Risor23 Startet 24.April.2012 Link til dette innlegget Startet 24.April.2012 (redigert) Hei, har en 26 fot glassfiberbåt. Tidligere eier har tydelig gjort en reperasjon av kjølen i fylla, for var lappet med polyester rett oppå bunnstoffet... så det så ikke bra ut. Er en mindre skade, men må belage meg på å legge ca 100cm x 20 cm. - Fungerer det fint å legge på f.eks 3 lag når det henger opp ned (blir da å plastre rett under kjølen og litt opp på hver side) ? - Hva er minste tilatte temperatur? Båten står utendørs.. 8-10 grader på dagen og 2-3 om natta. Planen er å legge over pressening og fyre på med en liten vifteovn og arbeidslampe. Planen blir å få gjort dette minst en dag før arbeidet starter slik at båten blir varmet opp litt. - hvor lenge må det herde før jeg kan stoffe båten og sjøsette den? - Hvor lenge må jeg ha "arbeidstemperatur" når den skal herde? og holder det med 3 lag? Redigert 24.April.2012 av Risor23 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Temperaturen kan kanskje heves med en vifteovn i eller under båten om du har tilgang på strøm Sitér dette innlegget Link to post
Risor23 Svart 24.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 ja, det er planen. har strøm i båthavna, så blir å lage et lite "telt" over baugen av båten. I den forbindelse er det greit å vite hva slags temp jeg MÅ ha før jeg kan starte, og hvor lenge jeg må opprettholde denne temperaturen etter selve herdeprosessen har startet. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Denne skaden ble reparert i påska. Var vel ikke noe kanotemperatur på natterstid da heller. var steinhardt og kunne slipes i løpet av noen få timer. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
arkmarin Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Bruk lyskaster til å varme området etter støping. Strålevarmen mot skroget er mere effektiv enn en vifteovn. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Ellida Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Hei. Det er mange tråder om reperasjoner av glassfiberskader her på båtplassen, så det skulle ikke være noe problem å finne svar på dine spørsmål ved å søke litt. Du skriver at det er en mindre skade??? Er det hull i skroget? Forstår det slik at det er i kjøllen av båten og dermed under vann. Hvis det er hull så vil jeg ikke kalle det for en mindre skade, for hvis reperasjonen skulle gå opp så vil du få vannintrenging og dermed mulighet for havari. Så til dine spørsmål. Temperaturen skal ikke være under 15 grader, og bør ligge på ca 20 grader for opptimalt resultat. Hvis det er hull i skroget så bør du slipe ned skaden slik at du kommer ned til 0 ved sårkanten, og så utåver minimum 10 cm. For best mulig resultat så skal luftfuktigheten ikke være over 60%, og det skal være tørt, rent og støvfritt. Skroget, glassfiber og polyester skal ha samme arbeidstemperatur, slik at det ikke danner seg kondens mellom skrog og nylagt glassfibermasse. Tykkelsen på reperasjonen skal være lik tykkelsen på skadeområdet som blir reperarert. 1 lag med 450 gram glassfiberduk innsatt med polyester, bygger ca 0,8 mm. Det kan legges opp til 7-8 lag med duk, men ved så mange lag så bør en bruke minimum anbefalt mengde herder i polyesterblandingen. Dette fordi at herderprosessen utvikler varme, og jo mer herder en har i blandingen så utvikles det mer varme. Ved ekstreme tilfeller kan dette selvantennes. Lykke til med reperasjonen. Ellida Sitér dette innlegget Link to post
Risor23 Svart 25.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 takk for svar. Har slipt veldig mye nå og kan egentlig ikke se hva tidligere skade har vært. Så målet er å slipe vekk det som var lagt på dårlig, for å legge på ny glassfiber som hefter skikkelig til båten. Men hvor lenge må jeg ha 15-20 grader ved herding? holder det med noen timer/en dag, eller må det stå slik i 5 dager liksom..? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Har du ikke mulighet for å legge ut bilder. Det vil kunne gi deg mere spesifikke råd. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.