Jump to content

Val av kjølekompressor?

Ask

Recommended Posts

Hei

Kjølekompressoren vår har tatt kvelden og må skiftast.

Tidlegare så har eg misjonert for vasskjølt kompressor, men av pengehensyn så blir det ein luftkjølt.

Boksen vår er 160-170 liter og ok isolert.

Det står m.a. mellom denne:

http://www.termomarin.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=216

med Danfoss BD35F kompressor.

og denne:

http://www.termomarin.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=225

med Danfoss BD50F kompressor.

Er det einkvan med synspunkt på kva eg bør velja?

Andre forslag?

Eg er takksam for svar.

Ask

Dette er avhengig av så mange variabler at det er tilnærmet umulig å gi noe svar.

Det naturlige er vel å gå ut fra kompressoren du hadde før? Hvis det er en Danfoss er det mest sannsynlig inverteren, ikke selve kompressoren, som er defekt. Tidligere hadde Danfoss bytteordning, mulig det er slik enda.

Ellers blir som batterilading, har man bare god tid vil selv den miste lader fungere uansett hvor stor batteribanken er.

Hei og takk for svar.

Thermostaten har tatt kvelden og eg rakk å kjøpa ein ny frå UK, men før eg rakk å motera den så gjekk ikkje kompressoren meir.

Greiene er 17 år så eg skiftar heile anlegget.

Du har heilt rett i at det er mange variablar og at det er lurt å ta utgangspunkt i den gamle kompressoren.

Diverre så er modellnummeret på den borte.

Det vil vera til hjelp for meg om medlemmar her som har montert kompressor fortel litt om sine erfaringar og storleik og isolering av kjøleboksane sine.

Ask

Den billigste av dem er for kjølebokser opp til 125L, så om din er på 160-170L er det vel smartest å gå for den dyre som er laget for bokser opp mot 260L.

Du vil da kunne ha termostaten lavere (ikke i temp, men på tallskalaen) og den vil ikke gå like lenge hver gang den starter.

Jeg byttet til en danfosskompressor etter at både min vannkjølte og luftkjølte tok kvelden.

Jeg husker ikke akkurat hvilken det var, men sikkert noe alla den billigste du viser til. Det jeg har merket meg etter monteringen, er at det blir veldig varmt i skottet der kompressoren står. På varme dager, går den veldig lenge hver gang den starter, noe som igjen betyr høyt strømforbruk. Jeg gjorde en test i fjor sommer på en av de varme dagene.

Jeg målte temperaturen i skottet der kompressoren står og noterte meg antall ganger den startet og hvor lenge den gikk hver gang over en periode på 15 minutter. Så åpnet jeg skottet slik at den varme luften som ble produsert av kompressorden slapp ut lettere enn bare gjennom luftekanalen jeg hadde der. Så gjentok jeg testen og kompressoren gikk et par ganger mindre i løpet av kvarteret, men den største forskjellen var at den gikk i mye kortere perioder de gangene den startet.

Planen for i år, er derfor å få montert en 20"s datavifte i paralell med viften på kompressoren for å trekke oppvarmet luft ut av skottet der den er montert.

Jeg vet ikke om mitt noe i overkant lange innlegg var mye til hjelp, men jeg ville nok ikke kjøpt en som er underdimensjonert om jeg var deg. Dette er jo noe som varer en god stund, og da blir vel prisforskjellen mindre viktig enn hvor effektiv kompressor du velger.

RSL

(PS: jeg skulle helt klart etterisolert boksen min også, men det er et annet prosjekt)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Du bør velge den største, og som RSL sier, er det veldig viktig at kompressordelen blir kvitt varmen. Jeg har den største kompressoren på en godt isolert boks på 100liter, og det fungerer utmerket.Med vårt bruksmønster, blir boksen lempet full med varer som trenger kjøling, når vi handler i ferien. Da er det godt å ha et aggregat med stor kapasitet, som er ferdig med det meste av kjølejobben(lading fra motor)når vi har kommet dit vi skal.Da blir strømforbruket fra batterier utover dagen mindre.Har et snittforbruk i døgnet på 35-40Ah, og med diodepærer i lys, er det nok boksen som står for det meste. Det er jeg fornøyd med i hvertfall. :thumbsup:

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...