her hadde jeg kjørt hardt. Og hvis ikke det når frem hadde jeg lagt det ut her. Regner med at begge parter står for det de skriver. Når er det en trenger NSSR? Ved blandt annet teknisk feil. Og hva er dette? Får en motorstopp kreves det kopier av siste service? Synes dette krever en forklaring på hva en kan forvente seg av NSSR. Da synes jeg heller at NSSR har noen diesel/bensin kanner ombord i båtene, slik at en kan komme seg til nærmeste kai, når dette er praktisk mulig. NSSR er havets NAF. Smekket igjen dørene med nøklene inne i bilen, kostet ikke noe det. OG det var min egen feil! Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
mateco Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 De står på sitt at dette er dårlig sjømannskap, noen mailer etter dette beklaget de at de hadde utrykket seg feil. Vedr dårlig sjømannskap, og at det sto hva godt sjømanskap i loggen var. .................... Formoder at NSSR her refererer til Loggen 2012, s.30 "Ofte stilte spørsmål" SP: "Dekker medlemskapet motorstans på grunn av tom drivstofftank ? SV: "I utgangspunktet er det dårlig sjømannskap når du ikke har sørget for å ha tilstrekkelig drivstoff. Derfor blir du fakturert når redningsskøyta må gi assistanse på grunn av tom drivstofftank." Men, utifra dine egne utsagn ovenfor, så var du ikke klar over dette da tankmåler viste feil, og at du også informerte skøyta om dette !?? Synes NSSR opptrer arrogant og grådig i denne saken! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.