Jump to content

Etterfylling av spritkompass, hva fyller man det med?

PerT

Recommended Posts

Er det noen "gammelkarer" der ute som vet hva en fyller et spritkompass med? Det lukter ikke sprit av den vesken jeg har tappet ut, men har lest at en kan eller bør blant annet bruke glyserin. Jeg tenkte å bytte all veske, men tok vare på ca 1.5 liter.

Kompasset det gjelder er forøvrig et Dansk Einar Weilbach Kjøbenhavn.

Sitat:

"Den kompassprit der skal bruges i kompasser skal have en styrke på 48%, og

blandes af en finsprit 96% som bliver fortyndet med demineraliseret vand,

til sprit % ligger på 48%. ( der må ikke anvendes almindeligt postevand )

Når man fylder væske på et kompas, skal man sikre sig at det er den rigtige

væske man hælder på. ( sprit / olie )og det ikke er et gammelt tør kompas

uden væske.

Med venlig hilsen

Christian Hansen

Nautisk Service ApS, Generatorvej 43, DK 2730 Herlev

Tel 48 48 32 76

E-mail nautiskservice@mail.dk

Web www.nautiskserviceaps.dk

Sitat slutt.

Hentet fra en annen artikkel med samme spørsmålsstilling.

Litt utsatt å ha ankerdrammen i såpass store mengder lagret ombord kanskje og i et viktig instrument som et kompass, men en kan jo sette til brekkmiddel slik de bruker i rødspriten.. ???

Takk for innspill fra Danmark. Jeg regner med at det skal være litt olje i og da i form av kanskje glyserol slik jeg nevnte, men jeg aner jo ikke hvor mye. vannet du nevner høres jo nesten ut som batterivann.

Redigert av PerT (see edit history)

Takk for innspill fra Danmark. Jeg regner med at det skal være litt olje i og da i form av kanskje glyserol slik jeg nevnte, men jeg aner jo ikke hvor mye. vannet du nevner høres jo nesten ut som batterivann.

Det er ikke bare nesten heller det, batterivann er ok. 96% sprit er det vel vanskelig å få fatt i på lovlig måte i Norge.

På mitt kompass er det en 'olje'. Jeg fikk kjøpt en skvett fra Hella på Ski for en del år tilbake. Jeg tror det er noe som gikk under betegnelsen 'silicon-olje'.

Hei jeg har et magnetkompass i messing fra 1948 i skuta.

Etter mange års bruk ble spriten i kompasset uklar, samt grums la seg på kompassrosen.

Jeg kjøpte Bioetanol kr. 39,- pr/L hos Jula som er over 90% og blandet det ned til ca 60% med batterivann.Renset og skylte igjennom kompasset og fylte opp med bioetanolblandinga.

Har brukt kompasset i ett år nå og lakken på kompassrosen holder, pluss spriten er like klar.

Ei billig løsning spør du meg. :wink:

mvh Jan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...