Jump to content

Kan noen gi meg tips for å oppnå toppfarten på en Hydrolift F-29?

Hydroliften

Recommended Posts

Sliter med å oppnå toppfarten på min Hydrolift F-29 med Mercruiser 502 MAG MPI og Bravo 1 drev. Får riktig turtall 4500-4600, men "bare" 43-44 knop på GPSen.

Jeg får heller ikke løftet båten ut av vannet ved tilt av drevet. Får såvidt løftet bauen før propellen begynner å spinne.

Propellen er perfekt (ifølge designer av båten) og den skal oppnå 53-55knop med denne.

Jeg har vel landet på at problemet må ligge i drevet... men lurer på om det kan ligge noe vann framme i skroget siden jeg ikke får løftet noe særlig.

Skal av med drevet i neste uke for å sjekke kryss etc.

Er det noen som har vært ute for samme problem?

Nå får du vel ikke så mye baugløft på det skroget der uansett. Har du tømt båten for skrot? Har hørt at de tåler dårlig å ha noe særlig vekt framme. Nå kan vel både propell slure på hub og coupler kan gi seg men da merker du det vil jeg tro. Jeg skar transomlageret på et alpha drev og da ga coupleren etter, ble mye røyk gitt. Vet ikke hvordan prop-hub sluring ter seg. Har du solid hub? Hvilken prop har du? Vet du med sikkerhet hvilken utveksling drevet har?

Jeg gjør kanskje ikke det, men regner med jeg skulle hatt noe mer.. Har bare hatt båten en sesong, så vet ikke hvor mye jeg kan regne med.

Ja, det er nærmest tomt i bauen og kabinen under styrekonsoll, kanskje snakk om 10kg til sammen.

Det kan jo kanskje tyde på noe sluring. Håper å få noen svar når jeg tar det av med en mekaniker kamerat til uka. Er desverre ikke så inni fagutrykkene som deg. Kan du forklare litt mer om hub og coupler?

Har en Mercury 23 Pitch Mirage Plus RH Propeller 48-13704A46 som jeg kjøpte brand ny i fjor. Jeg er ikke hundre prosent sikker, men tenkte jeg skulle dobbeltsjekke dette samtidig. Mener det har 1.50 etter litt info fra designeren av båten.

Utvekslingen skal stå på dekalet på siden på drevet. Coupler er flex-koblingen som sitter på motorens svinghjul. Den har en spline kobling til drevets inngående aksel og en gummikobling imellom. Hub er engelsk for nav, altså senteret i propelleren.

Velkommen til båtforumet forresten :flag_bp:

Evt. vann i baugen burde vel renne bakover til motorrommet? På min F-23 er det et slags skott som er laget av skumplast som kan hindre vann i å renne bak til motorrommet og lensepumpen, vet ikke hvordan det ser ut i 29'en.

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Hei Hydroliften.litt interesang problemstilling da denne angår flere vil jeg tro.

La oss se litt nærmere på faktaene!

Motor:4550 omd/min.

Drev:1,5-1 utv.

Prop:23" det blir jo omregnet 0,585 meter.

Prop.turtall: Motoromd./drevutv.4550/1,5= 3033.omd.

OK.Da har jeg ryddet litt opp.Da kan vi gi gass :thumbsup:

Formelen blir: Propturtal x stign. i meter x 60= KM.Time/ 1,852 = knop.Teoretisk hastighet= 57,5knop.

Har du 2,0 i utv.blir farta 43knop.Hmmm!

Forslag:Få lånt en 28" for å teste.Da skal du bikke 50k.Og da vet du hva utvekslingen.

LYKKE TIL :flag_bp:

Hvis han ikke klarer å dra 23" til turtallsperra, så er det vel ikke noe poeng i å gå opp 5" i stigning, vil vel neppe få den i plan da?

Jeg sleit med å få opp farten på min Hydrolift F-23 med Magnum 350 MPI, der var det en feil tennplugg, som ikke hang helt med når jeg passerte 4000omdr, så da gikk motoren over på 7 cyl..

