Jump to content

Frakt Lindøya/Oslo - Horten, sjøveien?

Platt

Recommended Posts

Jeg må si at dette er nok ikke så galt objekt som man kanskje kunne få inntrykk av.

Jeg har sett rep.objekter som er i svært dårligere forfatning i forhold til dette!

Når man også ser på historikken og ser linjene i denne, vil jeg si FrankA, ære være deg dersom du får restaurert denne og får denne frem til sitt rette element !!

Ankerspillet må byttes, likeledes sikkert noen av bordgangene, men utover dette så båten faktisk frisk og fin ut i ved etc på bildene innvendig (antar disse bildene er relativt ferske ?) Med andre ord faktisk talt mindre jobb enn enkelte som river alt av overbygg og gjenoppbygger etc.......

Pris, nei det er vanskelig. Aner ikke hva de skal ha i utgangspunktet men med tanke på lagringsplassen samt at den har ligget der i 3 år, begynn du med 5`, (husk frakt tilkommer)priser over dette ville jeg vurdert mot eventuelle andre objekter som faktisk er forholdsvis mange av....

Lykke til

Bilde

Vanskelig å bedømme ut fra bilder, men dette er det bildet som gjør dårligst inntrykk. Akterspeil og/eller bordender har sluppet fra festene. Spørsmålet er tilstanden på spantet bak. (Behøver ikke å være annet enn opptærede messingskruer, men kan være at båten må kappes av 5-10cm før den får nytt akterspeil.)

Har tidligere sett en snekke bli forvandlet fra "vrak" til båt bare ved hjelp av varmepistol og lakk. Det er forbausende hvor fort en båt forvandles til tilsynelatende vrak ved manglende vedlikehold.

Innvendig virker det som opprydding og vask vil gjøre mye. Spørsmålet er eventuell råte og utskifting av treverk. Er du oppriktig interessert bør du alliere deg med en med trebåtkunnskap for vurdering av prosjektet. Førsteinntrykket mitt er mye jobb, men ikke håpløst.

Vet du hvorfor båten har blitt liggende på land?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Helt enig, men hva forlanger selger?

Hvordan ligger det an med motor?

<{POST_SNAPBACK}>

Selger forlanger 6.000,-, men avventer litt, da jeg ikke tror han blir kvitt denne båten før St. Hans! :wink:

Er litt usikker på motors tilstand, men ifølge forrige eier (3 år tilbake) er den i meget god stand.

Vindskjerm ble bygget ny av mahogny i 1987 på båtbyggeri i Oslofjord-traktene. Dekket er glassfiberbelagt, og båten er tørr og fin under dekk.

Bildene på linken ble tatt i Oktober i fjor.

Vet du hvorfor båten har blitt liggende på land?

<{POST_SNAPBACK}>

I følge forrige eier ble båten (etter at han solgte den for kr. 60.000,- i 2001) observert gått på en veldig kjent grunne i indre Oslofjord. Han ble møtt med en god latter av folk i sin båthavn, men siden han hadde solgt båten var det nok nåværende eier som gikk på skjæret!

Konfronterte selger med dette, men han nektet for at det hadde skjedd.

Mulig årsak er derfor grunnstøting, uten at jeg kan se flenger/hull i skroget.

Synes nå ikke at dette ser så galt ut. Mye arbeid, javisst, men hvis motoren er brukbar så er tross alt resten av båten gratis/ på kjøpet. Og en lystbåt fra 1932 er såpass sjeldent at den uansett bør tas vare på. Overbygg og interiør ser greit nok ut, så arbeidet vil vel stort sett bestå av å reparere akterspeilet og en kraftig vårpuss på resten. Du må nok regne med et ikke ubetydelig antall arbeidstimer, Men egeninnsats er nå tross alt den billigste delen av et båtprosjekt da. Og så tar du vare på noe helt spesielt for ettertiden, ikke dumt det heller :rolleyes: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Mulig årsak er derfor grunnstøting, uten at jeg kan se flenger/hull i skroget.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis han har gått på med kjølen i god fart kan det meget vel være årsaken. Kjølen stopper mens resten av skroget fortsetter litt til. "Natene" mellom bordene i bunn kan da ha åpnet seg og båten tatt inn vann. Om dette er tilfelle vet jeg ikke hvordan eller om det lar seg reparere. (Ikke dermed sagt at det er umulig. :wink: )

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

På bildet ser det ut for at pyntelisten langs sb side har en "mistenkelig" krumming; er det et synsbedrag eller er båten så oppseilt?

mvh

Poseidon

<{POST_SNAPBACK}>

Forstørret opp bildene, og slik jeg vurderer det, er krummingen identisk med øverste bilde, dvs bilde av båten på vannet. Se godt på nest nederste bilde til høyre. Ber også om å legge merke til bordgangene. Det jeg vil frem til er at dersom kjølen har fått en "trøkk", skulle dette først være synlig på bordgangene med at disse hadde skilt seg, samt oppstått åpne sprekker.....

