Jump to content

Hovedstrømsbryter, hva er deres rutiner av bruk?


eMTea

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg holder på å fornye el-anlegget i båten, og lurer på om det er greit å utelate hovedstrømsbryter.

 

Vi har det som rutine å slå av/på hovedstrømmen hver gang vi bruker båten. Det hadde vært deilig å slippe det.

 

Slik jeg ser det, så er det jo alltid strøm på deler av anlegget i båten (lenseautomatikk og radiominne), så å bytte ut den tradisjonelle hovedstrømsbryteren med et rele burde ikke by på noen nevneverdige problemer eller? Styre releet med ACC punktet på startnøkkelen.

 

Jeg vil nok beholde selve brytern, men pga av installasjonen av releet, kommer den til å stå på 24/7, og kun brukes om noe skulle skje, og man trenger å bryte strømmen fullstendig.

 

 

-Magnar-

Tapatalk @iPhone

Link to post

Alle mine båter har hatt hovedstrømsbrytere, men jeg har aldri hatt noen rutiner på å slå de av da det er enkelte ting jeg vil ha strøm til bestandig uansett, og dessuten alltid har landstrøm tilkoplet ladesystemet. En annen sak hadde selvsagt vært om jeg ikke hadde hatt tilgang på landstrøm og operativt ladesystem i båten. Da er det greit å sikre seg mot flate batterier når man kommer ombord. Hvordan man løser den praksiske delen av dette finnes det nok mange muligheter for, men du skal jo ha et relativt voksent rele for å handtere alt som skal gjennom en hovedstrømsbryter. Eventuelt vil jo noe av vitsen være borte om man begynner å kjøre storforbrukere som startere, baug/hekkthrustere etc. samt alt mulig minnegreier utenom hovedstrømsbryter. Det er i utgangspunktet bare lenseautomatikken som skal gå utenom slik jeg ser det.

Nå skal det vel også sies at mine båter har hatt en del mer elektrisk utstyr ombord enn det man kan forvente finnes i en Hydrolift, så det kan jo påvirke beslutningen.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Det kommer vel kanskje litt an på hvor mange forskjellige strømforbrukere man har, og hva slags båt man har....

 

Selv har jeg trebåt, og tar ingen sjanser på overledning og krypstrøm. Har hovedstrømbryter både på pluss- og minussiden på begge kretsene (start og forbruk). Det er så mange nagler, skruer og spiker i kontakt med sjøvann, og disse er veldig kjekke å ha.... :rolleyes:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Størrelsen på releet bekymrer jeg meg ikke for, finnes litt forskjellig til det formålet. Det finnes jo såkalte fjernstyrte hovedstrømsbrytere, uten at jeg helt vet hva det er.

 

ALL strøm skal igjennom det releet ja, men for min del er det jo starteren som drar, har ingen andre storforbrukere.

 

Radiominne kobler jeg før hovedstrømsbryter, da det er utrolig irriterende å miste alle instillingene hver gang vi forlater båten.

Lenseautomatikk sier seg selv ;)

 

 

-Magnar-

Tapatalk @iPhone

Link to post

Radiominne kobler jeg før hovedstrømsbryter, da det er utrolig irriterende å miste alle instillingene hver gang vi forlater båten.

Helt enig med radiominne.... har planlagt å bruke rett og slett en liten selv-mekket batteripakke til det. Burde holde en laaang stund da det er veldig lite strøm som skal til.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Står også tilkoblet landstrøm kontinuerlig.

Er du lite ute, eller har du lang skjøteledning? :lol:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Jeg vil nok beholde selve brytern, men pga av installasjonen av releet, kommer den til å stå på 24/7, og kun brukes om noe skulle skje, og man trenger å bryte strømmen fullstendig.

 

Jeg fikk en starter som brant seg fast i innslaget og fortsatte og kinne etter start , veldig glad jeg hadde hovedstrømsbryter da.

 

Ellers er vår bruk: På når vi entrer båten for helga eller ferie , av når vi drar hjem.

Link to post

Samme her. Skrur på når jeg kommer, og av når jeg forlater båten. Synes det er betryggende å vite at alt er avstengt når jeg forlater båten. Det tar heller ikke mange sekundene å skru disse på, så jeg ser ikke helt problemet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ok, da har jeg igrunn fått svar ;)

 

Da kommer jeg til å beholde hovedstrømsbryteren, men la den stå på 24/7, så kobler jeg opp et rele etter den, som styres av tenningens ACC pungt. På den måten har kun motoren strøm mens nøkkelen er på plass, og hovedstrømsbryteren kan bryte strømmen i tilfeller hvor man trenger umiddelbar frakobling.

Link to post

Det er ingen krav til hvoedbryter i fritidsbåt, ref Forskrift om produksjon og omsettning av fritidsfartøy.

Eneste kravet er at :

 

Det elektriske systemet skal være konstruert og installert på en slik måte at fartøyet fungerer korrekt under normale bruksforhold, og at risikoen for brann og elektriske støt minimeres.

Alle elektriske kretser, med unntak av startkretser for motor som forsynes fra batterier, skal beskyttes mot overbelastning og kortslutning.

Fartøyet skal ha tilstrekkelig ventilasjon til å forhindre eventuell oppsamling av gass fra batteriene. Batteriene skal være forsvarlig fastgjort og beskyttet mot vanninntrengning.

 

Så om du ikke har til hensikt og benytte denne bryteren ( noe jeg ikke anbefaler ), er det ingen poeng og installere denne.

Link to post

Den sitter der idag, og de pleier ikke være noe tull med, så jeg tror nok jeg beholder den, men kommer til å koble opp releet etter denne, slik at kommer det en ubehagelig situasjon, hvor strømmen må brytes, og den elektriske kretsen til releet ikke fungerer, så kan jeg bruke den, fort og greit.

Bryteren står skjult, men lett tilgjengelig, så er ikke det at det er noe problem å ha som vane å bruke den, men hadde vært utrolig greit å sette nøkkelen i tenningen, og tut-å-kjør.

Link to post

Hovedbryter er bra. Jeg har også lyst til å slå et slag for sikringer på starteren også.

 

På henteturen nå i vår, med båt fra vestlandet, kom vi til Sætre. Vi hadde kjørt fra Grimstad, der det var utført en mindre sjekk av diverse, i forbindelse med en motor reparasjon.

Når jeg ankommer Sætre, innafor Drøbak i indre Oslofjord, fyller vil diesel. Når motorene skal startes, så vil ikke den ene starte. Jeg undersøker, og ser at hovedstrømkabelen til starteren har falt ut av kabelskoen sin, og hviler inntil gods på starteren.

 

Det eneste som stod mellom brann i båt og velvære, var noen "my" med Volvo Penta grønn lakk. Et eller annet sted mellom Grimstad og Sætre hadde kabelen løsnet.

 

Jeg har ikke sikringer på denne kursen! med 3-4 grader i vannet kunne dette blitt fatalt!

 

Sikringer på alle kurser, i tillegg til hovedstrømsbrytere vil jeg gjerne anbefale.

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...