Jump to content

Septik giver på Bavaria 32 blinker konstant - feilsøke?


dante

Recommended Posts

Bavaria har en giver på septiktanken - denne går via to ledninger til panelet inn i en kontakt på et printkort. Fra dette går det to ledninger til en lampe som nå blinker konstant. Hvis jeg måler motstand på ledningene til giveren varierer denne avhengig av fyllingsgrad. Måler jeg spenningen på kontakten som disse ledningene kobles til er denne ca 12 V.

 

Jeg aner ikke hvilken produsent som har levert disse giverne og har enda ikke skrudd av lokket (hvorpå ledningene er montert) på septiken enda. Er det andre her som har greie på hvordan disse giverne fungerer og hvordan man best kan feilsøke?

 

Redigert: lampa skal begynne å lyse ved 3/4 full tank

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min giver hadde mistet den ene stangen, men klarte å lodde på lednigen igjen, men å lage en grop på baksiden.

Og det har fungert i ca 4mnd, men nå har den startet å blinke igjen.

Så jeg skal prøve å fjerne alt av det halv gjennomsiktige stoffet som er på baksiden og lodde begge ledningene på plass.

Men litt rart at den blinker selv når det ene benet var borte.

 

Tror jeg skal kjøpe en ny, bare jeg finner rett type på ebay.

Link to post
Share on other sites

Men litt rart at den blinker selv når det ene benet var borte.

 

Tror jeg skal kjøpe en ny, bare jeg finner rett type på ebay.

 

Ja det var litt muffens når jeg målte motstand hos meg, ble ikke helt klok da motstanden ikke var lik når jeg byttet om "polaritet" på målepinnene. Jeg hadde hørt at den blinket ved brudd på ledningene men det må være feil siden min slutter å blinke når jeg kobler fra sensoren. Jeg fylte opp tanken med blanding av klor og vann for å tømme etter et par dager - håper jobben med "stavene" blir bedre da :)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg skrudd den ut og sjekket. Den bærer navnet "Calira" og hadde bare en "pinne" på ca 15 cm. Det var mye urenheter inne i selve korken. Jeg gjorde rent og nå har den sluttet å blinke - om den virker er an annen sak. Noen sier det skal være to pinner - jeg hadde bare en. Er det noen som sitter på fasit - skal den ha to pinner?

Link to post
Share on other sites

Jeg styrte en del med denne første sesongen. Stort sett ga den bare resultat når septiknivået var opp til føleren, og da var det så mye drit (bokstavelig talt) som hang igjen på den at den fortsatte å indikere full etter at septikken var tømt. Så jeg fjernet hele greia og koblet vekk fra printkortet. Nå følger jeg bare med på tanken visuelt. Like greit :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Håper du finner ut av dette, for jeg har samme problemet i min BMB. Har ikke lampe i min båt,men et panelsom gir beskjed om at tanken er full alltid. Har rengjort og prøvet det meste uten hell, og har inntil videre bare akseptert at denne ikke fungerer.

Bavaria har en giver på septiktanken - denne går via to ledninger til panelet inn i en kontakt på et printkort. Fra dette går det to ledninger til en lampe som nå blinker konstant. Hvis jeg måler motstand på ledningene til giveren varierer denne avhengig av fyllingsgrad. Måler jeg spenningen på kontakten som disse ledningene kobles til er denne ca 12 V.

 

Jeg aner ikke hvilken produsent som har levert disse giverne og har enda ikke skrudd av lokket (hvorpå ledningene er montert) på septiken enda. Er det andre her som har greie på hvordan disse giverne fungerer og hvordan man best kan feilsøke?

 

Redigert: lampa skal begynne å lyse ved 3/4 full tank

 

Min virker heller ikke . 2007 mod. har ikke lampe men kun indikasjon på panelet.

Får ikke spenning ut fra kontakten på panelet. I tillegg er motstanden i målestavene veldig høye. :headbang:

Noen som vet hva man skal måle de forskjellige passene her??

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

For de som lurer på hvordan giveren ser ut som ny legger jeg ut bilde. Måler ingen motstand i det hele tatt rett på kontakten. Jeg har ikke satt spenning på og aner ikke hvordan innmaten i denne ser ut heller. Skal monteres senere i dag.

giver_septik.jpg

Er dette en ren nivåvakt, dvs at den skal gi alarm ved høyt nivå, eller er det en kapasitiv giver som gir et analogt signal etterhvert som nivået stiger?

 

Uansett er det nok helt riktig at du ikke måler noe mellom punktene.

Redigert av Javi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Hei 

Gammel tråd dette, men prøver her.

Nå blinker det i panelet hos meg fra den ene septiktanken.  Jeg har åpnet tanken og vasket  pinnene uten at det hjalp. 

Jeg har også koblet  av måleren ved tanken for å slippe at det blinker i displayet,  men da bare blinker det på en annen måte.  Er det noen som har byttet denne er dette en enkel jobb. Dette er fra 07 så er redd for at noe skal ryke halveis slik at jeg står med ubrukelig tank.  Det er også veldig trangt over måleren så vet heller ikke om den er mulig å få den ut utenom å demontere halve badet. Jeg hørt om noen som har koblet ut strømmen på  måleren bak på panelet er det noen som har en beskrivelse på dette.  Det er mulig å se fra utsiden av tanken hvor mye det er i den så er ikke avhengig av noen måler egentlig, men vil ha vekk blinkingen i panelet.  

Båten er en Bavaria 39 seilbåt og det er den aktere tanken dette gjelder. Måleren er lik som i de tidligere innleggene her. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 10 timer siden:

Det beste er å sette på utvendige følere med tilhørende eksternt instrument. 

Eller enda enklere. Bruke lommelykt fra utsiden og observere nivået i tanken visuelt. Virker hver gang 👍

Hei Det er noe jeg vurderer også. Jeg bruker mest lomme lykt for å sjekke nivå i tanken.  Det som er litt irriterende er det blinker i displayet selv om føleren er koblet vekk ved tanken. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...