Jump to content

kan eg bruke 3 batterier på 24 volt anlegg?

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Fordi når man har tappet 200ah (v/24v) så er det ene batteriet tomt. Selv om man da har 100ah igjen (v/12v) på den andre halvparten av banken vil man ikke klare å få det ut som 24v gjennom et tomt batteri.

Ein meir sannsynlig utgang av den saken er at på grunn av at der vert ulik størrelse på dei to halvdelane av batteriet, so vil den minste delen få problem med kronisk overlading, mens den største delen aldri vert heilt opplada. Begge deler fører til sterkt forkorta levetid for batteria. Når du so skal setja to brukte, men like store batteri i seriekobling for å få 24 volt, so er det ein god ide å først paralellkobla batteria på ein 12 volt lader, og lada dei heilt opp med den. Dermed har dei lik ladetilstand når dei vert kobla i 24 volt, og kan dermed utnyttast bedre, og få bedre levetid.

Magne

De er ladet og sjekket. Ligger på 12.98 begge to, etter 1mnd kvile.

Er det nokon som kan hjelpe meg å "synse" litt på riktig løsning her...

Med to x 150 Ah seriekoblet i 24 volt, så får eg 150Ah disponibelt, og kan benytte inntil 70% av det. Det skulle gi ca 100Ah eg kan tappe av før bunn er nådd.

Dersom eg kobler de i paralell til 12volt, så dobler Ah seg. Og da ville eg kunne benyttet over 200Ah før bunn var nådd.

Burde eg flyttet meir utstyr over til 12V og satset på det. Og så hatt 24V som "arbeidsstrømm" når motor går.

Det elektriske i båten er litt snålt fordelt.

På 24 volt går vindusviskere, eberspëcher,6 av 12 lamper, lanterner, lensepumpe,start av motor,trykkvann,

På 12 volt driver eg sirkulasjonepumper, defroster, 6 av 12 lamper, toalett, intrument+instrumentlys, kjøleskap,gløding til motor?! og ankerwincher(ikkje tilkoblet ennå)

Skal studere litt til, men eg trur eg husker riktig sånn ca

Hvilket batteribank burde være den "flotteste" ?

Man får jo kjøpt trafoer som lager 12 av 24, så eg kan jo få alt over til 24V banken om eg vil. Fjerne ein dynamo, og bare ha ein batteribank. ...Men ønsker minst mulig arbeid i år.

Tips? :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Om eg skal drista meg til å foreslå noko radikalt, so ville det vera enten å byggja det heile om til 12 volt, eller å byggja det heile om til 24 volt. Å ha begge deler i ein båt, syns eg hører vanskelig og rotete ut. I begge tilfeller fins der pro et kontra, so eg vil foreslå å begynne i den enden at ein prøver å beregne arbeidsmengde og kostnad ved dei forskjellige alternativa.

Magne

Enig med dinamo ja.... Men det er nykjøpt båt, så eg vil bruke denne sesongen på å finne ut kva som er greiest å gjera. Men eg fikk med på kjøpet en 12V batteribank som faller til 7 volt etter to dager uten landstrøm...så derfor må eg ombord med batterier. Og sidan eg har stående de tre batteri som eg har nevnt, så vil eg montere de der de gjer best nytte.

På 24 volt er det to små startbatterier på 80 ah. Det er vel ikkje det heilt store å drive Eber med en helg....

Men det heller litt i mot 2x150ah i serie, og 1x 200ah aleine på 12v.

Glimrende Hegra ! Er det sånn det er så skal vel 150 ah klare seg på 24V en stund :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du dobbler ah ved paralellkobling i forhold til serie, men du har like stor driftstid med 24 volt. La oss si du bruker 60 watt på lys. 60 : 12 = 5 amp.

60 : 24 = 2,5 amp.

Altså teoretisk samme resultat i antall ah enten du har 12 eller 24 volt.

Dette er fullstendig korrekt, både i teoretisk og praktisk bruk

Magne

Redigert av Dinamo (see edit history)

Nå må jeg få lov til å arrestere dere hegra og Dinamo. Det blir ikke samme antall amperetimer (Ah). Står den 60W lampen på i 3 timer, vil en ved 12V (og 5A) ha brukt 5×3 = 15Ah. Ved 24V (og 2,5A) vil en ha forbrukt 2,5×3 = 7,5Ah. Men i begge tilfellene vil en ha brukt det samme antall wattimer, 60×3 = 180Wh.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Håper du ikke tok det ille opp. Men det er jo mange andre som synes dette er tung materie.

At et 200Ah batteri på 12V gir samme driftstid ved samme belastning som et 100Ah batteri på 24V,

er nemlig et mysterium for mange.

Vi er ikke alle elektroingeniører og lignende. Noen er bokholdere og andre er konditorer osv.

Jeg har rimelig god peiling på strøm, men null peiling på å pynte en kake!

Lars H. :wflag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...