Jeg har Bravo 1, med 1.5 i utveksling, og Ballistic 14 1/2 x 24 XL propell, gjør nå ca 56kn@4600rpm, (dette stemmer bra med teorien og ca 10% slipp) håper at ved finjustering av tenningen (knotet endel med den før jeg fant tennpluggen) vil motoren få mere effekt å klare å nærme seg 5000rpm, og jeg kan passere 60kn grensen.

-Magnar-

Tapatalk @iPhone

Redigert av eMTea (see edit history)

DieselDahl; stemmer, fikk beskjed om at det skulle stå der. Men på mitt drev er det såvidt litt rester av dekaler. Har også prøvd å skrape på venstre side der det skal stå prentet inn uten hell. Spørs om ikke jeg får vri på svinghjulet og/eller telle tenner under dekselet på toppen av drevet.

Tror såvidt jeg har hørt at det enten er 1.36 eller 1.5 på denne båten. Takk for forklaringen. Jeg tar en kikk på dette.

Takk for det, har jo vært båtgal siden fylte 10 så det var jo på tidethumbsup.gif! Flott forum må jeg si, har vært her mange ganger for tips tidligere.

Det er likt hos meg, den samme skumveggen, men har sett at denne er lekk. Det renner vann fra baugen gjennom denne. (Regnvannet som kommer inn (visstnok en konstruksjonsfeil) rundt motorlokket).

I den forbindelse har jeg lurt på om det finnes noen skott som kan ligge fulle av vann lenger fremme, men er jo lite sannsynlig... Vurderer å ta vekk litt av skumveggen og ta en kikk.

Hei Ankerdrammen! Interessant utregning. Jeg får finne ut av utvekslingen først som sist skjønner jeg smiley.gif! Takk, det ser ut som jeg trenger det!

eMTea; Skal ta en runde på tenningen og tennplugger til uka. Har hatt en mistanke om det du nevner over.

• 3 uker senere...

Hei.

Denne tråden vil jeg følge med på. Har nettop kjøpt en F-29 med Yanmar motor. Ønsker også å forsikre meg om at det ikke er noe ekstra "ballastvann" i båten. Er usikker på om jeg når maks fart pr i dag. Logger ca 40 knop med 100 liter diesel.

Testet en F-29 med 7.4 liter V8. Problemet var at den kun gjorde ca 30 knop og ikke fikk full turtall.

Siden den nettop hadde vært på service sjekket vi ut alt som hadde vært byttet.

Feilen var ett Mallory uorginalt filter som ikke klarte "flowen" på full rulle.

Etter å ha byttet bikket den 40+ glatt.(husker ikke toppfarten)

Når du er så nærme topp turtall så kan det jo se ut som båten går tungt eller at propellen er feil og motoren ikke orker større av en eller annen grunn...

• 4 uker senere...

Takk for tips SvartRøyk.

Hei Hydro29 og gratulerer med ny båt! Har gått gjennom hele båten, og det er ikke vann i skroget. Det finner nesten ikke muligheter der dette kan ansamle seg heller.

Nå er det full service førstkommende tirsdag, så får vi se hva de finner. Har blitt fortalt at disse båtene er ekstremt ømfintlige med ujevnt bunnstoff. Så nå er hele skroget skrapt ned og gått over med eksentersliper helt inn til primer og lagt på beste sort hard racing. Så ut som det bare har vært smurt og smurt siden båten var ny. I tillegg har drevet vært stoffet i mange år... Dette pusset jeg også helt ned og sprøytet med 2 strøk primer og 2 strøk Merc lakk. Så nå er det vel bare å krysse fingre for at vi lukter på 50 knops grensen. Fant forresten ut at drevet mitt er 1:1,5. Har også byttet interiør, teakdørk og dashbord så ser fram til å få den på vannet nå :yesnod:

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...