FrankA, dersom selger skal ha 6`, så sier jeg løp og kjøp, prøv på 4`, grunnet transporkostnader. Du verden å mye billig morro du kan få her når jeg ser at den prisen tross alt (dersom det mot formodning ikke skulle være mulig å restaurere denne) er lavere for mahognyen, maskinen, materialer etc., som du da eventuelt kan bruke på andre prosjekter ??????

Huff, ser ut til at jeg må flytte til Oslo, det er jo der alle godbitene ligger :rolleyes:

• 3 uker senere...

Da ble det ikke plattgatter denne gangen...

Selger skulle i utgangspunktet ha 10.000,-

Jeg bød 5.000,-

Gi meg 6.000,- så er den din, sa mannen!

Etter noen dager ringte jeg og sa at 6.000,-, jo det er greit.

Nei, han hadde nok håpet å få litt mer enn det...

Hva? Du sa jo 6.000!? Hvor mye mer da, lurer unge FrankA?

Hadde håpet på rundt 10.000,- sier mannen.

Etter noen dager ringer jeg og byr 10.000,-, fordi jeg falt litt for den båten, har lyst på et hobby-prosjekt og fordi den hadde akkurat nok plass innvendig til oss. Det er jo ganske stivt for det prosjektet, men skitt au tenker unge FrankA.

Nei, jeg kan nok ikke selge båten nå, sier mannen!!! Uten å gi ytterlige forklaringer...

:headbang::headbang::headbang:

Enkelte skulle hatt juling til frokost, middag og kvelds. Og langt mindre hatt båt!

Nå står den der. Med presenningen slengende rundt baugen, kalesjen på, utsatt for vær og vind og uten tilsyn!

:cryin:

"Enkelte skulle hatt juling til frokost, middag og kvelds. Og langt mindre hatt båt!"

Enig!!! Eier burde være glad for at noen ønsket redde et slikt nydelig stykke båt. Mange rare folk rundt omkring dessverre. Så på forskjellige større prosjekt før vi endte med skøyta. I et tilfelle var det en båt, mindre og i tilsynelatende dårligere form enn den du har sett på nå, der eier ønsket 50 000. Litt mye for en båt der "alt" måtte byttes ut inkl motor. Lykke til videre med leting etter "den rette"!

Jeg slutter meg til det at det er fryktelig synd at det ikke ble noe av den handelen, jo lengre den står slik, jo mer forfaller den slik at mulighetene for at den kommer tilbake i sitt rette element minsker...

Slike personer som endrer oppfatninger underveis i mulige handler ødelegger langt mer enn de selv tror. Man bruker tross egen tid i undersøkelser, reiser for besiktigelse, undersøke muligheter for reperasjoner etc.

Samtidig så vil jeg tro at det som nevnt i et innlegg ovenfor at han kanskje ringer tilbake for allikevel å akseptere bud. Mange bruker rare hensikter for nettopp å drive opp prisene.

Stå på Frank, denne damen fortjener å komme tilbake til sitt rette element !

Tror nok du får denne til rundt 5000,- om du virkelig vil! Det koster jo å la den ligge der - og om du er litt frekk så kan du jo kontakte styret i Akerselva båtforening og gi beskjed om at du er interessert i å ta ansvaret for å fjerne den om du får kjøpt den.. Jeg er selv medlem og vet det står mange båter som skal hugges opp etterhvert, så selgeren har nok et visst press på seg!

Når det gjelder standen på den, så er det sikkert mye arbeid for å få den opp i topp stand. Men for å få den taubar ned til Horten på godt værvarsel og med god tid kan ikke dreie seg om så veldig mye arbeid mener nå jeg... Første båten min var vel ikke så veldig mye bedre i stand, og den hadde da 10 meter rigg som dro i skroget i tillegg. Mye kan gjøres med store mengder farm, endel tape og noen lasker her og der... Pluss på med et par bra pumper og godt ladede batterier, så er jeg ganske sikker på at du kan ha den flytende etter noen dager! (Om det blir noe av så reiser jeg ofte Oslo-Horten, kan ta slep mot dieselprisen på vårparten en gang)

Som saken ser ut for meg, så er det nok noen som har hatt denne båten som førstebåt, og som har mista motet etter en grunnstøting. At den har gått på grunn kan jo være det som setter en kontant stopper for det hele, men det kan også være at det er kun mindre skader. Den har vel sannsynligvis holdt seg flott til den ble kasta på land uten assistanse, om brannvesenet eller andre hadde måttet trå til med pumper så hadde den neppe havna på Lindøya! Er du heldig så dreier det seg kun om at vedkommende har fått litt kalde føtter på grunn av opplevelsen i seg selv. Kan godt være det er derfor han prokrastinerer, vårværet i det siste har kanskje tent håpet om å få den på vannet...

