Båttransport D5L Startet 25.April.2012 Del på Facebook Startet 25.April.2012 Hei ! Har kjøpt en JMC kartplotter med fjernkontroll for montering i styrhus,men ønsker å ha mulighet til å styre den fra "apeloftet" også. Er det noen med peiling på elektronikk som har noen forslag ? Tenkte på å kjøpe ett ekstra IR og montere det oppe på fly ,ledning ned til JMC og koble de sammen . Men , har ikke peiling på slik og da er jo forumet her den rette plassen å spørre Her er plotteren , med IR i høyre hjørne. Fronten på printkort , IR nede til høyre. Baksiden på printkort,IR oppe til venstre. JMC kartplotter,delt. Fjernkontroll,som jeg håper å kunne styre plotteren med fra "apeloftet" Kystfareren Sitér dette innlegget Link to post
Båttransport D5L Svart 25.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2012 Liten skriveleif her , IR er oppe til høyre. Kystfareren Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 (redigert) Må du ha fjernkontroll både oppe og nede? Hvis du klarer deg med fjernkontroll oppe, burde det bare være å lodde ut IR-sensoren, lodde på ledninger mellom sensor og kretskort, og putte sensoren inn i en passelig boks oppe på loftet. Står det noen typebetegnelse på IR-sensoren? Hvis jeg får vite hva den heter, kan jeg sjekke om du kan koble én til i parallell. Redigert 25.April.2012 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Båttransport D5L Svart 25.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2012 Hei Øivind ! Hadde et håp om at det gikk å tilkoble en IR sensor til , slik at jeg kan bruke fjernkontrollen både oppe og nede . Har studert IR sensoren med lupe , men det står ikke noe som helst på den. Kystfareren Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 (redigert) Det er en viss mulighet for at du kan kjøpe en IR-mottager fra ELFA eller lignende og koble den i parallell. Har du mulighet til å få tatt noen bilder som er skarpere og nærmere innpå? Kan hende jeg kan se hvordan den virker ut fra komponentene og ledningsbanene rundt IR-sensoren. En annen ting som hadde vært nyttig, var om du målte spenningen på de tre pinnene på sensoren med et multimeter. Mål dem i forhold til minus-terminalen på enheten (jord). Redigert 25.April.2012 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Båttransport D5L Svart 25.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2012 Hei Øivind ! Takker for rask respons , har akkurat kjøpt plotteren , ny (med garanti ). Så har ikke koblet den opp enda . Prøver med noen nærbilder her. Kystfareren Sitér dette innlegget Link to post
Båttransport D5L Svart 25.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2012 Hei Øivind ! Takker for rask respons , har akkurat kjøpt plotteren , ny (med garanti ). Så har ikke koblet den opp enda . Prøver med noen nærbilder her. Kystfareren Sitér dette innlegget Link to post
Båttransport D5L Svart 26.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2012 Hei Øivind ! Fikk målt pinnene på IR , fra venstre på bilde under : 4.86v 0.01v 4.67v Kan det være mulig å bruke denne fra Elfa ? https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=75-202-81&toc=20390 Kystfareren Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 (redigert) Kan det være mulig å bruke denne fra Elfa ? https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=75-202-81&toc=20390 Jeg må si jeg ble litt skeptisk da jeg hørte at plotteren var helt ny. Jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen på å fikle med helt nytt utstyr. Det er jo en sjanse for at noe blir feil, og at plotteren tar skade av det. Og da er garantien blåst og så videre ... Jeg vil i alle fall gjøre det helt klart at jeg på langt nær er sikker på at det vil virke, så eventuelle endringer må du gjøre på eget ansvar. Jeg tror det er over 50% sjanse for at det vil virke. Jeg tror også at det er liten sjanse for å ødelegge noe hvis du er nøye med loddinger osv. Men igjen, det er en sjanse å ta, og ikke skyld på meg hvis det går galt. ELFA har tre IR-mottakere til en tier eller to. Det ser ut som alle har samme pinnekonfigurasjon, men med litt forskjellige optiske egenskaper. Jeg ville kjøpt en av hver. https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=20390&name=IR-mottakere Redigert 26.April.2012 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Båttransport D5L Svart 27.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2012 Hei Øivind ! Takker så meget for god hjelp . Skal kjøpe inn IR mottaker fra Elfa og teste det ut . Går det skeis må jeg bare kjøpe en ny en ,lite vits i å prøve seg med garantisak da . Den som intet våger osv. hehe. Kommer med tilbakemelding senere . Kystfareren Sitér dette innlegget Link to post
Båttransport D5L Svart 12.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Bedre sent enn aldri Da ble dette løsningen på problemet , funker bra . http://www.ebay.co.u...E:X:AAQ:GB:1123 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.