PerT Startet 24.April.2012 Del på Facebook Startet 24.April.2012 Er det noen "gammelkarer" der ute som vet hva en fyller et spritkompass med? Det lukter ikke sprit av den vesken jeg har tappet ut, men har lest at en kan eller bør blant annet bruke glyserin. Jeg tenkte å bytte all veske, men tok vare på ca 1.5 liter. Kompasset det gjelder er forøvrig et Dansk Einar Weilbach Kjøbenhavn. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 Sitat: "Den kompassprit der skal bruges i kompasser skal have en styrke på 48%, og blandes af en finsprit 96% som bliver fortyndet med demineraliseret vand, til sprit % ligger på 48%. ( der må ikke anvendes almindeligt postevand ) Når man fylder væske på et kompas, skal man sikre sig at det er den rigtige væske man hælder på. ( sprit / olie )og det ikke er et gammelt tør kompas uden væske. Med venlig hilsen Christian Hansen Nautisk Service ApS, Generatorvej 43, DK 2730 Herlev Tel 48 48 32 76 E-mail nautiskservice@mail.dk Web www.nautiskserviceaps.dk Sitat slutt. Hentet fra en annen artikkel med samme spørsmålsstilling. Sitér dette innlegget Link to post
Ankerdrammen Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 Eller gi det en Ankerdram Sitér dette innlegget Link to post
PerT Svart 24.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2012 (redigert) Litt utsatt å ha ankerdrammen i såpass store mengder lagret ombord kanskje og i et viktig instrument som et kompass, men en kan jo sette til brekkmiddel slik de bruker i rødspriten.. ??? Takk for innspill fra Danmark. Jeg regner med at det skal være litt olje i og da i form av kanskje glyserol slik jeg nevnte, men jeg aner jo ikke hvor mye. vannet du nevner høres jo nesten ut som batterivann. Redigert 24.April.2012 av PerT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 Takk for innspill fra Danmark. Jeg regner med at det skal være litt olje i og da i form av kanskje glyserol slik jeg nevnte, men jeg aner jo ikke hvor mye. vannet du nevner høres jo nesten ut som batterivann. Det er ikke bare nesten heller det, batterivann er ok. 96% sprit er det vel vanskelig å få fatt i på lovlig måte i Norge. På mitt kompass er det en 'olje'. Jeg fikk kjøpt en skvett fra Hella på Ski for en del år tilbake. Jeg tror det er noe som gikk under betegnelsen 'silicon-olje'. Sitér dette innlegget Link to post
Strekkfisken Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 Jeg trodde finsprit var et annet ord for single malt, men skjønte det måtte være feil da jeg så alkoholgehalten -- 64% cask strength er nok det sterkeste jeg har i barskapet mitt... Sitér dette innlegget Link to post
PerT Svart 27.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2012 Har funnet en som kan levere glyserol nå og da er vel det meste gjort. Regner med å måtte tynne ut denne noe så da lurer jeg på hva jeg skal bruke til det. Allt avhenger av at en vil bruke en veske som ikke skader kompassrosen som er lakkert.. Sitér dette innlegget Link to post
Strekkfisken Svart 27.April.2012 Del på Facebook Svart 27.April.2012 Glyserol tror jeg man fortsatt får kjøpt på apoteket. Sitér dette innlegget Link to post
Skoghaug Svart 27.April.2012 Del på Facebook Svart 27.April.2012 Hei jeg har et magnetkompass i messing fra 1948 i skuta. Etter mange års bruk ble spriten i kompasset uklar, samt grums la seg på kompassrosen. Jeg kjøpte Bioetanol kr. 39,- pr/L hos Jula som er over 90% og blandet det ned til ca 60% med batterivann.Renset og skylte igjennom kompasset og fylte opp med bioetanolblandinga. Har brukt kompasset i ett år nå og lakken på kompassrosen holder, pluss spriten er like klar. Ei billig løsning spør du meg. mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
PerT Svart 28.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2012 Vi har jo noe som heter teknisk sprit. Men hvor en får kjøpt den vet jeg sannelig ikke. har jo sett disse flaskene i tidligere jobber. Trenger et densimeter snart skjønner jeg...... Rekker ikke med å smake seg fram her .. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.