Ikke gi opp - selv om det skulle komme noen overraskelser! Husker da jeg oppdaga at boltene i kneet fremfor kjølen på skjærgårdskrysseren min var heeelt løse... Ble nesten den flotteste sesongen jeg har hatt, selv om skroget holdt seg sammen kun på grunn av bordgangene. Neste år ble den sjøsatt med ny kjøl og kjølsvin, tok inn kun én dråpe vann (kødder faktisk ikke!) og holdt seg stiv og flott!

At den nå står et sted og forfaller irriterer meg, om hun dukker opp igjen som prosjekt blir det farlig å være meg med mange prosjekter fra før...

hschrde kommer med en del gode innspill. Ellers så kan du jo gjøre som svensken her på bildet. Plast er billig.......... :lol: ....men, den flyter jo!

Bilde

Sakset fra Blocket.se: Ett unikt renoveringsobjekt

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

hschrde kommer med en del gode innspill. Ellers så kan du jo gjøre som svensken her på bildet. Plast er billig.......... :lol: ....men, den flyter jo!

Faktisk ingen dum sikkerhetsanordning i tilfelle grunnstøtning. En plastduk vil suge seg på og stoppe en lekkasje ganske effektivt, om du får duken på plass da.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Faktisk ingen dum sikkerhetsanordning i tilfelle grunnstøtning.  En plastduk vil suge seg på og stoppe en lekkasje ganske effektivt, om du får duken på plass da.

<{POST_SNAPBACK}>

Vil tro dette også kan duge ved et slep som ikke går over for lange avstander. I allefall om en har med seg et par påter som sikkerhet og som kan legge seg ved hver side med ferdigelagte stropper under ved behov. Med en båt på hver side og båten hengende i stroppen er alt mulig... Det gjelder bare å ha noen villige båtvener...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Hehe - likte det bildet med plastfilm under båten...

Synes selv det kan være ganske nyttig å teste ut sånne ting - da kommer det så mye lettere om man virkelig skulle få bruk for sånn knep...

Selv tenker jeg meg til Arendal snart for å se på 45 fot fiskebåt i plast med brannskade... Plass til en liten ettroms på dekket + ståhøyde i lasterom og fullt innredet forpigg m. bad ++ Får se om jeg tør kaste meg på det prosjektet, kan jo bli drømmebobåten det - med 5 meter i bredden...

Lykke til, skal se om jeg ikke kan legge igjen en IM om jeg observerer noe interessant på Lindøya eller i foreninga...

Har vært en tur på Lindøya for å ta noen bilder av vidunderet som FrankA ønsker seg. En ting er hvertfall sikkert, og det er at denne båten flyter ikke. Nederste bordgang er løs, så den vil gå rett til bunns. Snakket med en som hadde vært litt interessert i å kjøpe båten i høst, og da skulle eieren ha 30.000. :cryin: Synd at han ikke legger på presenningen igjen.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Har vært en tur på Lindøya for å ta noen bilder av vidunderet som FrankA ønsker seg. En ting er hvertfall sikkert, og det er at denne båten flyter ikke. Nederste bordgang er løs, så den vil gå rett til bunns. Snakket med en som hadde vært litt interessert i å kjøpe båten i høst, og da skulle eieren ha 30.000.  :cryin: Synd at han ikke legger på presenningen igjen.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei, Lasse.

Har du lyst på et prosjekt selv, kanskje? :smiley:

Ja, det er synd at han ikke passer bedre på båten sin. Han hadde fått mye igjen for det ved et evt. salg.

Burde ihvertfall dratt over presenninga!

Men nå virker det som han ikke skal selge den likevel... Mulig han har en plan med den, ikke vet jeg.

Litt ergerlig faktisk. Hadde veldig lyst på båten! :headbang:

Folk er rare!!! :nonod:

P.S.

Sjekket du skroget for råte, du eller? Jeg synes ikke det var så ille.

Har ellers kasta bort to turer Horten-Lindøya bare for å se på den...det blir totalt ca. 40 mil med bil, pluss ferge t/r Lindøya. Men hva gjør man ikke for å kikke på båter!? :smiley:

Redigert av FrankA (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...