Worry II Startet 24.April.2012 Del på Facebook Startet 24.April.2012 Om noe skulle behøve en liten innføring i demontering av varmeveksler til TAMD30 og AQAD30, her er noen bilder: Intercooler må av ! Løsne skruer og slanger til denne: Løfte den opp, pass på så ikke overgangen til turbo faller ned i bunn (trangt): Pass på å dekke over innsug så intet havner ned der (jeg tok papir nedi og plast over): Da var den ute ! Så var det varmevekslerhuset. Løsne de 3 skruene på siden (vises tydelig her, 14mm nøkkel): Rør på siden løsnes (vet ikke hva det er, går til Turbo) Klemme (sitter med 1 skrue mellom rørene) må av så løsner rørene lett: Kjølerøret sitter festet i vv-huset, en på siden her, og en under: Så var den løs: På vei til syrebad og trykktesting hos Radiatorservice: Takk til Sun 33 for IM-er med bistand ! Fortsettelse følger Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 (redigert) Bare hyggelig og hjelpe:-) Det lille røret som var skrudd i varmeveksler som kommer fra turbo er returen for kjølevann, eksos delen på turboen. får kjølevann fra der turboen er skrudd fast i eksosmanifolden, her er det ett typisk problem at det tærer, slik at du får eksos trykk i kjølevann, her måtte jeg på min støpe i med kjemisk metall og en tur i fresen:-) Sjekk dette før du monterer:-) Redigert 25.April.2012 av Sun 33 (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Worry II Svart 25.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2012 Men, Sun. Hvordan sjekker jeg det ? Det ser fint og tett ut i den enden.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2012 Turboen er ferskvannskjølt, og det er eksostrykk fra turbo som fører vannet tilbake til kjølehuset ? Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 som du ser på denne sprengskissen: manifold Der turboen er skrudd fast i eksos manifold der er det en eksosutløp (til turbo) og utenfor den så ligger det en kjølekappe, ferskvannet kjøler ned eksosmanifolden og eksos turbinen på turboen, vannet til og kjøle ned turboen kommer og ut her, så viss det er tæring her slik som på min, så går eksos trykket ut i ferskvanns siden på motoren,. Det er i bak denne pakningen du må se: nr 3 på skissen. item nr 3 Håper du skjønte dette, er ikke så flink og få slikt på tekst;-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Worry II Svart 25.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2012 Jeg forstår! Legger ut et par bilder av denne i morgen så håper jeg at du kan fortelle meg at det ser ok ut. Den er ganske velholdt denne maskinen, så jeg tror den er tett der. Takk Sun ! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2012 (redigert) Sånn ser det ut rundt den pakningen hos meg. Ingen lekkasje under. Så jeg tror ikke det er noe problemer med den. Turboen er nyere enn motoren, men vet ikke fra når. Nå har jeg avfetta og malt opp så det ser bedre ut bak der: Redigert 26.April.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Du ser ikke om det er tæring på det bildet der, er det tæring så må turboen av så du får sett der den er skrudd i eksosmanifolden. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Worry II Svart 26.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2012 I C ! Ville det ha kommet saltvann inn der da, eller bare eksosluft ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2012 (redigert) Det går både ferskvann og saltvann i eksosmanifolden og det er i overgangen på turbo det kan være tæring i mellom disse kretsene ? De 2 små er ferskvann og stor saltvann ? Redigert 26.April.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Det som er rødt på bildet er der ferskvannet sirkulerer rundt eksos turbinen i turboen, det som er blått er der eksosen kommer inn slik at turboen roterer. Det er i motsatt ende, altså der turboen er montert på eksosmanifolden at tæringen var på min, da var det tæring i mellom rødt og blå side, slik at det kom eksos trykk i kontakt med ferskvannssiden, slik at det ble overtrykk her og vannet forsvant. Alt dette tok jeg i lag med lokket som du snakket om tidligere, så disse to feilene var feil på min, så får vi håpe at du ikke har tæring på din eksos manifold, Det går ikke noe saltvann i turboen i hele tatt, det kommer kun saltvann i eksosbendet etter turboen før eksosslangen, dette er for å kjøle ned eksosen. lykke til:-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Worry II Svart 26.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2012 Skjønner ! 