O.Olsen Startet 26.April.2012 Link til dette innlegget Startet 26.April.2012 Har en 17fots båt som jeg tenkte å plasere startbatteriet helt framme i baugen på for å få litt bedre vektfordeling. Vil jeg da bruke mere strøm enn om jeg monterte batteriet helt bak ved motoren ?? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Det blir motsatt, lange kabler fører til mindre strømforbuk og mulige startvansker. Du må bare bruke tykkere kabler som kompenserer for lengden. Sitér dette innlegget Link to post
O.Olsen Svart 26.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 noen ide om hvor tykke slike kabler bør være da? Er ikke sikker på hvor lange dem blir, men ca 4 meter vil jeg tippe Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 (redigert) HER finner du mye info om spenningsfall som jo er problemstillingen ved lange kabler. Men 17 fot og batteriene langt fremme, er det en raske båt som slår mye vil de nok få mer juling enn de har godt av... Redigert 26.April.2012 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Pettern1972 Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Og så er det greit å vite hva motoren din krever av startstrøm. hvor stor motor snakker vi om her? Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Geir Kallevik Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Strømmen påvirkes ikke av lengden av kabelen. Spenningen som " trykker " strømmen igjennom påvirkes, ved at du får spenningsfall. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 (redigert) Strømmen påvirkes ikke av lengden av kabelen. Spenningen som " trykker " strømmen igjennom påvirkes, ved at du får spenningsfall. Kremt, her vil jeg gjerne være litt petimeter. Strømmen påvirkes absolutt av kabelen (dens lengde og diameter). Vi har tross alt formelen: I=U/R. Batterikablene (og kabel generelt i skuta) bidrar til R, batteriet (eller spenning målt på ett punkt) er U. Formelen viser tydelig at dersom U eller R endres, endres også strømmen (I). Nå skal det sies at kabel er ikke det eneste som bidrar til R her, men den er absolutt ikke uvensentlig. Ohms lov skrevet som over gjør det lett for teoretikeren å se hvorfor man ikke skal underdimensjonere kabel. Redigert 26.April.2012 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Wado2dan Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 En liten ting til og huske på er og bruke riktig type kablel. f.eks RK som er mangetrådet er greit og bruke. Mangetrådet leder bedre enn enleder. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Det eneste som er sikkert når det gjelder kabeldimmensjonering er at en korrekt dimmensjonert kabel skal ikke gi særlig mye spenningsfall ved maksimal belastning. Så blir det helt opp til kabellengden, belastningen og kabeltypen å avgjøre hvilken dimmensjonering du må legge deg på. Alt av andre råd er er veiledende og det finnes like mange tommelfingerregler som antall tommetotter som styrer med dette. Det er eksempelvis svært stor forskjell på ledningsevnen på to ulike 16mm2 kabler og du må gå inn direkte på den aktuelle kabelen for å finne dens korrekte spesifikasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 En liten ting til og huske på er og bruke riktig type kablel. f.eks RK som er mangetrådet er greit og bruke. Mangetrådet leder bedre enn enleder. Også mye større overflate som kan korrodere. Og da leder den ikke strøm like godt lenger. (Og vi er tilbake til det å bruke riktig type kabel ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kalle74 Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Mangetrådet leder bedre enn enleder. Det er ikke riktig, det er tversnittet på kabelen (i mm2) som bestemmer ledningsevnen, ikke antall kordeler i kabelen. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Wado2dan Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Det er jeg helt enig Kalle 74 at det er tversnittet som det viktigste,men det er faktisk forskjell om du bruker 95mm2 enleder eller 95mm2 flertrådet kabel. Man har større tap på lengden av kablen desto færre kordeler. