SIR DAY Startet 25.April.2012 Del på Facebook Startet 25.April.2012 På mitt båtprosjekt holder jeg på å remontere saker og ting etter restaurering. I "byggesettet" er det 2 nye sidelanterner, og på jakt etter pærer kom jeg over disse: (Hos Clas Ohlsson) Siden jeg skal være veldig gnien på strøm ombord, lurer jeg på om effekt som 5W er tilstrekkelig for lanterner? Båten er 26 fot seilbåt. Utfra prisnivået og levetid ser det jo lekkert ut og LED-ifisere all belysning... (Hater å kjøre jerngenoa unødvendig, og ja, det blir en del nattseiling!) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Strekkfisken Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 Som det sto om i en annen tråd her er ikke nødvendigvis lysstyrken problemet, men fargespekteret. LED-pærer har et veldig smalt spektrum (med mindre du har spesielle pærer som er "dopet" til å avgi et bredt lysspektrum), og det kan få lanternene til å se alt annet enn røde og grønne ut. Sitér dette innlegget Link to post
Strekkfisken Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 På nettsidene til CO sto det forøvrig at disse hadde en effekt på 0 watt, og det tror jeg blir i minste laget uansett... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 monter en tricolor i masten, så kjører du alt på en pære. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Salt Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 siden de soffitt-lampene du linker til har bredde på det som lyser, mens de som står i lanternene dine har en tynn, lineær lyskilde, så får du trøbbel med lysvinkelen hvis du bare bytter ut. Men hele LED-lanterner som er beregnet for (og godkjent for) båter inntil 12 m vil du jo kunne bruke. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Brakkvannsseiler Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 Fartøy med mindre enn 12m. lengde: Topp 2 mil sidelanterne 1 mil akter 2 mil Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 Maritim har også LED-lanternepærer: http://www.maritim.no/elektrisk/interiorlys/lyspare-og-tilbehor-/lyspare-led-9-hvit-12v-festoon-2pk Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 Jeg monterte "vanlige" ufarga led-lamper i lanternene mine , og det så nokså pjuskete ut. Fargen ble rar og lysstyrken var dårlig. Byttet derfor til den typen Maritim selger , som fås i grønn , rød og hvit . Det lyser nesten i meste laget , men klar og fin farge ble det iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.