1000 takk igjen, Sun! Snart utlært på denne maskinen ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2012 Sånn! Da er alt montert tilbake. Det var ikke lekkasje i varmeveksker. Jeg har ligget med hodet nedi maskin å titta etter lekkasje nå og jeg kan se at det drypper fra et sted. Det er fra "hollow screw" som går inn i varmeveksler-housing fra returvann turbo. Håper inderlig at lekkasjen stopper når jeg får satt i ny hul skrue med to nye skiver! .. Fortsettelse følger.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Zøørn ! Det er gjengene inne i vv-huset som er problemet, de er så godt som borte. Dette er til skruen på retur-kjølevann fra turbo som går inn i varmevekslerhuset på siden foran. Hvem i Oslo kan hjelpe meg med å støpe nye gjenger? Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Kjøp ett sett med helicoil gjenger, så fikser du dette selv, tror biltema og har løsgjenger. Eller så kan du sette på en større banjo og borre større hull og gjenge opp. lykke til:-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Worry II Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Du får sende regning snart, Sun! Du får meg til å gjøre mye rart ;-) Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Så litt på bildene dine, ser du har ett rør imellom turbo og varmeveksler med påloddede banjoer, mitt rør var rustet hull i, så jeg kjøpte løse banjoer med slange tilkoblinger og la en 6 eller 8mm slange imellom. Funket like greit det. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Worry II Svart 2.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 ..jeg kjøpte løse banjoer med slange tilkoblinger og la en 6 eller 8mm slange imellom.. Det høres jo ut som en enkel backup-plan ! Jeg får hjelp av Andre på Skjerden Mek, Brobekkveien 102B til å lage nye gjenger. Jeg ønsker ikke å ha min debut som "gjengelager" på denne saken Den er ikke lett å få tak i lenger. Takk igjen (og igjen) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 (redigert) Skjerden Mek, Brobekkveien 102B Tja, hva kan jeg si.. Leverer varmeveksler klokken 12 i dag, ligger klar til avhenting nå, samme dag !! Han har laget ny hul skrue tilsvarende den som stod i, men med tykkere gjenger og borret opp i vv. 425,- + mva ! Gull værd å vite om slike steder ! Telefonnummeret deres er 22194150, om dere har behov for hjelp fra et mekanisk verksted. Anbefales ! Redigert 2.Mai.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 Da er min maskin friskemeldt for sommeren! Ingen lekkasje:-) Takker igjen til Sun 33. ! Skal sove såå godt i natt ! Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Det var en fin arbeids manual :o) Men dersom jeg skal bytte vannpumpa på min tmd30 i fremtiden, må nesten di samme tingene av motoren? Min vannpumpe lekker litt. Men er litt usikker på rekkefølgen på demonteringen :o( Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 (redigert) Det er sikkert bare pakningen som er gåen (vet at det er ferskvannspunpa, ref. IM) Pumpa sitter i 6 skruer foran på blokka (drives av viftereim) Spørsmålet er om det er like trangt hos deg som det er hos meg, for jeg må ha ut motoren for å komme til foran der :-( Pakningen har delenummer 859027 og den får du hos La-Sa. Nummer 15 på dette bildet: http://www.marinepar...0-26-18149.aspx Bytte heller denne, contra tette med Biltema-pakning.En helt annen ting, kjøp også et par bokser mad VP lakk og spray godt på der maling er flasset av, så unngår du rust ! Ser mange som slurver med dette... Redigert 19.Juni.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
plotte Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Skal ha ut olje kjøleren noen som vet/ bilder ???????? har tatt varmeveksler og intercooler Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 (redigert) Jeg har ikke. Her ser du den i expoded view, selve kjøleren: https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744050-26-18151B.aspx Foran på styrdord side, men det vet du sikkert, Plotte ? Har du fått problemer allerede ? Noe mer i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/77801-volvo-penta-tmd30a-oppgradering/ Redigert 24.Juli.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
plotte Svart 24.Juli.2015 Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Er bare messing pluggen til zinken i oljekjøleren som jeg ikke har fått opp enda . pelte av det andre for og få bedre plass, bare får og se at pluggen er helt ødelagt. får ikke tak på noen som helst måte. Tengte og løsne kjøleren og gå til noen som kan dette :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.