Jump to content

stjeler "lange" batterikabler mere strøm?

O.Olsen

Recommended Posts

HER finner du mye info om spenningsfall som jo er problemstillingen ved lange kabler. Men 17 fot og batteriene langt fremme, er det en raske båt som slår mye vil de nok få mer juling enn de har godt av... Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Strømmen påvirkes ikke av lengden av kabelen. Spenningen som " trykker " strømmen igjennom påvirkes, ved at du får spenningsfall. :thumbsup:

Kremt, her vil jeg gjerne være litt petimeter.

Strømmen påvirkes absolutt av kabelen (dens lengde og diameter). Vi har tross alt formelen: I=U/R. Batterikablene (og kabel generelt i skuta) bidrar til R, batteriet (eller spenning målt på ett punkt) er U. Formelen viser tydelig at dersom U eller R endres, endres også strømmen (I). Nå skal det sies at kabel er ikke det eneste som bidrar til R her, men den er absolutt ikke uvensentlig.

Ohms lov skrevet som over gjør det lett for teoretikeren å se hvorfor man ikke skal underdimensjonere kabel.

Redigert av Comforthe (see edit history)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Det eneste som er sikkert når det gjelder kabeldimmensjonering er at en korrekt dimmensjonert kabel skal ikke gi særlig mye spenningsfall ved maksimal belastning. Så blir det helt opp til kabellengden, belastningen og kabeltypen å avgjøre hvilken dimmensjonering du må legge deg på.

Alt av andre råd er er veiledende og det finnes like mange tommelfingerregler som antall tommetotter som styrer med dette. Det er eksempelvis svært stor forskjell på ledningsevnen på to ulike 16mm2 kabler og du må gå inn direkte på den aktuelle kabelen for å finne dens korrekte spesifikasjoner.

En liten ting til og huske på er og bruke riktig type kablel.

f.eks RK som er mangetrådet er greit og bruke.

Mangetrådet leder bedre enn enleder.

:smiley:

Også mye større overflate som kan korrodere. Og da leder den ikke strøm like godt lenger. (Og vi er tilbake til det å bruke riktig type kabel :yesnod:)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mangetrådet leder bedre enn enleder.

:smiley:

Det er vel stort sett riktig når det gjelder høye frekvenser, i prinsippet har dette ikke noe betydning for likespenning. (så lenge det effektive kvadratet er det samme, stikkord er "skinneffekt")

Men blir kablene grove kan det være problemer med å bøye dem dersom det er entråd kabler.

Redigert av Lett match (see edit history)

Vel,jeg ble litt bitt av basillen her nå og må bare legge meg flat nå det gjelder de strømmer som vi operer med i våre båter.

Tok en tlf til Nexans Norway og snakket litt med teknisk avd og fikk da vite at den største forskjellen i fra 35mm2 og oppover var at mangetrådet kjølet seg ned fortere enn entrådet.

Tapet over lengde var så minimalt at det var ikke noe og snakke om før man kom opp i veldige høye strømmer og lengder.

Så må bare beklage min feil input her.

:headbang::thumbsup::giggle:

Vel,jeg ble litt bitt av basillen her nå

He he, godt at :flag_bp: engasjerer :thumbsup: :thumbsup:

Jeg måtte grave frem noen tabeller her fra tiden som elektriker, det finnes ingen korreksjonsfaktor for

antall kordeler i kabelen. Men det er jo korreksjonsfaktorer for temperatur. Så det er mulig at i spesielle og marginale tilfeller så vil man kunne regne på det.

Men i daglig bruk har det ingen betydning.

Men det vil jo ikke være aktuellt og bruke noe annet enn mangetrådet kabel, feks. RK i båt. Hadde jammen

ikke vært lett og prøve og legge en solid 1-trådet 90mm2 frem til starteren :giggle: :giggle:

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Er en 40hk mariner strømmen skal brukes til, + ekkolodd og kartplotter.

For dimensjonering av kabelen, kan en glemme strømmen til ekkolodd og kartplotter da strøm til starteren (jeg forutsetter motoren har selvstarter) er av en helt annen størrelsesorden. Så, er det noen som vet hvor mye en slik motor trekker ved start? Med en slik verdi er det enkelt å kalkulere kvadrat på kablingen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

jo flere enkelttråder kabelen består av, jo mere fleksibel blir den.

Om den leder strøm bedre vet jeg imidlertid ikke.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det er riktig, strømmen går kun utenpå lederne og ikke "inni". Så flere ledere = større areal tilsammen enn 1 enkel tråd.

Som nevnt tidligere i tråden, så gjelder dette ved vekselstrøm, og da i praksis ved ganske høye frekvenser når vi snakker om kobber. For likespenning er det totalt tverrsnitt av kobber som bestemmer ledningsevnen. Ti kordeller på én kvadrat gir akkurat samme ledningsevne som én kordell på ti kvadrat.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Det er riktig, strømmen går kun utenpå lederne og ikke "inni". Så flere ledere = større areal tilsammen enn 1 enkel tråd.

Nå er ikke jeg noen elektro ingeniør, jeg har kun fagbrev Gr.L, men det kan umulig stemme.

La oss si en 25mm2 1-leder tåler 100A. Borer du ut senter på denne lederen så mener du at den fremdeles

tåler 100A siden strømmen går utenpå lederen??

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Boati har rett, men det er irrelevant ift likestrøm, som er det tråden handler om.

http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

"Because the interior of a large conductor carries so little of the current, tubular conductors such as pipe can be used to save weight and cost."

Man kan altså like gjerne bruke rør, som massive kabler, ved høye frekvenser.

Som man ser av tabellen nederst på siden i linken er det først ved frekvenser over 100kHz at fenomenet virkelig begynner å bety noe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...