Sjeldenutpå Startet 25.April.2012 Link til dette innlegget Startet 25.April.2012 Ja då kom egentlig heile spørsmålet med i overskriften Vel, eg prøver å sjekke kostnad med å montere baugpropell, for å sjå om eg har råd til det i år. Båten er aluminium, så eg må på slipp med sveisekyndige folk og riktig utstyr. Ein kar som eg har snakka med kan gjere jobben, men han selger ikkje utstyr. Så eg må skaffe tunell og propell sjølv. Då ser eg at 12V og 24V er stort sett samme prisen på. Båten har 24V på start. Det meste ombord går på 24V, men det er to dynamoer, så det er 12V batteribank i tilleg. Så eg står egentlig fritt til å velge. Håper å finne ein brukt, men det er ikkje daglig. Og då kan eg neppe velge. Argumenter for og mot 12 vs 24 ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
pipp Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Du klarer deg med mindre kabeltverrsnitt på 24 volt. Halv amp i forhold til 12volt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 I ditt tilfelle hadde jeg valgt 24V uten tvil Men overdimensjoner kablene allikevel, spenningsfall får du uansett Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ruby Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Det første spørsmålet jeg ville stille er vel om du ønsker å ha 2 forskjellige systemer ombord i fortsettelsen..... Klart det vil ha en kost å bytte eksisterende utstyr til ett system, 12 eller 24 volt, men det koster også å ha 2 ulike systemer å vedlikeholde, ha reservedeler til osv. Ellers er det vel mer utstyr tilgjengelig i 12 V, og til lavere priser enn 24V...(?) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Ja eg har vert inne på tanken... Men då tenkte eg det var naturlig å satse på 24V på all installasjon. Det utstyr som evt bare finnes på 12v kan vel lett drives med en omformer? Men begge winsjene er 12v ser det ut som. Trur kanskje eg må tenke litt over det der, om båten evt skulle vert koblet om til bare eit annlegg... off.. :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Chiefengineer Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Nå har vel de aller fleste to anlegg i alle tilfelle i form av landstrømsanlegget med evt. generator på 220 v samt 12V eller 24V. Om du har mulighet til det ville jeg latt baugpropellen gå på 24V på grunn av det lavere amperetrekket. Ser ingen grunn til å MÅTTE legge om til kun 12V eller 24V om tingene fungerer bra som de er. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Litt styr med to dynamoer og reimer, men intet uoverkommelig. Ellers blir det når batterier må skiftes, at det blir meget pyton med to batteribanker Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
pipp Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 Hadde jeg hatt ett valg hadde det blitt 24v pluss en omformer til småelekronikk (plotter, radio osv) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.April.2012 Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 24V uten tvil. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 bruk 24 volt. På flere av modellene jeg selger får man også bedre skyvekraft ut av samme tunnelldiameter ved å velge 24 volt. For en 185 mm tunnell er det eks. 95 kg v/12 volt og 115 v/24 volt Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Ja det er jo en viktig faktor :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Det ble en Engbo XF90 24V . Skulle være sterk nok. Eg må legge ned kabler til denne gledesstrålen nå når det er ryddig (....tomt...) i maskinrommet. Eg forsøkte meg litt på kabelkalkulatoren, men eg veit ikkje kva propellen trekker, og heller ikkje kor mykje eg skal legge inn som max spenningsfall. Noen som kan hjelpe å beregne kabeldimmensjon ? Eg anslår , med svinger og krinker og kroker, at kabel kan bli 2 X 10m, blir det kortere er jo det bonus. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.