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 (redigert) Mangetrådet leder bedre enn enleder. Det er vel stort sett riktig når det gjelder høye frekvenser, i prinsippet har dette ikke noe betydning for likespenning. (så lenge det effektive kvadratet er det samme, stikkord er "skinneffekt") Men blir kablene grove kan det være problemer med å bøye dem dersom det er entråd kabler. Redigert 26.April.2012 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wado2dan Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Vel,jeg ble litt bitt av basillen her nå og må bare legge meg flat nå det gjelder de strømmer som vi operer med i våre båter. Tok en tlf til Nexans Norway og snakket litt med teknisk avd og fikk da vite at den største forskjellen i fra 35mm2 og oppover var at mangetrådet kjølet seg ned fortere enn entrådet. Tapet over lengde var så minimalt at det var ikke noe og snakke om før man kom opp i veldige høye strømmer og lengder. Så må bare beklage min feil input her. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Du har jo ikke tatt feil. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 4 meter blir vel kanskje dobbel så lang når en skal regne både + og - kabel Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
O.Olsen Svart 26.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Er en 40hk mariner strømmen skal brukes til, + ekkolodd og kartplotter. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Vel,jeg ble litt bitt av basillen her nå He he, godt at engasjerer :thumbsup: Jeg måtte grave frem noen tabeller her fra tiden som elektriker, det finnes ingen korreksjonsfaktor for antall kordeler i kabelen. Men det er jo korreksjonsfaktorer for temperatur. Så det er mulig at i spesielle og marginale tilfeller så vil man kunne regne på det. Men i daglig bruk har det ingen betydning. Men det vil jo ikke være aktuellt og bruke noe annet enn mangetrådet kabel, feks. RK i båt. Hadde jammen ikke vært lett og prøve og legge en solid 1-trådet 90mm2 frem til starteren :giggle: Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Lars H. Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Er en 40hk mariner strømmen skal brukes til, + ekkolodd og kartplotter. For dimensjonering av kabelen, kan en glemme strømmen til ekkolodd og kartplotter da strøm til starteren (jeg forutsetter motoren har selvstarter) er av en helt annen størrelsesorden. Så, er det noen som vet hvor mye en slik motor trekker ved start? Med en slik verdi er det enkelt å kalkulere kvadrat på kablingen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
boati Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 En liten ting til og huske på er og bruke riktig type kablel. f.eks RK som er mangetrådet er greit og bruke. Mangetrådet leder bedre enn enleder. Det er riktig, strømmen går kun utenpå lederne og ikke "inni". Så flere ledere = større areal tilsammen enn 1 enkel tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 jo flere enkelttråder kabelen består av, jo mere fleksibel blir den. Om den leder strøm bedre vet jeg imidlertid ikke. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
oivindg Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 (redigert) Det er riktig, strømmen går kun utenpå lederne og ikke "inni". Så flere ledere = større areal tilsammen enn 1 enkel tråd. Som nevnt tidligere i tråden, så gjelder dette ved vekselstrøm, og da i praksis ved ganske høye frekvenser når vi snakker om kobber. For likespenning er det totalt tverrsnitt av kobber som bestemmer ledningsevnen. Ti kordeller på én kvadrat gir akkurat samme ledningsevne som én kordell på ti kvadrat. Redigert 26.April.2012 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Marida Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 I båt skal ikke enleder brukes under noen omstendighet allikevel. Dette på grunn av bruddfare i vibrasjonene som oppstår i båt Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 (redigert) Det er riktig, strømmen går kun utenpå lederne og ikke "inni". Så flere ledere = større areal tilsammen enn 1 enkel tråd. Nå er ikke jeg noen elektro ingeniør, jeg har kun fagbrev Gr.L, men det kan umulig stemme. La oss si en 25mm2 1-leder tåler 100A. Borer du ut senter på denne lederen så mener du at den fremdeles tåler 100A siden strømmen går utenpå lederen?? Redigert 26.April.2012 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Ingar Svart 26.April.2012 Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Boati har rett, men det er irrelevant ift likestrøm, som er det tråden handler om. http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect "Because the interior of a large conductor carries so little of the current, tubular conductors such as pipe can be used to save weight and cost." Man kan altså like gjerne bruke rør, som massive kabler, ved høye frekvenser. Som man ser av tabellen nederst på siden i linken er det først ved frekvenser over 100kHz at fenomenet virkelig begynner å bety noe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.