Sjeldenutpå Startet 23.April.2012 Link til dette innlegget Startet 23.April.2012 Eg har eit 200Ah og to 150Ah batteri stående, som eg har lyst å sette i båten på 24 volt. Kan eg koble de to 150Ah i paralett først, og så koble de i serie med det på 200Ah ? Kor mange Ah vil i så fall den 24V banken bli på? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JRK Svart 23.April.2012 Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 200 Ah Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 23.April.2012 Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 Hvorfor blir det ikke 250 (v/24V)? Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 23.April.2012 Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 Fordi når man har tappet 200ah (v/24v) så er det ene batteriet tomt. Selv om man da har 100ah igjen (v/12v) på den andre halvparten av banken vil man ikke klare å få det ut som 24v gjennom et tomt batteri. -Magnar- Tapatalk @iPhone Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Strekkfisken Svart 23.April.2012 Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 (redigert) ..og hvis du tapper den konstellasjonen litt for mye så ryker sannsynligvis 200Ah-batteriet ditt ganske fort. Redigert 23.April.2012 av Strekkfisken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 men det går an å koble slik? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Strekkfisken Svart 23.April.2012 Link til dette innlegget Svart 23.April.2012 Ja, det går an, men du bør følge med på tilstanden til 200Ah batteriet ditt og lade i tide. Hadde det vært meg ville jeg bare seriekoblet de like batteriene og unngått problemet med skjevbelastning. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Kanskje like greit å sette de to på 150ah i serie ja, dersom det er slik Det blir uansett bedre kapasitet en det er ombord i dag. Det siste på 200Ah kan eg sette aleine på 12V sida då. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Strekkfisken Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Ja, hvis du har en 12V krets i tillegg der det siste batteriet kan komme til nytte hadde jeg ikke vært i tvil. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Fordi når man har tappet 200ah (v/24v) så er det ene batteriet tomt. Selv om man da har 100ah igjen (v/12v) på den andre halvparten av banken vil man ikke klare å få det ut som 24v gjennom et tomt batteri. Ein meir sannsynlig utgang av den saken er at på grunn av at der vert ulik størrelse på dei to halvdelane av batteriet, so vil den minste delen få problem med kronisk overlading, mens den største delen aldri vert heilt opplada. Begge deler fører til sterkt forkorta levetid for batteria. Når du so skal setja to brukte, men like store batteri i seriekobling for å få 24 volt, so er det ein god ide å først paralellkobla batteria på ein 12 volt lader, og lada dei heilt opp med den. Dermed har dei lik ladetilstand når dei vert kobla i 24 volt, og kan dermed utnyttast bedre, og få bedre levetid. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 De er ladet og sjekket. Ligger på 12.98 begge to, etter 1mnd kvile. Er det nokon som kan hjelpe meg å "synse" litt på riktig løsning her... Med to x 150 Ah seriekoblet i 24 volt, så får eg 150Ah disponibelt, og kan benytte inntil 70% av det. Det skulle gi ca 100Ah eg kan tappe av før bunn er nådd. Dersom eg kobler de i paralell til 12volt, så dobler Ah seg. Og da ville eg kunne benyttet over 200Ah før bunn var nådd. Burde eg flyttet meir utstyr over til 12V og satset på det. Og så hatt 24V som "arbeidsstrømm" når motor går. Det elektriske i båten er litt snålt fordelt. På 24 volt går vindusviskere, eberspëcher,6 av 12 lamper, lanterner, lensepumpe,start av motor,trykkvann, På 12 volt driver eg sirkulasjonepumper, defroster, 6 av 12 lamper, toalett, intrument+instrumentlys, kjøleskap,gløding til motor?! og ankerwincher(ikkje tilkoblet ennå) Skal studere litt til, men eg trur eg husker riktig sånn ca Hvilket batteribank burde være den "flotteste" ? Man får jo kjøpt trafoer som lager 12 av 24, så eg kan jo få alt over til 24V banken om eg vil. Fjerne ein dynamo, og bare ha ein batteribank. ...Men ønsker minst mulig arbeid i år. Tips? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Dinamo Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Om eg skal drista meg til å foreslå noko radikalt, so ville det vera enten å byggja det heile om til 12 volt, eller å byggja det heile om til 24 volt. Å ha begge deler i ein båt, syns eg hører vanskelig og rotete ut. I begge tilfeller fins der pro et kontra, so eg vil foreslå å begynne i den enden at ein prøver å beregne arbeidsmengde og kostnad ved dei forskjellige alternativa. Magne Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 (redigert) Du dobbler ah ved paralellkobling i forhold til serie, men du har like stor driftstid med 24 volt. La oss si du bruker 60 watt på lys. 60 : 12 = 5 amp. 60 : 24 = 2,5 amp. Altså teoretisk samme resultat i antall ah enten du har 12 eller 24 volt. Redigert 24.April.2012 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Enig med dinamo ja.... Men det er nykjøpt båt, så eg vil bruke denne sesongen på å finne ut kva som er greiest å gjera. Men eg fikk med på kjøpet en 12V batteribank som faller til 7 volt etter to dager uten landstrøm...så derfor må eg ombord med batterier. Og sidan eg har stående de tre batteri som eg har nevnt, så vil eg montere de der de gjer best nytte. På 24 volt er det to små startbatterier på 80 ah. Det er vel ikkje det heilt store å drive Eber med en helg.... Men det heller litt i mot 2x150ah i serie, og 1x 200ah aleine på 12v. Glimrende Hegra ! Er det sånn det er så skal vel 150 ah klare seg på 24V en stund :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Dinamo Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 (redigert) Du dobbler ah ved paralellkobling i forhold til serie, men du har like stor driftstid med 24 volt. La oss si du bruker 60 watt på lys. 60 : 12 = 5 amp.60 : 24 = 2,5 amp. Altså teoretisk samme resultat i antall ah enten du har 12 eller 24 volt. Dette er fullstendig korrekt, både i teoretisk og praktisk bruk Magne Redigert 24.April.2012 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Nå må jeg få lov til å arrestere dere hegra og Dinamo. Det blir ikke samme antall amperetimer (Ah). Står den 60W lampen på i 3 timer, vil en ved 12V (og 5A) ha brukt 5×3 = 15Ah. Ved 24V (og 2,5A) vil en ha forbrukt 2,5×3 = 7,5Ah. Men i begge tilfellene vil en ha brukt det samme antall wattimer, 60×3 = 180Wh. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 hæ.... watt er vel jobben ah har gitt? Altså får eg samme arbeidet, altså.180w , men 24v leverte det med lavere ah ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Strekkfisken Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 hæ.... watt er vel jobben ah har gitt? Altså får eg samme arbeidet, altså.180w , men 24v leverte det med lavere ah ? Det er riktig. Effekten (watt) eller arbeidet (wattsekunder, joule) blir det samme, men forbruket i ladning (amperesekunder) blir halvparten, siden spenningen er doblet. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Lars H. : Nå må jeg få lov til å arrestere dere hegra og DinamoAh... du har selvfølgelig helt rett . Det jeg mente var at du får like mange driftstimer og ikke ampertimer slik jeg skrev først. Slik går det når jeg skriver før jeg tenker Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Håper du ikke tok det ille opp. Men det er jo mange andre som synes dette er tung materie. At et 200Ah batteri på 12V gir samme driftstid ved samme belastning som et 100Ah batteri på 24V, er nemlig et mysterium for mange. Vi er ikke alle elektroingeniører og lignende. Noen er bokholdere og andre er konditorer osv. Jeg har rimelig god peiling på strøm, men null peiling på å pynte en kake! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Ja nå er batteriene montert nesten ferdig Det ble 300Ah på 24V og 200Ah på 12V. Så får vi håpe det passer vårt bruksmønster Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ehak Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Ble vel ikke mer enn 150Ah på 24V? To 150Ah batterier er fortsatt 150Ah når de er seriekoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 jah...eg var for rask der, men eg viste det nå.. thanks Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.